معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادكشاورزی آذربایجان شرقی از افت 30 درصدی تولید محصولات پاییزه به دلیل کاهش بارندگی خبر داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، ایرانی فام در جلسه كارگروه تخصصی خشکسالی ، سرمازدگی و مخاطرات كشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در سال زراعی گذشته، به دلیل كم بارشی و یا بارش بی موقع به محصولات دیم این استان خسارت وارد شد .

وی ادامه داد: در سال زراعی جاری نیز به دلیل نامناسب بودن بارندگی ها در ماه اول سال زراعی 92-91(مهر) ، شاهد خسارت 30 درصدی به كشت پاییزه دیم بودیم.

وی همچنین از اجرای مدیریت بارندگی در كشورهای همسایه خبر داد و گفت: روند توسعه كشاورزی در این كشورها هشداری برای كشاورزی ما محسوب می شود.

ایرانی فام گفت: در سال های اخیر كرم خراط خسارت قابل توجهی به درختان گردو وارد كرده و اگر اقدام اساسی صورت نگیرد در تولید این محصول جایگاه خود را از دست خواهیم داد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادكشاورزی استان كنترل آفات را نیازمند همراهی بهره برداران دانست و خاطر نشان كرد: آفت مینوز گوجه فرنگی با همراهی كشاورزان و البته اعتبار اختصاص یافته كنترل شد.

مدیركل هواشناسی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به اینكه بارندگی در مهرماه سال جاری مناسب نبود، گفت: بارندگی های مناسب در آبان ماه كمبود بارش در ماه اول سال زراعی جاری را جبران كرد.

امیر شاهرخ حسنعلی زاده وضعیت بارش در استان را برای سال جاری در نیمه غربی، نرمال و در نیمه شرقی، نرمال و كمی بیش از نرمال پیش بینی کرد و افزود: میانگین بارش در سال زراعی جاری 45 میلی متر بوده و بارش ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته یك درصد كاهش نشان می دهد.

وی با اشاره به اینكه در مدت یاد شده بیشترین بارندگی در حاشیه دریاچه ارومیه اتفاق افتاده است، افزود: در ایستگاه مراغه 72 میلی متربارش ثبت شده كه در مقایسه با بلند مدت 64 درصد رشد نشان می دهد.

حسنعلی زاده میانگین بارش در سال شمسی جاری را 173 میلیمتر اعلام كرد و گفت: نسبت به سال قبل كه 241 میلی متر بارندگی اتفاق افتاده بود ، 28 درصد و نسبت به بلند مدت هشت درصد كاهش یافته است.

وی بیشترین كاهش بارش را مربوط به شمال غرب استان دانست و اظهاركرد: در جلفا، كلیبر و اهر به ترتیب 53 ، 42 و 35 درصد بارش كاهش یافته است.

حسنعلی زاده از افزایش دمای استان در سال جاری نسبت به سال گذشته به میزان دو درجه سانتی گراد خبرداد.

وی خاطرنشان كرد: برای پیش بینی و اطلاع رسانی به موقع در راستای اجرای اقدامات پیشگیرانه از حوادث طبیعی در بخش كشاورزی به ایستگاه های اتوماتیك هواشناسی كشاورزی نیاز است./س

 

برچسب ها: افت ، تولید ، پاییزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.