وزير آشتي ملي سوريه با بيان اينکه فرانسه قصد اشغال سفارت سوريه در پاريس را دارد گفت: اين کشور در يک دهه گذشته، جايگاه انگليس را در منطقه گرفته و به مامور آمريکا در منطقه تبديل شده است.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، برنامه گفتگوي ويژه خبري شب گذشته با حضور "علي حيدر" وزير آشتي ملي سوريه به بررسي راهکارهاي پايان دادن به خشونت‌ها و شروع گفتگوهاي ملي در سوريه پرداخت.
 
علي حيدر در ابتداي اين برنامه، ضمن قدرداني از رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران براي فراهم‌سازي بسترهاي مناسب در جهت حل بحران سوريه گفت: براي همه گروه‌هاي سوريه، زيرساخت‌هايي را فراهم کرديم تا همه بتوانند با يکديگر صحبت کنند.

وي با بيان اينکه گروه‌هاي ملي سوريه به دنبال راهکارهايي از جمله عدم دخالت بيگانگان، عدم خشونت و ترور و قبول مذاکره و گفتگوهاي ملي براي حل بحران هستند، افزود: جمهوري اسلامي ايران براي ارائه راه حل بحران سوريه در منطقه همواره پيش‌گام بوده است.

علي حيدر در پاسخ به پرسش مجري برنامه مبني بر اينکه آيا نشست تهران، پاسخي به نشست دوحه است، اظهار داشت: بين مخالفان و گروه‌هاي مسلح تفاوت بسياري وجود دارد، به طوري که مخالفان واقعي، هيچ‌گاه سلاح به دست نمي‌گيرند.

وي با بيان اينکه گروه‌هاي مسلح از خارج سوريه مورد حمايت مالي و نظامي قرار مي‌گيرند، خاطرنشان ساخت: به اين دسته از مخالفان سوريه، مخالفين خارجي گفته مي‌شود که  از سوي کشورهاي حامي مورد پوشش سياسي قرار مي‌گيرند.

وزير آشتي ملي سوريه با بيان اينکه از سوي حاميان گروه‌هاي مخالف خارجي سوريه به اين گروه‌ها براي ايجاد تنش در اين کشور سلاح و آموزش‌هاي ترور و راه‌هاي خشونت ارائه شده است، گفت: دولت سوريه دشمن گروه‌هاي مخالف خارجي نيست.

وي اظهار داشت: کساني که با پاسپورت‌هاي خارجي در حال تردد به کشورهاي مختلف هستند نمي‌توانند ارزش‌هاي ملي مردم سوريه را نمايان کنند.

وزير آشتي ملي سوريه گفت: در نشست دوحه و نشست تهران، مخالفان ملي و دشمنان سوريه به درستي مشخص شده‌اند.

* کاخ سفيد به دنبال ايجاد جنگ و تقسيم منطقه است


وي با بيان اينکه آمريکا پشت سر قطر و عربستان است، افزود: کاخ سفيد به دنبال ايجاد جنگ در منطقه است تا با تقسيم منطقه، مانع از برقراي صلح و آرامش در ميان مردم باشد.
 
وزير آشتي ملي سوريه گفت: به نظر بنده ميان گروه‌هاي مسلح و آمريکا انشقاق ايجاد نشده است.

* قطر حامي اصلي آمريکا در منطقه است

وزير آشتي ملي سوريه تصريح کرد: قطر حامي اصلي آمريکا در منطقه است و ترکيه به نمايندگي از قطر ايفاي نقش کرده و براي آمريکا خوش‌خدمتي مي‌کند.

علي حيدر با بيان اينکه مخالفان سوريه در قطر نه به فکر شهروندان سوري و نه به فکر اصلاحات بودند، گفت: آن چه در قطر و استانبول پيش آمده دو روي سکه است که هيچ تفاوتي با يکديگر نمي‌کند.

وي با اشاره به اينکه آمريکا در سوريه به طور مستقيم نمي‌تواند وارد عمل شود، افزود: آمريکا به دنبال نمايندگاني در سوريه است تا از طريق آنها بتواند در اوضاع سوريه دخالت کند.

* افراد مسلح سوريه خارجي هستند

وزير آشتي ملي سوريه در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينکه اتباع خارجي چگونه در سوريه مي‌جنگند، اظهار کرد: برخي از آمارهايي که دولت سوريه اعلام مي‌کند نشان مي‌دهد که بيش از 85 درصد از کساني که در سوريه سلاح به دست گرفتند خارجي بوده و در شمار اتباع سوري قرار نمي‌گيرند. غربي‌ها نيز اين آمارها را مورد تاييد قرار مي‌دهند.

وي ادامه داد: اوضاع ميداني سوريه به گونه‌اي است که تعداد بسياري زيادي از مزدوران خارجي از مناطق بسيار دوري از جمله چين، قفقاز، افغانستان و مراکش براي به دست آوردن پول به سوريه آمده‌اند و آنان به فکر مردم سوريه نيستند.

وي با بيان اينکه براي مزدوران خارجي خواسته‌هاي مردم سوريه مهم نيست خاطرنشان ساخت: مزدوران خارجي به بهانه مبارزه با حکومت سوريه، از سوي سازمان‌هاي تکفيري و سلفي وارد سوريه شده‌اند.

* دست دولت ترکيه به خون مردم سوريه آلوده شده است

علي حيدر با اشاره به اينکه آمريکا به اتباع خارجي کمک لجستيکي مي‌‌کند، افزود: در تونس اردوگاهي براي آموزش اتباع بيگانه وجود دارد تا پس از آموزش از طريق راه دريا به ترکيه آمده و پس از آن وارد سوريه شود.

وزير آشتي ملي سوريه اظهار داشت: متاسفانه دست دولت ترکيه به خون مردم سوريه آلوده شده است و اين کشور با دادن سلاح و آموزش‌هاي لازم، اتباع خارجي را تحت پوشش لجستيکي قرار مي‌دهد.

* آمريکا و رژيم صهيونيستي به دنبال تجريه منطقه هستند

علي حيدر با اشاره به اينکه آمريکا و رژيم صهيونيستي به دنبال تجزيه منطقه هستند، افزود: آنها با تجزيه و تفرقه‌افکني مي‌خوهند در منطقه حکومت کنند.

وي با اشاره به اينکه اروپاييان مخصوصا فرانسه به طمع ورزي شهرت دارند، خاطرنشان ساخت: کشورهايي همچون قطر و عربستان ابزار دست آمريکا و کاخ سفيد هستند.

علي حيدر با بيان اينکه حاکمان قطر براي ماندن بر سر قدرت حاضرند منطقه را به آتش بکشانند، گفت: قطر گوش به فرمان آمريکا است و به آنها خوش‌خدمتي مي‌کند.

* سويه خواهان دموکراسي است

وزير آشتي ملي سوريه با تاکيد بر اينکه سوريه خواهان دموکراسي است، اظهار داشت: شعار نشست تهران "خشونت نه، ‌دموکراسي آري" بوده است، پس چگونه امير قطر دم از دموکراسي مي‌زند در حالي که او عليه پدر خود کودتا کرده است.

* آل سعود فلسطين را به يهوديان صهيونيست فروخته است


علي حيدر با اشاره به اينکه شاهزاده‌هاي آل سعود فلسطين را به يهودي‌هاي صهيونيست فروخته‌اند، گفت: پادشاه عبدالعزيز در برابر فروش فلسطين پول دريافت مي‌کرد، در حالي که در اين کشورها دموکراسي وجود ندارد، بنابراين کسي که خود چيزي از دموکراسي نمي‌داند، پس چگونه دم از آن مي زند.

وي با بيان اينکه آمريکا و رژيم صهيونيستي به دنبال تجزيه و تقسيم سوريه هستند، افزود: سوريه قلعه مقاومت در منطقه عربي است که تا به اين لحظه با صهيونيست‌ها دشمني داشته است.

وزير آشتي ملي سوريه با اشاره به اينکه سوريه هميشه به دنبال آزادي فلسطين بوده است، خاطرنشان ساخت: سوريه همه گروه‌هاي مقاومت را تحت پوشش قرار داده است.

* سوريه حلقه رابط جبهه مقاومت منطقه است

وي اظهار داشت: اسرائيل ابتدا به لبنان و بعد به غزه (در جنگ 22) روزه حمله کرد و بعد از اينکه از دست گروه‌هاي مقاومت، خلاص شد، مي‌خواهد سراغ ايران بيايد، اما بايد گفت که اين خواب و خيال است، چرا که سوريه فعلا حلقه رابط جبهه مقاومت منطقه است

* فرانسه به مامور آمريکا تبديل شده است

علي حيدر در ادامه گفت: دولت فرانسه در اقدامي تعجب‌آور، سفيري را از گروه‌هاي مسلح در سوريه انتخاب کرده است و آن را به رسميت شناخته است.

وي افزود: فرانسه در صدد است تا سفارت سوريه را در پاريس مورد اشغال قرار دهد، به طوري که آنها مي‌خواهند تغييراتي را در ديپلمات‌هاي سوري ايجاد کنند.

وزير آشتي ملي سوريه با اشاره به اينکه در گذشته انگليس، هم‌پيمان تاريخي و پليس آمريکايي‌ها در منطقه بود، افزود: اينک در يک دهه گذشته فرانسه جايگاه انگليس را در منطقه گرفته و به مامور آمريکا در منطقه تبديل شده است.

وي خاطرنشان ساخت: فرانسه به دنبال تامين منافع آمريکا است و همچنين درصدد است تا به منافع نفتي و گازي خود در منطقه دست پيدا کند.

وزير آشتي ملي سوريه با بيان اينکه فرانسه اولين کشور حامي گروه‌هاي سوريه و مخالف حکومت بشار اسد است، افزود: فرانسه اموال مردم سوريه را بلوکه و به نفع خود مصادره کرده است، اموالي که در حساب‌هاي غربي موجود است.

علي حيدر گفت‌: فرانسه با اين انجام اين اقدامات مي‌خواهد گام‌هاي اجرايي و عملي بيشتر و نمايان‌تري را براي همکاري با  گروه‌هاي تروريستي بردارد.

وزير آشتي ملي سوريه در پاسخ به پرسش ديگر مجري برنامه که از وي پرسيد مردم سوريه همچون ساير کشورهاي عربي خواسته‌هاي مشروعي دارند و شما به عنوان وزير آشتي ملي براي تحقق اين خواسته‌هاي مردمي چه اقداماتي انجام داده‌ايد، تصريح کرد: من خودم مخالف بشار اسد هستم، در سوريه حزبي که در اکثريت باشد در رأس قدرت است، اما اينک اين روند سياسي عوض شده است.

وي اهدف و خواسته‌هاي به حق را مشروع و قانوني دانست و گفت: بايد طرح آشتي ملي را ميان مخالفان و موافقان ايجاد کنيم به طوري  که اين روابط مي‌تواند روند اسلامي اصلاحات را به ارمغان بياورد و شهروندان سوريه را به حقوق سياسي ا جتماعي و اقتصادي خود برساند.

* قانون اساسي جديد سوريه گامي تازه در جهت روند اصلاحات

وي انتخابات و قانون اساسي جديد سوريه را گام تازه‌اي در جهت روند اصلاحات سياسي و اقتصادي سوريه برشمرد و اظهار داشت: گروه‌هاي تروريستي جلوي اصلاحات را گرفته‌اند، به طوري که ما به جاي روند اصلاحات به فکر دفاع افتاده‌ايم، بنابراين درصدد هستيم تا قدرت بازدارندگي خود را بالا ببريم و خدمات شهروندي را به ملت سوريه ارائه دهيم.

وزير آشتي ملي سوريه با اشاره به اينکه امنيت ملي سوريه به خطر افتاده است، ادامه داد: 20 ماه از بحران سوريه گذشته و شهروندان سوري در اين مدت، کمترين خدمات شهروندي را دريافت کرده‌اند.

علي حيدر گفت: در اجلاس تهران بر ضرورت اصلاحات و حقوق شهروندي مردم سوريه تاکيد شده است.

* تغيير در قانون اساسي جديد زمينه را براي مشارکت احزاب فراهم کرده است

وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينکه آيا در دور آتي انتخابات، شاهد حضور احزاب ديگري غير از حزب بعث خواهيم بود، گفت: تغيير در قانون اساسي براي چند حزبي شدن، زمينه را براي مشارکت احزاب و نامزدهاي ديگر در انتخابات رياست جمهوري فراهم مي‌کند.

علي حيدر قانون اساسي جديد را متفاوت از قانون اساسي قديمي دانست و افزود: در قانون اساسي جديد، ماده 8 که حزب بعث يا تک حزبي بودن را مطرح مي‌کرد، کاملا حذف شده است.

علي حيدر اظهار کرد: از اين پس همه احزاب مي‌توانند در انتخابات شانس خود را امتحان کنند.

* معارضان پشيمان بخشيده مي‌شوند

وزير آشتي ملي سوريه در پاسخ به سوال ديگر مجري برنامه که از وي پرسيد آيا دولت زمينه را براي عفو عمومي و يا بازگرداندن افراد و معارضان فراهم کرده است، گفت: برخي از معارضان در مقطعي، اقداماتي را انجام داده‌اند و اينک اظهارپشيماني مي‌کنند، آنها ممکن است مجددا به فعاليت سياسي بازگردند و دولت آ‌نها را بخشيده است.

در انتهاي اين برنامه، مجري از وزير آشتي ملي سوريه پرسيد "دولت سوريه از سوي جبهه عبري، عربي و غربي دچار بحران شده است و از سوي ديگر طي چند روز گذشته مقاومت اسلامي در فلسطين مورد حمله قرار گرفته است آيا ميان اين دو ارتباطي وجود دارد، اظهار کرد: عمق راهبردي حزب الله و سوريه مورد خدشه قرار گرفته است و غربي‌ها و رژيم صهيونيستي دچار خلا سياسي و امنيتي شده‌اند، اما آنها نتوانستد از اين خلا به نفع خود بهره‌برداري کنند؛ بنابراين به غزه حمله کرده تا اين شهر و کرانه باختري را از يکديگر جدا کنند.

انتهاي پيام/ش
برچسب ها: سوریه ، معارضه ، آشتی ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار