رئيس جمهور آمريکا در ميانمار گفت هيچ بهانه اي براي اعمال خشونت عليه مسلمانان پذيرفته شده نيست.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران، باراک اوباما در سخنراني خود در دانشگاه رانگون گفت: به عنوان اولين رئيس جمهور آمريکا که از کشور شما بازديد مي کند و از حضور در اين دانشگاه، بسيار مفتخرم. علت حضور من در اينجا، اهميت کشور شما است. شما در چهار راهِ شرق و جنوب آسيا زندگي مي کنيد. شما در مرزهاي پرجمعيت ترين کشورهاي دنيا واقع شده ايد. شما تاريخي به قدمت هزاران سال داريد و توانايي آن را داريد که به تعيين سرنوشتِ سريعترين منطقه رو به رشد در دنيا، کمک کنيد. به اينجا آمدم چون کشور شما از زيبايي و تنوع (اقليمي و قومي) برخوردار است.  
اوباما در بخش ديگري از سخنانش گفت پارلمان شما اکنون سرانجام قطعنامه اي را براي احياي مجدد اين دانشگاه تصويب کرده است و دانشگاه رانگون بايد عظمت خود را بازيابد، زيرا تحصيلات جوانان است که آينده اين کشور را رقم خواهد زد. علت ديگر حضور من در اينجا، تاريخ روابط کشورهاي ما است. يک قرن پيش، دلالان، تاجران و مبلغان مذهبي آمريکا به اينجا آمدند تا پيوندهاي دوستي، تجارت و اعتقاد مذهبي را بسازند. از داخل همين مرزها بود که خلبانان ما در زمان جنگ جهاني دوم به سمت چين پرواز کردند و بسياري از نظاميان ما جانشان را فدا کردند. کشورهاي ما هر دو از دِل امپراطوري انگليس بيرون آمدند و آمريکا از نخستين کشورهايي بود که اتحاديه مستقل برمه را به رسميت شناخت. ما از احداث مرکز آمريکايي در رانگون و تبادل با مراکز آموزشي مانند اين به خود مي باليم. مهمتر از همه، علت حضور من در اينجا، اعتقاد آمريکا به شرافت انساني داشت. در چند دهه گذشته، کشورهاي ما با يکديگر غريبه شدند. اما امروز مي توانم به شما بگويم که ما همواره به مردم اين کشور و خود شما اميدواريم.  
اوباما گفت اکنون دوره اي از فرصت بي نظير براي شما فراهم شده است تا پيمان هاي آتش بس را به توافق هاي (صلح) دائمي تبديل کنيد و به دنبال صلح باشيد، که درگيري ها هنوز در نقاط مختلف مانند ايالت کاچين ادامه دارد. تلاش ها بايد به صلح عادلانه و پايدارتر منتهي شود و زمينه رساندن کمک هاي بشردوستانه به نيازمندان را در بر گيرد. آوارگان نيز بايد فرصت آن را داشته باشند که به خانه هايشان باز گردند. امروز ما نظاره گر خشونت ها در ايالت راخين هستيم که رنج هاي بسياري را به بار آورده است و خطر ادامه يافتن تنش ها را در اين منطقه مي بينيم. مردم اين ايالت از جمله بوميان راخين دير زماني است که با فقر و آزار و اذيت روبرو بوده اند، اما هيچ بهانه اي براي اعمال خشونت در برابر بي گناهان پذيرفته شده نيست. اهالي روهينگيها از همان شرافتي که من و شما داريم، برخوردارند.
رئيس جمهور آمريکا افزود ما در آمريکا ياد گرفته ايم که برخي اصول جهاني هستند که آداب و رسوم ديني از آن جمله هستند. تنها مردم اين کشور (ميانمار) هستند که مي توانند راههاي اتحاد را پيدا کنند. کشور شما مي تواند به خاطر داشتن اديان مختلف قدرتمند باشد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار