حضور تکنولوژیست های اتاق عمل در عمل های جراحی در پیشبرد عملکرد جراح بسیار موثر است.

دکتر مهریار یلداشفان، مدیر گروه هوش بری دانشکده پرستاری دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: اگر به صورت حرفه ای نگاه کنیم تکنولوژیستهای اتاق عمل دو دسته هستند.

وی خاطر نشان کرد: دسته اول افرادی هستند که به صورت استریل در منطقه استریل جراحی قرار می گیرند و مستقیما جراح را در امر جراحی کمک می کنند.

وی تصریح کرد: دسته دوم تکنولوژیست هایی هستند که خارج از منطقه استریل کارهای مربوط به عمل مثل آماده سازی اتاق عمل را انجام می دهند.

وی افزود: تکنولوژیست های اتاق عمل لازم است به صورت حرفه ای تمام مسائل مربوط به استریل وسایل و عملکرد روش های جراحی خوب را باید بدانند و این که در پیشبرد عمل جراحی چه عواملی موثر است.

یلدا شفان یاد آور شد: از طرف دیگر حضور تکنولوژیست ها در اتاق عمل در مدیریت اتاق عمل خیلی موثر هستند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد در حال حاضر تعداد این افراد در کشور کافی باشد چون در دوره های مختلف دانشجو پذیرفته شده و تعدادی هم در دانشگاه شهید بهشتی در حال تحصیل هستند که ترم آینده فارغ التحصیل خواهند شد.

وی اظهار داشت: از مشکلات این حوزه مشکلات اقتصادی است که به نظر می رسد باید راجع به آن فکر شود.

وی یاد آور شد: یکی از مشکلات ساختاری در ارتباط با این رشته مشخص شدن حدود مسئولیت قانونی آن هاست که لازم است مد نظر قرار بگیرد تا این افراد بتوانند به راحتی فعالیت کنند.

وی در پایان به این نکته اشاره کرد که امیدواریم برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس در این رشته فکري شود تا انگیزه بیشتری برای فعالان در این رشته به وجود بیاید.

لازم به ذکر است در حال حاضر 18 رشته پیراپزشکی در ارتباط با اتاق عمل در مقطع فوق وجود دارد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار