وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت:بدهی های ایران هیچگاه از 13 درصد تولید ناخالص داخلی فراتر نرفته است و این در حالی است میزان بدهی برخی از کشور های صنعتی به صددرصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، شمس الدین حسینی در سومین اجلاس وزرای آسیا و اقیانوسیه، با بیان این که بر اساس گزارش آنکتاد، ایران با 14 درصد افزایش حدود چهار میلیارد و 150 میلیون دلار در سال گذشته جذب سرمایه گذاری خارجی داشته است، تاکید کرد که کشورمان امروز یکی از کم بدهکارترین کشورهای دنیاست.

وی با بیان این که ایران سه مرحله سرمایه گذاری را پشت سر گذاشته است، گفت: مرحله اول مربوط به سال های قبل از ابلاغ اصل 44 قانون اساسی ،مرحله دوم پس از ابلاغ قانون اصل 44 در سال 87 و مرحله سوم نیز همزمان با آغاز برنامه پنجم توسعه است که بر این اساس مشارکت بخش خصوصی در کشور افزایش و تصدی گری دولت کاهش یافته است.

وزیر اقتصاد همچنین با ارایه پیشنهادهایی به اسکاپ گفت: بهتر است کارگروه ویژه ای برای هم افزایی بین اعضای اجلاس اسکاپ و افزایش سطح همکاری ها در جهت توسعه زیر ساخت ها تاسیس شود.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به کشور هایی که برای جبران بدهی خود از طریق انتشار اوراق قرضه و بدهی بانکی اقدام کرده اند و با بی ثباتی مواجه شده اند، بر اهمیت بهره گیری از روش مشارکت عمومی و خصوصی برای افزایش بهره وری و بهبود خدمات، افزود: اسکاپ نهاد و ارگانی منطقه ای است که آسیا و اقیانوسیه را در بر می گیرد و باید از ظرفیت های آن استفاده کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به شرایط کنونی اقتصاد جهانی گفت: بینی می شود در سال 2012 با کندی رشد اقتصادی با رشد 3.3 درصد مواجه شود و این امر در سال 2013 نیز ادامه یابد.

وی گفت: در مجموع رشد اقتصاد جهان از سال 2010 کمتر بوده و پیش بینی می شود این روند ادامه یابد اگر چه روند سرمایه گذاری در اقتصاد جهانی افزایش یافته اما هنوز با شرایط مطلوب فاصله دارد و میزان سرمایه گذاری 23 درصد نسبت به دو سال قبل کاهش یافته ا ست.

او با بیان این که این اتفاق به معنای بروز تنگنایی جدید برای توسعه کشورها است، گفت: به همین دلیل باید روش جدید تامین مالی طراحی شود که روش مشارکت عمومی خصوص می تواند بسیاری از مشکلات تامین مالی را برطرف کند.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: استفاده از روش مشارکت عمومی خصوصی دارای سه مزیت است که یکی از آنها عدم نیاز به ایجاد بدهی و افزایش تورم از طریق رشد پایه پولی است.

حسینی افزود: این شیوه سرمایه گذاری کیفیت خدمات و بهره وری را افزایش داده و امکان حضور بخش خصوصی را در اقتصاد ارتقا می دهد.

سخنگوی اقتصادی گفت: در حال حاضر قریب به 80 درصد از حجم کل سرمایه گذاری های انجام شده در ایران در زیر ساخت های توسعه ای از سرمایه های بخش خصوصی و عمومی بهره گیری شده است.

وی ادامه داد: کشور های در حال توسعه سالانه نیازمند سرمایه گذاری به هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری دارند که تامین آن با اتکا به بودجه دولت ها امکان پذیر نیست و باید از مشارکت عمومی و خصوصی بهره گیری شود.

حسینی، ایجاد بانک ها، بیمه ها، بورس ها را از دیگر پیشنهادات خود برای اسکاپ اعلام کرد و گفت: چند طرح نمادین که اثر فراگیر د ر اقیانوسه و آسیا همانند راه ابریشم دارد نیز بهتر است ایجاد شود./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار