هیئت وزیران تصویب کرد

تسهیلات 823 میلیارد ریالی دولت برای جبران خسارات ناشی از سیل در 4 استان کشور

با موافقت دولت و به منظور احداث و تعمیر واحدهای مسکونی خسارت‌دیده ناشی از سیل در استان‌های مازندران، گلستان، گیلان و آذربایجان شرقی، بیش از 823 میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارات ناشی از سیل در این 4 استان کشور اختصاص یافت.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد مشترک وزارت کشور و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و به استناد اصل یکصدوسی وهشتم قانون اساسی با اختصاص مبلغ 823 میلیارد و 400 میلیون ریال تسهیلات برای بازسازی تاسیسات زیربنایی و تعمیر واحدهای مسکونی، تجاری و  مناطق آسیب‌دیده در مناطق شهری و روستایی موافقت کرد.

* 10 میلیارد ریال به منظور احداث واحدهای مسکونی روستایی مازندران

بر این اساس، به منظور جبران خسارات ناشی از سیل استان‌های مازندران، گلستان، گیلان و آذربایجان شرقی، ده میلیارد ریال تسهیلات بانکی توسط بانک مسکن از محل خط اعتباری مربوط در بانک مرکزی با سقف فردی یکصد و بیست و پنج میلیون ریال با کارمزد چهار درصد و با معرفی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به منظور احداث واحدهای مسکونی برای آسیب‌دیدگان روستایی سیل مازندران پرداخت می شود. طول دوران مشارکت مدنی و فروش اقساطی جمعاً پانزده سال (سه سال دوران مشارکت مدنی و دوازده سال دوران فروش اقساطی) است.

* بیش از 8 میلیارد ریال اعتبار برای تعمیر و تکمیل واحدهای مسکونی خسارت دیده روستایی

بر این اساس، مبلغ هشت‌میلیاردوهشتصد میلیون ریال تسهیلات بانکی توسط بانک مسکن از محل خط اعبتاری مربوط در بانک مرکزی با سقف فردی چهل میلیون ریال به منظور تعمیر و تکمیل واحدهای مسکونی خسارت دیده روستایی به روستاییان پرداخت می شود.

* 60 میلیارد ریال اعتبار برای احداث واحدهای مسکونی مناطق شهری مازندران

همچنین مبلغ شصت میلیارد ریال تسهیلات بانکی توسط بانک مسکن از محل خط اعتباری مربوط در بانک مرکزی با سقف فردی دویست میلیون ریال با کارمزد پنج درصد برای احداث واحدهای مسکونی برای آسیب‌دیدگان از سیل در مناطق شهری مازندران با معرفی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پرداخت می شود. طول دوران مشارکت مدنی و فروش اقساطی جمعاً پانزده سال(سه سال دوران مشارکت مدنی و دوازده سال دوران فروش اقساطی)است.

* 75 میلیارد ریال تعمیر واحدهای مسکونی خسارت دیده در مناطق شهری مازندران

مبلغ هفتادوپنج میلیارد ریال تسهیلات بانکی توسط بانک مسکن از محل خط اعتباری مربوط در بانک مرکزی با سقف فردی پنجاه میلیون ریال با کارمزد پنج درصد برای تعمیر واحدهای مسکونی خسارت دیده با معرفی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به آسیب دیدگان از سیل در مناطق شهری مازندران پرداخت می شود.

* 7 میلیارد ریال به منظور احداث و تعمیر واحدهای تجاری خسازت دیده مازندران

بر اساس این مصوبه، مبلغ هفت‌میلیارد ریال تسهیلات بانکی توسط بانک مسکن از محل خط اعتباری مربوط در بانک مرکزی با سقف فردی پنجاه میلیون ریال با کارمزد پنج درصد به منظور احداث و تعمیر واحدهای تجاری خسارت دیده بیش از هفتاد درصد با معرفی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به مالکان واحد تجاری آسیب دیده مازندران پرداخت می شود.

* 40 میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای خرید لوازم خانگی

همچنین مبلغ چهل میلیارد ریال تسهیلات بانکهای عامل با سقف فردی بیست میلیون ریال با کارمزد پنج درصد برای خرید لوازم خانگی به صورت فروش اقساطی با دوره بازپرداخت ده ساله برای افراد آسیب دیده از سیل مازندران با معرفی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پرداخت می شود.

* 10 میلیارد ریال به منظور خرید وسیله نقلیه خسارت دیده گان

بر این اساس، مبلغ ده میلیارد ریال تسهیلات بانکی توسط  بانکهای عامل به منظور خرید وسیله نقلیه با سقف فردی هفتاد میلیون ریال با کارمزد پنج درصد به صورت فروش اقساطی با دوره بازپرداخت ده ساله با معرفی استانداری برای افرادی که وسیله نقلیه آنها بر اثر سیل بیش از هفتاد درصد خسارت دیده است، پرداخت می شود.

معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور اعتبار مورد نیاز برای تامین یارانه سود و مانده مطالبات معوق الوصول شامل اصل، سود، یارانه سود تسهیلات را بر اساس اعلام بانک مرکزی در لوایح بودجه سنواتی سالهای بعد پیش بینی می کند.

همچنین متقاضیان استفاده از تسهیلات اعطایی از شرط ممنوعیت استفاده از تسهیلات به دلیل وجود چک برگشتی و بدهی معوقه به سیستم بانکی مستثنی هستند.

هفت میلیارد و ششصد میلیون ریال به اماکن مسکونی شهری و روستایی مازندران

بر اساس این مصوبه، مبلغ هفت میلیارد و ششصد میلیون ریال به صورت هزینه ای از محل منابع ماده (10) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت-مصوب 1380- برای جبران خسارات ناشی از سیل استان مازندران به اماکن مسکونی شهری و روستایی و کمک به بازسازی آنها در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار می گیرد تا به ازاء هر واحد احداثی روستایی و شهری مبلغ بیست میلیون ریال و متناسب با پیشرفت کار به صورت نقدی و یا مصالح در اختیار خسارت دیدگان قرار گیرد.

* 10 میلیارد ریال برای خرید لوازم خانگی خانواده های آسیب دیده

همچنین مبلغ ده میلیارد ریال به صورت هزینه ای از محل منابع ماده (10) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت-مصوب 1380- برای خرید لوازم خانگی خانواده های آسیب دیده سیل مازندران که بیش از هفتاد درصد لوازم منزل آنها آسیب دیده است در اختیار استانداری مازندران قرار می گیرد تا با سقف فردی حداکثر پنج میلیون ریال به آسیب دیدگان پرداخت کند.

* 200 میلیارد ریال به منظور بازسازی تأسیسات زیر بنایی و ساماندهی رودخانه های مناطق سیل خیز مازندران

بر این اساس، مبلغ دویست میلیارد ریال به صورت اعتبار تملک داراییهای سرمایه ای از محل منابع ماده (10) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت-مصوب 1380- به منظور بازسازی تأسیسات زیر بنایی آسیب دیده در سیل و ساماندهی رودخانه های مناطق سیل خیز استان مازندران در اختیار استانداری مازندران قرار می گیرد.

* 20 میلیارد ریال به منظور اجرای عملیات آبخیزداری حوزه بالادشت شهر بهشهر

مبلغ بیست میلیارد ریال نیز به صورت تملک داراییهای سرمایه ای از محل منابع ماده (10) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت-مصوب 1380- به منظور اجرای عملیات آبخیزداری حوزه بالادشت شهر بهشهر در اختیار استانداری مازندران قرار می گیرد.

* 35 میلیارد ریال برای عملیات بازسازی رانش استخر پشت سد نکا و بازسازی راه های آسیب دیده شهرستان نکا

بر اساس این مصوبه، مبلغ بیست میلیارد ریال برای عملیات بازسازی رانش استخر پشت سد نکا و مبلغ پانزده میلیارد ریال به منظور بازسازی جاده ها و راه های آسیب دیده از سیل شهرستان نکا به صورت تملک داراییهای سرمایه ای از محل منابع ماده (10) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت-مصوب 1380-در اختیار استانداری مازندران قرار می گیرد.

* 200 میلیارد ریال به منظور بازسازی تأسیسات زیر بنایی در استان گلستان

همچنین مبلغ دویست میلیارد ریال اعتبار به صورت تملک داراییهای سرمایه ای از محل منابع ماده (12) قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور- مصوب 1387- به منظور بازسازی تأسیسات زیر بنایی عمومی و ساماندهی رودخانه ها و نهرهای مناطق سیل خیز در استان گلستان در اختیار استانداری گلستان قرار می گیرد.

* 20 میلیارد ریال به منظور بازسازی تأسیسات زیر بنایی آسیب دیده از سیل در استان آذربایجان شرقی

مبلغ بیست میلیارد ریال اعتبار به صورت تملک داراییهای سرمایه ای از محل منابع ماده (12) قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور- مصوب 1387- به منظور بازسازی تأسیسات  زیر بنایی عمومی آسیب دیده از سیل منطقه کلیبر در استان آذربایجان شرقی در اختیار استانداری آذربایجان شرقی قرار می گیرد.

* 70 میلیارد ریال اعتبار به منظور بازسازی تأسیسات زیر بنایی عمومی در استان گیلان

مبلغ هفتاد میلیارد ریال اعتبار نیز به ترتیب مبلغ ده میلیارد ریال به صورت هزینه‌ای و مبلغ شصت میلیارد ریال به صورت تملک داراییهای سرمایه ای از محل منابع ماده (10) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت-مصوب 1380- به منظور بازسازی تأسیسات زیربنایی عمومی و ساماندهی رودخانه‌ها و نهرهای مناطق سیل خیز در استان گیلان در اختیار استانداری گیلان قرار می‌گیرد.

این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

انتهاي پيام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار