قیمت خودروهای وارداتی بعد از اعمال ممنوعیت واردات از سمت دولت، با افزایش چشم‌گیری مواجه شده‌اند اما اینکه سود این خودروها در جیب چه کسانی است، موضوعی است که پاسخ آن در ابهام قرار دارد.

به گزارش سرويس وبگردي باشگاه خبرنگاران واردکنندگان خودروهای وارداتی این روزها بازاری بهتر از ایران برای سودآوری پیدا نمی‌کنند. بازاری که تشنه خودروهای باکیفیت است؛ ولی نوسانات نرخ ارز اجازه برخورداری طیف بیشتری از مردم را نمی‌دهد. حال هم که ممنوعیت واردات این کالا که به زعم برخی کارشناسان، یک کالای لوکس به شمار می‌آید، ممنوع شده است؛ ولی هر چقدر هم که قیمت بالا رود، باز هم مشتریانی هستند که حاضرند خودروی خارجی سوار شوند.

این در شرایطی است که قیمت خودرو از ابتدای سال جاری به شدت نوسان قیمت را تجربه کرد و در بسیاری از مواقع، نوسانات با شتاب بیشتری به سمت افزایش قیمت پیش می‌رفت، چراکه همه ساله معمولا با نو شدن سال و حتی در هفته‌های منتهی به انتهای سال، متقاضیان برای خرید خودروهای وارداتی دست به کار می‌شوند و همین افزایش تقاضا، قیمت را خود به خود بالا می‌برد.

اما امسال دلیل دیگری هم به این دلایل اضافه شد که اجازه سودبری بیشتر واردکنندگان را صادر کرد و آن نیز، نوسانات نرخ ارز بود که در مقاطعی از ابتدای امسال، از 1700 تومان به 2200 هزار تومان و حتی در ماه گذشته به 3800 تومان هم رسید. همین امر باز هم جهش دیگری را برای قیمت خودروهای وارداتی در کنار سایر کالاهایی که از خارج کشور، به ایران وارد می‌شوند، رقم زد.

همه اینها یک طرف و اینکه دولت به تازگی ثبت سفارش واردات خودرو را ممنوع اعلام کرده است نیز یک طرف. این طور باز هم عاملی سبب می شود که قانون نانوشته‌ای برای اجازه افزایش قیمت خودروهای وارداتی در اختیار سودجویان قرار گیرد.

بررسی‌های میدانی مهر نشانگر این است که بعد از اعلام ممنوعیت واردات خودرو، قیمت انواع خودروهای وارداتی با افزایش زیادی مواجه شده است و به طوری که برخی کارشناسان می‌گویند، البته عطش برای خرید این کالا بیشتر هم شده است؛ چراکه برخی تصور می‌کنند که ممکن است ممنوعیت واردات خودرو بیش از حد طولانی شود و آنها دیگر دسترسی به خرید خودروی خارجی نداشته باشند. از سوی دیگر، بیم این را دارند که با طولانی شدن مدت ممنوعیت، قیمت باز هم از این که هست، بالاتر رود.

قیمت مقایسه‌ای انواع خودروهای وارداتی در قبل و بعد از ممنوعیت


نام خودرو

قیمت در ابتدای امسال

قیمت قبل از ممنوعیت(ابتدای مهرماه)

قیمت بعد از ممنوعیت(هم‌اکنون)

هیوندایی توسان

76 میلیون و 680 هزار تومان

90 میلیون و500هزار تومان

132 میلیون تومان

آزرا 2013

85 میلیون تومان

94 میلیون و 300 هزار تومان

166 میلیون تومان

کیا اسپورتیج

74 میلیون و 400 هزار تومان

92 میلیون و 402 هزار تومان

136 میلیون تومان

کیا سراتو

57 میلیون و 490 هزار تومان

64میلیون و 885 هزار تومان

84 میلیون تومان

تویوتا یاریس

42 میلیون و 900 هزار تومان

45 میلیون و 400 هزار تومان

67 میلیون تومان

لکسوس

127 میلیون و 900 هزار تومان

138 میلیون تومان

199میلیون و900 هزار تومان

بی.ام.و 630

150 میلیون تومان

195 میلیون و 700 هزار تومان

285 میلیون تومان

بی.ام. و 335i

140 میلیون تومان

178 میلیون و 600هزار تومان

290 میلیون تومان

پورشه کاین

395 میلیون تومان

580 میلیون تومان

650 میلیون تومان

سانگ یانگ کایرون

60 میلیون و 650 هزار تومان

89 میلیون و 900 هزار تومان

118 میلیون تومان

مرسدس بنز s500

345 میلیون تومان

560 میلیون تومان

600 میلیون تومان

رنولاگونا کوپه

88 میلیون و 900 هزار تومان

123 میلیون و 500 هزار تومان

154 میلیون تومان



این در شرایطی است که حمید صافدل، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز به مهر اعلام کرده است که احتمال لغو ممنوعیت واردات برخی از انواع خودرو وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است برای برخی از انواع خودرو محدودیت واردات ایجاد و برای برخی دیگر با اعمال شرایط و ضوابط خاص، واردات مجاز شود.

صافدل ادامه داد: هنوز راجع به ممنوعیت و عدم ممنوعیت واردات خودرو تصمیم گیری نشده است و تا اوایل هفته آینده در کنار سایر اقلام، خودرو نیز تعیین تکلیف می شود.

منبع: مهر

انتهاي پيام/
برچسب ها: صنعت ، معدن ، خودرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.