رييس جمهور با بيان اينكه "اسكاپ" و اعضاي آن مي‌توانند در جهت تجديدنظر در مباني مديريت جهاني نقش مؤثري داشته باشند، گفت:‌ همه كشورهاي عضو اسكاپ در يك جبهه قرار دارند؛ چرا كه نمي‌توانيم بدون محبت و عدالت و در كنار هم بودن زندگي و حركت كنيم.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمود احمدي‌نژاد شامگاه امروز (چهارشنبه) در ديدار وزراي شركت‌كننده در اجلاس كميسيون اقتصادي و اجتماعي سازمان ملل متحد در آسيا و اقيانوسيه (اسكاپ) با اشاره به مشاركت فعال شركت‌كنندگان در آن اظهار داشت:‌ مطمئناً اين اجلاس و بيانيه تهران پايان راه نيست و بايد از ظرفيت‌هاي گسترده اسكاپ در جهت حركت در مسير ايجاد نظم عادلانه در جهان براي دستيابي جامعه بشري به سعادت استفاده كرد.

رييس‌جمهور هدف از برگزاري اين قبيل اجلاس‌ها را ساختن زندگي بهتر توصيف كرد و گفت: مشخص است كه زندگي بهتر تنها در برخورداري مادي خلاصه نمي‌شود، همگان به دنبال زندگي سعادتمند همراه با رفاه و آرامش در امنيت و صلح پايدار هستند.

دكتر احمدي‌نژاد احترام به انسان‌ها و كرامت انساني را از موضوعات مهم در جامعه بشري دانست و تصريح كرد: اگر ملت يا فردي داراي احترام نبوده، اما امكانات رفاهي و مادي بهتري در اخيتار داشته باشد، به سعادت نخواهند رسيد، چرا كه بسياري از اوقات كرامت انساني نسبت به رفاه مادي اولويت دارند و به همين دليل است كه همواره قهرمانان ملي كه در راه دفاع از استقلال و كرامت انساني مجاهدت و فداكاري كرده‌اند، مورد تجليل و تقدير ملت‌ها هستند.

رييس‌جمهور با تأكيد بر اينكه انسان به احترام، كرامت و عزت نيازمند است، اظهار داشت:‌ آيا برنامه‌ريزي توسعه كه امروز در كشورها دنبال شده و نزديك به شصت سال است كه ادبيات آن در دنيا شكل گرفته مي‌تواند انسان‌ها را به سعادت برساند و آيا شرايط جهان امروز نسبت به شصت سال آينده بهتر شده يا بدتر؟

احمدي‌نژاد با بيان اينكه در يكي از سخنراني‌هاي اجلاس اسكاپ در تهران مطرح شد كه امروز 800 ميليون فقير در دنيا وجود دارد، خاطر نشان كرد: انسان‌هايي كه توانايي تأمين غذاهاي روزانه خود را ندارند، هرگز نمي‌توانند طعم كرامت انساني و احترام را درك كنند، چرا كه شخصيت آنها لطمه و آسيب ديده است.

رييس‌جمهور با طرح اين سوال كه آيا در طول شصت سال گذشته فاصله طبقاتي در نگاه بين‌المللي افزايش داشته و يا كاهش يافته است، اظهار داشت: امروز جمع كثيري از مردم جهان فقط از حداقل‌هاي زندگي برخوردار بوده و در نقطه مقابل ثروت عده‌ قليلي بي‌شمار است.

احمدي‌نژاد فاصله عظيم طبقاتي موجود در جهان را حاصل و ثمره نظام برنامه‌ريزي توسعه عنوان كرد و افزود: به واسطه اين نظام جنگ‌ها، كينه‌ها، تهديدها و ناامني در محيط بين‌الملل گسترش يافته است.

رييس‌جمهور ادامه داد: معتقدم بايد در برنامه‌ريزي توسعه، تغييرات جدي ايجاد شود، چرا كه امروز بسياري از ملت‌ها به واسطه اين برنامه‌ريزي، متحمل فشارهاي زيادي در حوزه‌هاي گوناگون هستند.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه امروز هزينه‌هاي كسري بودجه دولت‌هاي سرمايه‌داري توسط ملت‌هاي ساير كشورها پرداخت مي‌شود، خاطر نشان كرد: بيش از 16 هزار ميليارد دلار بدهي خارجي آمريكا به معناي وجود كسري بودجه و تورم است و اين سوال وجود دارد كه آيا آنها خودشان اين فشار را تحمل مي‌كنند و يا به ديگر كشورها منتقل كردند.

رييس‌جمهور با بيان اينكه امروز بيش از 32 هزار ميليارد دلار، دارايي كاغذي در جهان بوجود آمده و تمامي آثار اقتصادي آن به ملت‌ها برمي‌گردد، اظهار داشت:‌ معتقدم همگي در يك حلقه تكراري گرفتار شديم كه در اين حلقه هر چه تلاش و سرمايه‌گذاري بيشتري انجام مي‌دهيم، مشكلات جديدتري براي ما بوجود مي‌آيد و همه مشكلات به مباني نظري برنامه‌ريزي توسعه برمي‌گردد.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه امروز دو نگاه متفاوت در جهان وجود دارد كه يكي سعادت انسان‌ها را در برخورداري، لذت مادي و مصرف بيشتر به طور فردي جستجو مي‌كند، خاطر نشان كرد: در اين نگاه هركسي كه بيشتر مصرف كرده و ثروت فراواني دارد بدون اينكه اهميت داشته باشد، اين ثروت را از چه راهي كسب كرده، مورد احترام بوده و انساني موفق بشمار مي‌رود.

رييس‌جمهور با تأكيد بر اينكه نظريه تنازع براي بقاء مورد سوال جدي قرار دارد، تصريح كرد: در اين نگاه كساني كه بتوانند از لحاظ مادي برداشت بيشتري داشته باشند، پيروز و موفق هستند. اين نگاه موجب ايجاد فضاي تهديد و مسابقه تسليحاتي و قدرت در محيط بين‌الملل و تخريب گسترده محيط زيست شده به‌گونه‌اي كه امروز سرمايه‌داران بزرگ جهان بيشترين نقش و تأثيرات را در تخريب محيط زيست دارند.

رييس‌جمهور خاطر نشان كرد: اين موضع كه در ساختن دنياي بهتر انسان‌ها بايد رقيب و دشمن يكديگر باشند، مشكل اصلي جامعه بشري است.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه هنوز مشخص نيست بشر چه زماني به نقطه اطمينان خاطر خواهد رسيد، گفت: رسيدن به سعادت در نگاه مادي به انسان و انسانيت تنها يك سراب است.

رييس‌جمهور با اشاره به اينكه در نگاهي ديگر سعادت انسان‌ها در رقابت با ديگران نبوده بلكه در همكاري و كمك و فداكاري در راه سعادت ديگران است، تصريح كرد: با اين نگاه يقيناً نظام حاكم بر جهان متحول مي‌شود، چرا كه به واسطه آن كساني كه بيشتر از ديگران براي جامعه منفعت دارند، موفق‌تر بوده و اساس رابطه ميان انسان‌ها بر پايه محبت و دوستي است.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه زندگي همراه با عشق، معنا و مفهومي متفاوت از زندگي همراه با رقابت براي برخورداري بيشتر دارد، خاطر نشان كرد:‌ در نگاه مادي حتي در درون خانواده رابطه ميان زن و مرد رقابتي است اما در نگاهي ديگر اين رابطه تبديل به رابطه عاشقانه مي‌شود كه در آن زن و مرد به دنبال رفاه و آسايش يكديگر هستند.

رييس‌جمهور با تأكيد بر لزوم بررسي مباني نظري موجود در جهان، اظهار داشت: امروز همگان به دنبال رشد اقتصادي بالا و تراز مثبت تجارت خارجي هستند، اما با روند موجود اين امكان وجود ندارد و معناي آن اين است كه در اين روند كشورهاي زيادي يا منابع پايدار خود را مي‌فروشند و يا بدهكار مي‌شوند كه اين موضوع منجر به افزايش فاصله طبقاتي در جهان خواهد شد.

احمدي‌نژاد با اشاره به اينكه بايد به يك نگاه و مبناي جديدي در برنامه‌ريزي‌هاي مرتبط با ملت‌ها دست يافت، گفت:‌ زمين متعلق به همه بوده و همگان بايد از آن منتفع و آيندگان نيز از منابع موجود در زمين سهم دارند، اينكه عده‌اي به جان طبيعت افتاده و با تخريب آن به دنبال بهره‌برداري بيشتر، موضوعي غلط است.

احمدي‌نژاد حركت و همدلي براساس عدالت، مهرباني و حفظ منابع زمين براي آيندگان را مورد تأكيد قرار داد و گفت:‌ بايد به گونه‌اي در جهان با يكديگر تعامل داشته باشيم كه در حقيقت مكمل هم باشيم و امروز پس از شصت سال از طرح ادبيات توسعه، زمان آن است كه تجديدنظري اساسي در آن ايجاد شود.

رييس‌جمهور افزود: ما نمي‌خواهيم به هر قيمت به رفاه برسيم و همواره شادي‌هاي خود را با ديگران تقسيم مي‌كنيم چرا كه معتقديم انحصار در شادي‌ها فاجعه‌آفرين است.

احمدي‌نژاد با طرح اين پيشنهاد كه اعضاي اسكاپ اجلاس ويژه‌اي براي بررسي شصت سال اجراي برنامه توسعه در جهان و مباني مورد نياز جامعه بشري تشكيل دهند، اظهار داشت: در اين اجلاس ويژه مي‌توان ضمن تبادل تجربيات و پيشرفت امور، با بررسي و تجديدنظر در مباني موجود به يك تفاهم جدي در خصوص مباني توسعه دست يافت.

رييس‌جمهور با اشاره به اينكه در دهه شصت هنگامي كه ادبيات توسعه در جهان مطرح شد، ابتدا بحث توسعه اقتصادي در ميان بود و پس از آنكه اين بحث به موفقيت نرسيد، موضوع توسعه سياسي در كنار توسعه اقتصادي مطرح شد، گفت: امروز پس از اينكه با وجود توسعه اقتصادي و سياسي هنوز مشكلات جامعه بشري پا بر جا است، بحث توسعه فرهنگي در كنار آنها مطرح شده است و اين بدان معناست كه همه اصالت‌ها و ارزش‌هاي انساني را كنار گذاشته و با نگاه مادي به همه چيز نگريست.

احمدي‌نژاد تصريح كرد: نگاه ما به انسانها بايد عاشقانه و همراه با احترام باشد و خود را همراه و در كنار 7 ميليارد جمعيت جهان بدانيم.

رييس‌جمهور با بيان اينكه همه ملت‌ها به دنبال ساختن زندگي بهتر در جامعه بشري هستند، شرط دستيابي به آن را دوستي، همراهي و حركت در يك مسير عنوان كرد و گفت: بدون ايجاد نظم عادلانه در جهان نمي‌توان به توسعه‌يافتگي رسيد و مطمئنم با همدلي، تفاهم و كار مشترك مي‌توانيم زندگي زيبا و بدون نقصي براي همه انسان‌ها در جهان برپا كنيم.

پيش از سخنان احمدي‌نژاد بهروز مرادي معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور، گزارشي از اقدامات و برنامه‌هاي انجام شده در اجلاس كميسيون اقتصادي و اجتماعي سازمان ملل متحد در آسيا و اقيانوسيه (اسكاپ) ارائه كرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار