نارسایی کلیه فاقد درد می باشد و با تشخیص سریع این بیماری توسط انجام ساده ترین آزمایش ادرار می توان از عوارض جدی این بیماری پیشگیری کرد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛دکتر ناصر سعیدی متخصص داخلی و فوق تخصص کلیه و فشارخون و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: کلیه عضوی است که عملکردش تصفیه خون و گرفتن سموم بدن می باشد، البته عملکردهای بسیار فراوان دیگری هم از جمله تنظیم فشارخون، تولید موادی برای پیشگیری از کم خونی و تنظیم مواد معدنی خون را می توان نام برد.
 
وي اظهار داشت: این عضو دارای سلول های عملکردی به نام گلومرول می باشد و هر کلیه بطور متوسط حدود یک میلیون گلومرول دارد به طوری که خداوند متعال کلیه را به نحوی قرار داده که اگر یک انسانی دارای یک کلیه نیز باشد، کاملاً می تواند به جای دو کلیه فعالیت کند.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان داشت: تنها در صورتی بیمار دچار ناراحتی کلیه می شود که با توجه به آزمایشات انجام گرفته کلیه حدود 50 تا 60 درصد کارکرد خود را از دست بدهد و در صورتی که کارکرد کلیه دارای افت شدید شود بیمار دچار علائمی منجمله سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ و یا افزایش فشار خون می شود.
 
وی ادامه داد: توصیه پزشکان برای پیشگیری از نارسایی کلیه انجام تست های غربالگری با ساده ترین روش مثل انجام آزمایش ادرار است که تقریباً بسیاری از بیماری های کلیوی با این آزمایش مشخص می شود.
 
این متخصص داخلی و فوق تخصص کلیه و فشارخون ادامه داد: در صورت لزوم بررسی بیشتر، پزشک آزمایشات دیگری از جمله اوره، کراتین خون، سدیم، پتاسیم و آزمایش جهت کم خونی و سونوگرافی را تجویز می کنند.
 
دکتر سعیدی در پایان گفت: تشخیص زودهنگام نارسایی کلیه باعث می شود از عوارض سکته های قلبی، مغزی و بستری های متعدد بیماران پیشگیری کرد.
 
گفتنی است: 23 تا 30 آبان ماه، با عنوان "هفته حمایت از بیماران کلیوی" در کشور نامگذاری شده است.
برچسب ها: کلیه ، اراک ، بیمار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار