معاون كنسولي و پارلماني وزير امورخاجه تصميم‌گيري درباره رابطه با امريکا، آخرين وضعيت زائران ايراني، مواضع ايران در سوريه و نگاه غرب با مساله حقوق‌بشر در ميانمار را تشريح کرد.

حسن قشقاوي در گفتگو با خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران، درباره اقدام معارضين سوري و تشکيل دولت انتقالي در قطر، گفت: ازابتداي حوادث سوريه دو نوع ديپلماسي وجود داشت؛ يكي ديپلماسي كه توسط جمهوري اسلامي دنبال مي‌شد كه دموكراسي از طريق غير خونين بود و ديگري نيز دموكراسي خونيني بود كه غربي‌ها و برخي كشورهاي ديگر پيگير آن بودند.

*گذر زمان حقانيت مواضع ايران در سوريه را نشان داد

معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امورخارجه با يبان‌اينكه از دل برخوردهاي خونين و تحريكات طايفه‌اي دموكراسي ايجاد نمي شود، ادامه داد: گذر زمان نشان داد كه ديپلماسي ايران در قابل سوريه درست است و ايجاد دموكراسي نيز از طريق نفي خشونت، خلع سلاح، گفتگو و آشتي ملي امكان‌پذير است.


وي تاكيد كرد: جمهوري اسلامي فرآيندي را که از ابتدا در قبال سوريه انتخاب كرده بود، پيش مي‌برد، و گذشت زمان نيز حقانيت مواضع كشورمان را روشن کرد.

*در مسئله سوريه راه همان مسيري است كه ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران طي مي‌كند

معاون وزير امور خارجه به ظرفيت و توانايي دولت و ملت سوريه براي به توافق رسيدن با يكديگر اشاره كرد و افزود: هرگونه تصميماتي که بخواهد واقعيت‌هاي سوريه را ناديده بگيرد نمي‌تواند سرانجام مطلوبي را براي جلوگيري از ايجاد خشونت داشته باشد و راه همان مسيري است که ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران طي مي‌کند.

*48 زائر ايراني در سلامت به سر مي‌برند/ادامه رايزني‌هاي دستگاه ديپلماسي

قشقاوي درباره آخرين وضعيت 48 زائر ايراني ربوده شده در سوريه، اظهار داشت: جمهوري اسلامي تجربه موفق و گرانبهاي رهايي شهروندان خود را در ساير نقاط از جمله آزاد كردن تعدادي از مهندسين ايراني و و گروگان‌هاي كشورمان در ليبي را دارد و براساس اين تجربه‌ها، مذاکراتي را در جهات مختلف از جمله در سوريه و کشورهاي تاثيرگذار ديگر همچون قطر و ترکيه انجام داده است.

وي تاکيد کرد: بنابر اخبار موجود اين زائرين در سلامت و صحت به سر مي‌برند و رايزني‌هاي دستگاه ديپلماسي تا دست يافتن به نتيجه مطلوب ادامه دارد.

سخنگوي سابق دستگاه ديپلماسي، تصريح کرد: دستگاه ديپلماسي به صورت جد پيگير وضعيت اين زائران است  و وزير امور خارجه چندي پيش نيز سفري را در اين زمينه به قطر داشت و در تماس‌هاي تلفني با وليد معلم، داوود اغلو، شيخ حمد نخست وزير قطر وضعيت را پيگيري کرده است.
 
معاون وزير امور خارجه در پاسخ به سوالي درباره اينکه چرا وزارت امور خارجه به صورت جد مساله ميانمار را پيگيري نکرده است، گفت: اينگونه نبوده است  وزارت امور خارجه وارد عمل شده و سخنگو و وزير امور خارجه نيز موضع‌گيري كرده‌اند.

*ميانمار صحنه برخورد دوگانه غرب با مساله حقوق بشر

وي در ادامه با بيان اينکه حوادث ميانمار قابل پذيرش نيست، اظهار داشت: طرف ميانماري عمدتا معتقد است که اين درگيري‌ها ماهيت مذهبي ندارد و جنگ‌هاي قومي است؛ اما واقعيت مساله اين است که آنچه كه در ميانمار اتفاق مي‌افتد، چه جنگ قومي و يا مذهبي بدانيم در نهايت به بي‌خانماني هزاران مسلمان مظلوم منجر خواهد شد.

معاون كنسولي و پارلماني وزير امور خارجه با اشاره به استاندارد دوگانه غرب در بحث حقوق بشر، گفت: استاندارهاي دو گانه غربي در بحث حقوق بشر به وضوح خود را در حوادث ميانمار نشان داد و افرادي نيز كه سابقه مبارزاتي دارند  همچون خانم آنگ سان سوچي، تحرکات لازم را در مقابل نسل کشي‌هاي ميانمار از خود نشان نداده‌اند.

قشقاوي با بيان اينكه كشورمان در ميانمار سفارتخانه ندارد اما سفير اكروديته فعاليت مي كند، تاکيد کرد: فقدان سفارتخانه كشورمان در ميانمار، يكي از دلايلي است كه تلاش‌هاي وزارت امور خارجه درباره ميانمار در داخل کشور، به صورت  گسترده به نظر نيامد.

وي گفت: سفارتخانه کشورمان در تايلند، کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي و وزارت امور خارجه نيز به صورت جد پيگير نسل‌كشي ميانمار هستند.

*اعزام هيات‌هايي از كشورمان به ميانمار در آينده

قشقاوي در ادامه از اعزام هيات‌هايي از کشورمان به ميانمار در آينده خبر داد و اظهار داشت: تلاش‌هايي براي اعزام هيات‌هايي از كشورمان به ميانمار صورت گرفته است و موفق شده‌ايم از طرف ميانماري نيز موافقت اوليه را بگيريم.

وي تاکيد کرد: کشورمان علاوه بر بحث‌هاي دو جانبه با دولت ميانمار، در قالب بين المللي از جمله کنفرانس اسلامي و نهضت عدم تعهد نيز مسئله ميانمار را پيگيري مي‌کند.

معاون كنسولي و پارلماني وزير امور خارجه گفت: تبعيض بسيار آشکاري در قبال مسلمانان ميانمار وجود دارد و مدعيان حقوق بشر نيز به سرنوشت آنان بي اعتنا هستند.

قشقاوي در ادامه اين گفتگو درباره رابطه با آمريكا اظهار داشت: موضوع مذاكره و رابطه با آمريکا نه يك امر پيش پا افتاده و عادي است و نه يك تابو است.

وي افزود: كشورمان در مسائل موضوعي همچون افغانستان، عراق چه در قالب چند جانبه و چه  مستقيم و غير مستقيم مذاكراتي را با طرف‌هاي آمريكايي داشته‌ايم و حتي گاهي اوقات نيز در سح بالاي ديپلماسي بوده است.

*تصميم‌گيري دربار رابطه با آمريكا بايد در راس عالي نظام گرفته مي‌شود

معاون كنسولي و پارلماني وزير امورخارجه با بيان اينكه هرگونه تصميم‌گيري درباره رابطه با آمريكا بايد در راس عالي نظام گرفته شود، افزود: مساله ايران و آمريكا ريشه چند ساله دارد و روز به روز نيز گسترده‌تر مي‌شود.

قشقاوي تصريح كرد: پيام آراي اخير مردم آمريكا دوري از افراطي‌گري و شعارهاي تند بود و ما نيز بيشتر به عملكردهاي سران آمريكا توجه داريم نه اشخاص.

معاون كنسولي و پارلماني وزير امور خارجه خاطر نشان كرد: اگر دولت اوباما بخواهد همان مسير گذشته را ادامه دهد نتيجه‌اي جز اينكه آجري را به ديوار بي‌اعتمادي ملت ايران نسبت به آمريكا اضافه كند را ندارد اما اگر اوباما تجديد نطري اساسي را داشته باشد كشورمان نيز  در وقت مناسب و منطبق با واقعيت‌ها موضع مي گيرد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار