مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط زیست خبر داد: بخش عمده آلودگی خودروها ناشی از فرسوده بودن قطعه کاتالیستی است و عدم تامین این قطعه باعث آسیب های زیست محیطی می شود.

وحید نوروزی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: بالغ بر 80 درصد آلودگی فعلی هوای تهران که ناشی ازمنابع متحرک است را خودروهای ماقبل 82 تولید می کنند. در پایتخت حدود3.5 میلیون خودرو در حال تردد هستند که حدود دو میلیون از آنها، دارای مبدل کاتالیستی مناسب نیستند. در عین حال با توجه به اینکه این خودروها 8برابر خودروهایی که دارای مبدل کاتالیستی هستند تولید آلودگی می کنند، در واقع می توانیم بگوییم این تعداد به اندازه تردد 16میلیون خودرو، تولید آلودگی در هوای تهران دارند.

وحید نوروزی با بیان اینکه مبدل های کاتالیستی عمر موثرشان تنها 2 تا 3 سال یا حدود 80 تا 100 کیلومتر پیمایش است، گفت: آلودگی یک خودرو که مبدل کاتالیستی اش خراب شده و یا عمرش به پایان رسیده است 5 تا 10 برابر خودروی نو و استاندارد مبدل دار است. از این رو نصب مبدل کاتالیستی در خودروها ضروری است.

وی با اشاره به برنامه جامع کاهش آلودگی هوا کشور ابراز داشت: براساس مصوبه هیات وزیران با عنوان برنامه کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور مصوب اسفندماه 90 که به تمام دستگاه های ذیربط ابلاغ شد، باید نسبت به بررسی و در صورت نیاز تعویض مبدل های کاتالیستی و قطعه کنیستر در خودروها از ابتدای امسال اقدام می شد و صحت آن در معاینه فنی خودروها الزامی شد، اما هنوز عملا هیچ اقدامی برای اجرای این مصوبه قانونی صورت نگرفته است.

به گفته نوروزی در مصوبه هیات وزیران مبدل کاتالیستی خودروها باید در معاینه فنی خودرو کنترل و صحت و سلامت آن بررسی شود. از سوی دیگر هم این قطعات توسط وزارت صنایع و خودروسازان در تعمیرگاه های مجاز خودروسازان تامین شود که متاسفانه هیچ یک از این دو جنبه این بند از مصوبه دولت اجرایی نشده است.

وي با تاکید بر اينكه قطعه كاتاليست بايد پس از 80 هزار كيلومتر پيمايش تعويض شود، تصريح كرد: متاسفانه اين قطعه در بازار و نمايندگي های پس از فروش وجود ندارد و اگر هم هست دارندگان خودرو به دليل هزينه بالای تعويض اقدام به تعويض قطعه نمی كنند. بنابراین نداشتن قطعه كاتاليست سبب شده آلودگی هوای تهران بيش از حد استاندارد باشد.

وی با بیان اینکه بارها اعلام شده تعویض مبدل کاتالیستی باید یکی از تعهدات و مسئولیت های صنایع خودروساز پس از فروش باشد، افزود: همانطور که معاینه فنی یک الزام است، تعویض مبدل کاتالیست هم باید به عنوان یک الزام در نظر گرفته شود چرا که اگر همین امروز معاينه فني بر وجود قطعه كاتاليست الزام كند، در مرحله نخست این مشکل مطرح است که این قطعه در بازار موجود نیست که شهروندان بتواند از آن استفاده کنند. در این صورت اقدام مراکز معاینه فنی برای بررسی مبدل های کاتالیستی و قطعه کنیستر بی فایده خواهد بود .

در این میان شاعری، قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست گفت: براساس طرح جامع کاهش آلودگی هوا که در ابتدای سال جاری به تمام ارگان ها و دستگاه های مرتبط در زمینه کاهش آلودگی هوا ابلاغ شده است، تمام مراکز معاینه فنی موظف به کنترل صحت مبدل کاتالیستی خودروها هستند. چنانچه مبدل کاتالیستی خودرویی خراب باشد ارایه برگه معتبر معاینه فنی در صورت تعویض مبدل کاتالیستی امکان پذیر خواهد بود.

شاعری ادامه داد: چنانچه مبدل کاتالیستی خودرویی خراب باشد مراکز معاینه فنی نباید به آن خودرو برگه معاینه فنی ارایه دهند همچنین تمام خودروسازان نیز ملزم به تامین قظعه کاتالیست در بازارو خدمات پس از فروش هستند که البته این مورد یعنی تامین کاتالیست از سوی خودروسازان هنوز محقق نشده است.

وی به رغم آنکه می داند خودروسازان هنوز تامین مبدل کاتالیستی را جدی نگرفته اند و هنوز اقدامی اساسی برای این مهم انجام نداده اند، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به خودروسازان در این زمینه تذکرات لازم را داده و به زودی خودروسازان به تعهدات خود عمل خواهند کرد. در عین حال گزارش روند اجرای برنامه از سوی دستگاه ها طی 2ماه آینده به دولت ارایه خواهد شد.

این در حالی است که رضوی مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران بیان کرد: دستورالعمل اجرایی این مصوبه هنوز به ما ابلاغ نشده است.

به گفته وی برای اجرای مصوبه هیات وزیران درخصوص بررسی مبدل های کاتالیستی و قطعه کنیستر در مراکز معاینه فنی، این ستاد مکاتبه ای با سازمان محیط زیست انجام داده و از آنها خواسته که دستورالعمل اجرایی این مصوبه را به مراکز معاینه فنی ابلاغ کند. چراکه بدون دستورالعمل اجرایی این مراکز نمی توانند مصوبات قانونی را اجرایی کنند و اکنون در انتظار دریافت این دستورالعمل هستند.

مهندس رضوی ادامه داد: چنانچه دستورالعمل اجرایی این مصوبه به ما ابلاغ شود ما آمادگی کامل برای اجرای این مصوبه قانونی را داریم اما مشکل اینجاست که حتی اگر ما این دو قطعه را مورد بررسی قرار داده و به عنوان شاخصی در معاینه فنی خودروها مدنظر قرار دهیم، آیا مبدل کاتالسیتی در تعمیرگاه های مجاز خودروسازان وجود دارد که شهروندان به تعویض مبدل خودرویشان اقدام کنند؟

به گفته وی هم اکنون هیچ کدام از تعمیرگاه های مجاز خودروسازان نسبت به فروش مبدل های کاتالیستی اقدام نمی کنند و این موضوع می تواند سبب سردرگمی و بلاتکلیفی شهروندان شود.

وی با بیان اینکه خودروسازان هنوز برای تعویض مبدل های کاتالیستی تاکسی ها نیز اعلام آمادگی نکرده اند، گفت: پیش از هر چیز باید وزارت صنایع و خودروسازان، تامین مبدل های کاتالیستی و قطعه کنیستر را تضمین کنند.

وحید نوروزی معاون اجرایی سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران نیز معتقد است: تا زمانی که خودروسازان خود را موظف به تامین مبدل های کاتالیستی و ارایه آن در مراکز و تعمیرگاه های مجازشان ندانند، وضعیت اینگونه باقی خواهد ماند چرا که خودرویی که مبدل کاتالیستی اش فاسد شده در مراکزمعاینه فنی مردود می شود اما این قطعه در هیچ کجا در اختیار متقاضیان قرار نمی گیرد تا نسبت به تهیه آن اقدام کنند.

وی با انتقاد از عملکرد وزارت صنایع و خودروسازان گفت: در هیچ یک از مراکز و تعمیرگاه های مجاز خودروسازان مبدل های کاتالیستی وجود ندارد و انتظار می رود مصوبات قانونی مورد توجه و اجرا قرار بگیرند و باید مسئولان در این خصوص پاسخگو باشند.

نوروزی معتقد است سازمان حفاظت محیط زیست در ابتدا باید خودروسازان را مجاب به تامین این قطعه در تعمیرگاه های مجاز خودروسازان کنند و سپس آن را از الزامات مراکز معاینه فنی در ارایه برگه معاینه فنی قرار دهند. در غیر این صورت همچنان این طرح همانند همین 8ماه، معلق در بین اهمال کاری خودروسازان خواهد ماند.

براساس برنامه جامع کاهش آلودگی هوا سوخت و خودرو به عنوان دو عامل اصلی آلودگی هوا در راس برنامه قرار گرفته اند. به گونه ایی که وزارت نفت ملزم به تولید سوخت یورو 4 و خودروسازان ملزم به تولید خودروی یورو4 و تامین مبدل کاتالیستی در بازار شدند اما با گذشت 8 ماه از سال هنوز نه سوخت مورد نیاز 8 کلانشهر با استاندارد یورو 4 عرضه می شود، نه مبدل کاتالیستی در بازار یافت می شود و نه تولیدات خودورسازان به استانداردهای لازم رسیده است .

در عین حال روند نوسازی خودروهای فرسوده اعم از خودروی شخصی، اتوبوس، مینی بوس و تاکسی که در برنامه جامع کاهش آلودگی هوا بر آن تاکید شده نیز به کندی پیش می رود. به طوری که طی 2 سال گذشته هنوز یک اتوبوس فرسوده نوسازی نشده و تنها 120 مینی بوس هم از 1200 مینی بوس فرسوده نوسازی شده است. در حالیکه بسیاری از بندهای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا با اهمال کاری مواجه است، اما بازهم مسئولان محیط زیستی کشور از روند مطلوب اجرای برنامه سخن به میان می آورند و این سوال را در ذهن همگان پررنگتر می کنند که با تمام این تفاصیل چگونه روند اجرای برنامه مطلوب است و چگونه باید به کاهش آلودگی هوا امیدوار بود؟!/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.