به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران از معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، مهندس سيد جعفر تشكري هاشمي افزود: در حال حاضر روزانه 20 تا 22 میلیون نفر در تهران جابهجا میشوند که با توجه به سهم 20 درصدی تاکسیرانی، 25 درصدی اتوبوسرانی و نیز 30 درصدی مترو، میبایست 4 میلیون مسافر با تاکسی، 5 میلیون مسافر با اتوبوس و 6 میلیون مسافر نیز با مترو جابه جا شوند.
وی با اشاره به این که در حال حاضر حدود 4 میلیون مسافر از طریق 80 هزار راننده زحمتکش و پر تلاش ناوگان تاکسیرانی و نیز حدود 4 تا 5 میلیون مسافر دیگر نیز از طریق رانندگان تلاشگر و زحمتکش ناوگان اتوبوسرانی جابهجا میشوند، گفت: تلاش کردهایم تا در تاکسیرانی و اتوبوسرانی به کیفیت بیشتر اهمیت داده و از نظر کیفی وضعیت این دو بخش را ارتقاء بخشیم.
*به تهران نیز مانند کل کشور خدمات بدهید
معاون شهردار تهران با اشاره به این که امروزه مساله اصلی ما تکمیل شبکه مترو و دستیآبی به سهم 6 میلیون جابهجایی با مترو است، اظهار کرد: هر چند تا چندی پیش رسیدن به این رقم امری غیر ممکن تلقی میشد اما به رغم محدودیتهایی که جهت توسعه مترو با آنها روبهرو هستیم، رسیدن به این رقم نه تنها دور از ذهن به نظر نمیرسد بلکه کاملاً قابل دسترس است.
وی با بیان این که علاوه بر مترو، در اتوبوسرانی نیز با محدودیتهایی روبهرو هستیم، تصریح کرد: دو سال است اتوبوس دریافت نکردهایم و عمر مفید اتوبوسهای موجود رو به پایان میرود و برای همین بسیاری از اتوبوسهایمان فرسوده، معیوب و کُند شدهاند، چرا که عمر مفید اتوبوسها در تهران 7 – 8 سال است و به این منظور باید سالی هزار دستگاه اتوبوس جدید دریافت کنیم.
مهندس تشکری هاشمی با تاکید بر این که انتظار داریم همان طور که وزارت کشور به سایر شهرها در حوزه حمل و نقل شهری خدمات میدهد، به تهران نیز خدمات بدهد، اضافه کرد: برای حفظ وضع موجود و سر پا نگه داشتن 7 هزار دستگاه اتوبوس ناوگان اتوبوسرانی تهران، حداقل به 2 هزار دستگاه اتوبوس جدید بابت سهمیه سال گذشته و نیز سهمیه سال جاری نیاز داریم.
*اتوبوس نباید همردیف خودروهای لوکس باشد
معاون شهردار تهران با بیان این که قبلاً با دلار 900 تومانی نسبت به خرید اتوبوسهای دوکابین اقدام میکردیم اما الآن با دلار 2560 تومانی اتوبوسهای مورد نیازمان را خریداری میکنیم، اعلام کرد: اتوبوس به هیچ عنوان کالایی لوکس محسوب نمیشود در صورتی که در اولویتهای دهگانه تخصیص ارز، حمل و نقل عمومی را همردیف خودروهای لوکس و در اولویت نهم قرار دادهاند.
وی با بیان این که در چند سال اخیر در مترو یک تحول اساسی و یک جهش بزرگ اتفاق افتاده، افزود: این تحول و جهش از سال 84 تا کنون کاملاً محسوس بوده، هر چند برای رسیدن به وضعیت آرمانی مترو که هدفگذاری 217 کیلومتر در میان مدت و نیز 430 کیلومتر در بلند مدت است، فاصله داریم.
مهندس تشکری هاشمی با اعلام این که بخش میانی خط 3 مترو به طول 7 کیلومتر ظرف چند روز آینده به بهرهبرداری میرسد، گفت: با راهاندازی این خط، اتصال آن به خطوط 1، 2 و 4 مترو امکانپذیر شده و علاوه بر آن امکان تبادل مسافر بین این خطوط فراهم میشود، ضمن این که بخش جنوبی خط مذکور به طول 12 کیلومتر نیز تا پایان سال جاری مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
*به مترو به چشم مهمان ناخوانده نگاه میکنند
معاون شهردار تهران با اشاره به این که در چند سال اخیر تعداد واگنهای مترو از 274 دستگاه به 920 دستگاه افزایش پیدا کرده، اظهار کرد: تا آخر سال جاری تعداد واگنهای متروی تهران برای نخستین بار 4 رقمی شده و به یک هزار دستگاه افزایش مییآبد و خودکفآیی 60 درصدی کارخانه واگنسازی متروی تهران در شرایط تحریم، تحول بزرگی را در صنعت مترو به وجود آورده است.
وی با بیان این که از سوی برخی دستگاهها و بعضی مسئولان به مترو به چشم میهمان ناخوانده نگاه میشود، تصریح کرد: این در شرایطی است که در حال حاضر مترو نیاز اضطراری شهر تهران و شهروندان تهرانی است و در صورتی که اعتبارات مورد نیاز این بخش پرداخت شود، تا پایان سال 93 با توسعه مترو میتوانیم به میزان قابل توجهی مشکل ترافیک تهران را برطرف کنیم.
مهندس تشکری هاشمی در پایان با انتقاد از این که در بین اولویتهای دهگانه تخصیص ارز، حمل و نقل عمومی را در اولویت نهم قرار دادهاند، خاطرنشان کرد: واقعاً چه موضوعی به اندازه حمل و نقل عمومی برای مردم اهمیت دارد که مسئولان مربوطه این موضوع را به عنوان اولویت ماقبل آخر تخصیص ارز تعیین میکنند و حتی برای آن هیچ نرخ ارزی را نیز معین نمیکنند./ف