رئيس‌جمهور روابط ايران و عراق را ريشه‌دار، عميق و همه‌جانبه دانست و گفت: پيوستگي بين دو ملت ايران و عراق بسيار گسترده و وسيع است و با فعال‌كردن تمامي ظرفيت‌هاي موجود مي‌توان سطح روابط را در همه عرصه‌ها بيش از پيش افزايش داد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران محمود احمدي‌نژاد پيش از ظهر امروز (دوشنبه) در ديدار "نيچروان بارزاني"، نخست وزير اقليم كردستان گفت: با فعال كردن ظرفيت‌هاي موجود بويژه در زمينه‌هاي تجاري و بازرگاني مي‌توان جهش بزرگي در روابط اقتصادي ايران و عراق و پيشرفت و رفاه دو ملت ايجاد كرد.

رئيس‌جمهور ثبات و امنيت را لازمه پيشرفت دانست و اظهار داشت: همه مردم عراق بايد از آسايش، رفاه و پيشرفت برخوردار باشند و اين موضوع نيازمند همدلي و همراهي تمام طوايف و گروه‌هاي عراقي است.

رئيس‌جمهور گفت: جمهوري اسلامي ايران از روند پيشرفت و استقرار امنيت در عراق به طور كامل پشتيباني و حمايت مي‌كند.

احمدي‌نژاد همچنين با اشاره به وضعيت سوريه و ديدگاه مشترك دو كشور در خصوص حل و فصل اوضاع اين كشور براساس تفاهم و همدلي اظهار داشت: معتقديم با راه حل جنگ و درگيري مسئله سوريه حل نمي‌شود چرا كه هر كسي از طريق جنگ حاكم شد به اين معناست كه اجازه داد اين روند همچنان ادامه يابد اما با تفاهم ملي و انتخابات آزاد مي‌توان وضعيت موجود را سرو سامان بخشيد.

رئيس‌جمهور خاطر نشان كرد: غربي‌ها به دنبال راه حل جنگ در سوريه هستند چرا كه تداوم سلطه خود را در وجود اختلاف و كينه بين ملت‌ها مي‌دانند و در اين ميان متاسفانه عده‌اي نيز در منطقه با آنها همراهي مي‌كنند.

"نيچروان بارزاني" نخست‌وزير اقليم كردستان نيز در اين ديدار با تاكيد بر ضرورت تقويت روابط همه‌جانبه در زمينه‌هاي اقتصادي و سياسي با ايران گفت: جمهوري اسلامي ايران در مقاطع سخت به ما كمك كرده است و امروز نيز براي آباداني و يكپارچگي خود به پشتيباني برادرانه ايران نياز داريم.

وي تاكيد كرد: به گسترش همه‌جانبه روابط با ايران اهميت زيادي قائل بوده و مصمم هستيم اين روابط را از نظر سياسي گسترش دهيم.

نخست وزير اقليم كردستان عراق به مسائل سوريه اشاره كرد و با تاكيد بر اينكه در خصوص حل و فصل مساله اين كشور ديدگاه مشتركي با جمهوري اسلامي ايران داريم، اظهار داشت: معتقديم تنها راه حل بهبود وضعيت سوريه تفاهم و همدلي است و استفاده از سلاح و زور جز گسترش دامنه ناامني در منطقه هستيم نتيجه‌اي نخواهد داشت.
انتهاي پيام/س2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار