تورم عامل اصلي کاهش سن کودکان بزهکار، کاهش ازدواج، افزايش فقر و بيکاري در جامعه است.

امان الله قرايي مقدم کارشناس جامعه شناسي در گفتگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به وضعيت موجود با افزايش جرايم در سنين پايين به ويژه 9 سالگي و سنين 17 يا 18 سالگي به دليل رشد بي‌رويه تورم در دهه اخير، افزايش فقر در جامعه، افزايش بيکاري و عدم درآمد کافي، افزايش سطح توقعات، چشم و هم چشمي‌ها و کاهش ازدواج زمينه براي گسترش آسيب‌هاي اجتماعي مهيا شده است.
وي تاکيد کرد: کاهش ازدواج عامل افزايش فحشا و روابط نامشروع و افزايش کودکان حاصل از اين روابط با ادامه‌ي اين معضل حضور و رهايي آنها در جامعه و عدم حمايت از سوي نهادها يا سازمان زمينه‌اي براي گسترش انحراف‌ها و آسيب‌هاي اجتماعي است.
قرايي مقدم ادامه داد: کودکان حاصل از اين روابط نامشروع براي ادامه‌ي حيات با جذب گروه‌ها يا باندهاي خلاف با اقدام به هر کاري الگوي نامناسب براي کودکان و نوجوانان و عامل افزايش انحراف‌ها و مفاسد اجتماعي‌اند.
وي با اشاره به عوامل موثر در افزايش حضور کودکان بزهکار در جامعه افزود: درصدي از اين کودکان نتيجه طلاق والدين، بدسرپرستي، تک سرپرستي و بي سرپرستي، اعتياد والدين، عدم اعتقاد والدين به ويژه مادران به باورهاي ديني است.
قرايي مقدم در ادامه گفت: در مناطق مهاجر پذير و حاشيه‌اي تهران به دليل مهاجرت بسياري از کودکان بزهکار از شهرهاي ديگر به تهران به دليل فروپاشي نظام خانواده، ايجاد احساس عدم آشنايي و شناخت از سوي افراد جامعه با اقدام به تخلف‌هاي گوناگون و بسيار، ميزان جرايم رشد صعودي دارد.
وي با تاکيد بر عوامل موثر بر افزايش جرايم کودکان اظهار داشت: با افزايش جمعيت، ميزان کودکان بزهکار تحت تاثير بيکاري، فقر، تورم، شکاف‌هاي طبقاتي، از همه مهمتر عدم اعتقادها و باورهاي مذهبي مردم، افزايش يافته است.
قرايي مقدم با تاکيد بر ا ين موضوع گفت: فرو ريختگي و فرو رفتگي جامعه، وجود فيلم‌هاي خارجي نامناسب با تخريب معيارها و ارزش‌هاي جامعه زمينه براي گرايش کودکان در سنين پايين به سمت آسيب‌هاي اجتماعي و گسترش اين آسيب‌ها است.
وي با اشاره به گسترش آسيب‌هاي حاصل از حضور اين کودکان در آينده گفت: افزايش کودکان بزهکار، گسترش انحراف‌ها، آسيب‌هاي اجتماعي و ادامه اين معضل با اين شرايط زمينه‌اي براي گرايش کودکان در سنين پايين‌تر به سمت جرايم در دهه‌ي آينده است.
قرايي مقدم در پايان خاطر نشان کرد: با تاسيس سازمان و نهادهايي براي پوشش و ساماندهي اين کودکان و شرايط موجود در جامعه به طور چشم‌گيري آسيب‌هاي اجتماعي کاهش خواهد يافت./ل
برچسب ها: تورم ، کودکان ، بزهکار ، ازدواج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار