اکوسیستم گیاهی و جانوری رودخانه دز در حال نابودی است

اکوسیستم گیاهی و جانوری رودخانه دز به دلیل آلودگی بیش از حد این رودخانه در حال نابودی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، افزایش جمعیت شهرنشینی و پیشرفت های صنعتی و تکنولوژی نه تنها باعث افزایش میزان مصرف آب شهری شده بلکه میزان آلودگی محیط زیست را نیز افزایش داده است. به ویژه با گذشت زمان و افزایش کاربرد مواد شیمیایی مختلف از قبیل پاک کننده ها، حشره کش ها، علف کش ها، کودهای شیمیایی و تخلیه فاضلاب کارخانه ها و اختلاط آن با آب آبیاری مسئله آلودگی آب را پیچیده تر ساخته است.

سعیدپور کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه بیش از 85 درصد جمعیت دزفول در شرق رودخانه دز ساکن هستند و همه فاضلاب شرق رودخانه در جنوب دزفول وارد رودخانه دز شده و دریاچه بزرگی از فاضلاب به همراه مواد روغنی و زباله تشکیل می شود گفت: آلودگی آب رودخانه دز ناشی از سه منبع شهری، صنعتی و کشاورزی است.

فاضلاب این منابع به رودخانه دز تخلیه می شود و آن را به شدت آلوده می کند به طوری که در برخی نقاط رودخانه توصیه شده است که حتی برای شنا نیز از آن استفاده نشود چرا که ممکن است ایجاد آلودگی کند.

وی برداشت بی رویه شن و ماسه از معادن بالادست رودخانه دز را موجب تأثیرات نامطلوب بر اکوسیستم این رودخانه و از بین رفتن موجودات کف زیر رودخانه دانست و افزود: ورود بیش از حد شن و ماسه به رودخانه دز به حدی است که در برخی نقاط از درون رودخانه شن و ماسه برداشت می شود.

وی ادامه داد: اکو سیستم گیاهی و جانوری رودخانه دز به دلیل آلودگی بیش از حد این رودخانه در حال نابودی است و برخی گونه های جانوری مانند گربه ماهی که در گذشته به میزان فراوان در این رودخانه وجود داشته در حال انقراض هستند. گربه ماهی گونه ای بسیار مقاوم است ولی آلودگی دز به حدی افزایش یافته است که شاهد مرگ و میر این گونه جانوری هستیم.

همچنین در گذشته در حاشیه رودخانه گونه های گیاهی فراوانی وجود داشت و شاهد تنوع گیاهی بی نظیری در این منطقه بودیم ولی آلودگی رودخانه روی اکوسیستم گیاهی نیز تاثیر سوء داشته است و بسیاری از گیاهان از بین رفته اند.

گفتنی است، در آینده ای نه چندان دور و در حالیکه نزولات آسمانی بسیار کم شده و ورودی آب دز در حال تقلیل است و در شرایطی که فاضلاب شهری، خانگی، صنعتی و کشاورزی از گوشه و کنار شهر دزفول وارد این رودخانه می شود دیگر چه زیبایی و زلالی برای دز پر درد و رنج خواهد ماند./ز

گزارش از هراتیان

برچسب ها: فاضلاب ، صنعتی ، دز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار