رمان هاي عاشقانه با ايجاد شبكه‌اي از روابط انساني زنان را از دنياي واقعيت جدا كرده و نوعي مستي و ناخودآگاهي را به آن ها تزريق مي‌كنند.

لادن نيكنام روزنامه نگار و نويسنده ادبيات داستاني در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران درباره مشكلات موجود در حوزه نويسندگي گفت: نويسندگان ما درآمد خود را از طريق شغل ديگري تامين مي‌كنند و نويسندگي شغل دوم آنهاست.
وي در پاسخ به اين سوال كه چرا نويسندگان در ايران به صورت حرفه اي و براي درآمدزايي نمي‌نويسند، افزود: نويسندگي شغل درآمدزايي نيست يك نويسنده اگر در سال 4 كتاب بنويسد درآمدي بالاتر از 5 ميليون تومان ندارد.
اين منتقد ادبي در خصوص محدود شدن آثار نويسندگان به چند جلد كتاب گفت: نويسنده ايراني در درجه اول سعي مي‌كند تجربيات خودش را بنويسد و اين تجربيات با نوشتن يك يا دو كتاب تمام مي شود.
نيكنام در ادامه به فروش بالاي رمان هاي ملودرام در سطح جامعه اشاره و بيان كرد: رمان كالاي لوكس تلقي مي شود و كه مخاطب آن بيشتر زنان هستند.
وي در اين خصوص افزود: زنان دوست دارند روايتي را در غالب رمان به مدت طولاني تجربه كنند اين روايت با ايجاد شبكه اي از روابط انساني مي‌تواند آن ها را از دنياي واقعيت جدا كرده و نوعي مستي و ناخودآگاهي را به آن ها تزريق كند.
نويسنده مجموعه داستاني "حفره اي در آينه" دليل فروش بالاي بعضي از اين داستان هاي ملودرام را استفاده از كليشه ها عنوان كرد و گفت: كليشه ها و فرمول هايي وجود دارد كه هميشه براي مخاطب عام كاربرد دارد، مثلا ارتباط عاشقانه اي كه به هجران مي رسد و يا وجود اختلاف طبقاتي كه موقعيت را دراماتيك تر مي كند.
وي در توضيح خود از عوامل تشكيل دهنده يك داستان دراماتيك گفت: اين رمان ها كنش محور هستند و علاوه بر آ‌ن، اتفاقات داستاني در ضرباهنگي سلسله وار چيده شده اند و مخاطب را بمباران مي كنند.
نيكنام ادامه داد: زبان روايي اين ملودرام ها نيز خوب نوشته شده است و موقعيت هاي آشنايي براي مخاطب عام فراهم مي‌كند.
نويسنده كتاب "علائم حياتي يك زن"، با بيان اينكه در بعضي از رمان هاي درام هيچ فكري توليد نمي شود، تصريح كرد: اگر مخاطب به اين داستان ها عادت كند ذهنش تنبل شده و ديگر شانس تجربه ادبيات جدي جهاني را نخواهد داشت.
وي با تاكيد بر نقش رسانه ها در آگاهي بخشي و آماده سازي ذهن مخاطب با ادبيات كلاسيك و جدي جهان بيان كرد: نقش رسانه ها در برجسته كردن كتاب هاي ارزشمند را نبايد دست كم گرفت هم اكنون راديو در بخش معرفي كتاب برنامه هاي قابل توجهي تدارك ديده اما تلويزيون در اين بخش كمتر فعال بوده است.
وي در پايان خاطرنشان كرد: مطالعه كتاب با تامل و فكر كردن همراه است بهتر است والدين فرزندان شان را از سنين كودكي در كانون هاي پرورشي ثبت نام كنند تا مطالعه براي كودكان به صورت عادت و فرهنگ نهادينه شود./ي2
برچسب ها: رمان ، عاشقانه ، ادبیات ، نیکنام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار