سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تلاش ايران براي پاک‌سازي سايت پارچين تنها ادعاي سياسي است که در فضاي جنگ تبليغاتي مطرح مي‌شود اما شایسته نیست که دبیر کل آژانس بین‌المللی چنین اظهاراتی را بیان کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران رامین مهمانپرست سخنگوی دستگاه دیپلماسی در جلسه سخنگویي که در وزارت امور خارجه برگزار شد ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان اظهار داشت: فتنه هایی که توسط رژيم صهيونيستي در منطقه دنبال می‌شود به منظور درگیر کردن کشورهای منطقه و نیز تضعیف جبهه مقاومت صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: همزمانی فتنه‌ در داخل سوریه و گستاخی رژیم صهیونیستی به مردم بی دفاع غزه، مسئولین این رژیم جعلی را به قاتل زنان و کودکان تبدیل کرده است که به ضرر خود این رژیم جعلی خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: بلافاصله بعد از تحرکات رژیم صهیونیستی تحرکات دستگاه دیپلماسی ما شروع شد و وزیر امور خارجه کشورمان با کشورهای اسلامی تماس‌هایی گرفت و نامه‌هایی به مسئولین سازمان‌های منطقه‌ای ارسال شد که جمهوری اسلام ایران در این نامه ها محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی را خواستار شده است.

وی ادامه داد: ایران با اتحاد اسلامی و جنبش حماس که در عرصه حضور دارند تماس‌هایی گرفت و بر آمادگی خود برای ارسال کمک‌های دارویی و غذایی را اعلام کرد و رئیس جمهور کشورمان نیز در تماس با رئیس جمهور مصر خواستار اقدام جدی کشورهای مختلف برای این جنایات شد.


*حمایت از مردم فلسطین اولویت های اساسی سیاست خارجی کشورمان است


مهمانپرست در پاسخ به سوالی در مورد کمک مردم ایران به ملت غزه افزود: کمک به مردم فلسطین وظیفه همه کشورهای مسلمان است و ما همانطور که اعلام کردیم حمایت از مردم فلسطین از اولویت های اساسی سیاست خارجی کشورمان است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد نتایج گفتگوی ملی سوریه اظهار داشت: در نگاه اول کشورهای مختلفی اعتقاد دارند که راه حل سوریه مسالمت آمیز و سیاسی بوده لذا باید خشونت‌ها متوقف و با مداخلات خارجی مقابله شود تا با فراهم شدن زمینه‌ تصمیمات اساسی برای گام های لازم صورت گیرد در نتيجه انتخابات برای مردم سوریه فراهم شود و نشست تهران هم در همین زمینه دنبال شده است.

وی افزود: رویکرد دوم تداوم خشونت‌ها و ارسال سلاح و زمینه سازی برای ارسال تسلیحات در سوریه است که کشورهای غربی از این رویکرد حمایت می‌کنند.


*مدعيان حمايت از مردم سوريه به دنبال جنگ افروزی هستند


مهمانپرست ادامه داد: آن ها که ادعای حمایت از مردم سوریه را دارند تنها به دنبال جنگ افروزی بوده و این مردم سوریه هستند که باید تصمیمات لازم را در مقابل این رویکرد بگیرند.

مهمانپرست تصريح کرد: تنها افکار عمومی جهان شاهدند که چه کسانی به دنبال خشونت در سوریه هستند و چه کسانی خواستار توقف این خشونت‌ها هستند.


* ضرورت ايجاد فضايي مناسب براي توقف درگيري‌ها در سوريه


سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکيد بر اين امر که جمهوری اسلامی ایران از هر تلاشی برای ایجاد ثبات و آرامش در سوریه انجام گیرد حمایت می‌کند، اذعان داشت: پیشنهادات و طرح‌های اصولی که بتواند به بحران سوریه خاتمه بدهد از اولویت‌های اصلی کشورمان است و ما باید فضای مناسبی را ایجاد کنیم تا درگیری‌ها در سوریه متوقف شود.

وی خاطر نشان کرد: اجلاس تهران و جمع بندی نهایی توافق کرد تا کمیته‌ای برای برگزاری اجلاس‌های بعدی برای حل بحران سوریه به وجود بیاید که این کمیته متشکل از شخصیت‌های سیاسی و قومی در سوریه است و چون این اجلاس با حضور نمایندگان سوریه برگزار شد تمام اطلاعات به دولت سوریه داده خواهد شد لذا ما امیدواریم که این تلاش‌ها در اسرع وقت به نتیجه برسد.



*اجازه نمي‌دهيم ادعاهاي کشور‌هاي داراي سلاح هسته‌اي مانع دستيابي حقوق کشور‌هاي مستقل شود



سخنگوی دستگاه دیپلماسی زمان برگزاري مذاکرات ایران و 1+5 را آذر ماه دانست و افزود: ما آمادگی کامل برای رسیدن به تفاهم که حقوق کامل ما را تضمین کند را دارا هستيم و اجازه نمي‌دهیم ادعاهای برخی کشورها که دارای سلاح هسته‌ای هستند مانع دستیابی حقوق کشورهای مستقل شود.

مهمانپرست ادامه داد: ما همواره آماده مذاکرات بوده‌ایم و شرط موفقیت این گفتگوها پذیرفتن حقوق واقعی ماست در نتيجه اگر رویکرد اشتباهی که کشورهای 1+5 تا به حال داشته اند کنار گذاشته شود ما می‌توانیم به توافق اصولی برسیم.

وی در مورد واکنش جنبش عدم تعهد به تحولات اخیر غزه ادامه داد: جنبش عدم تعهد که در نیویورک مستقر است توسط سفیر ایران در سازمان ملل تشکیل جلسه داده است و موضع خود را در این مورد صریحا اعلام کرده است.


*سیاست جمهوری اسلامی ایران حمایت از کشورهای منطقه و مستضعف است


سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران حمایت از کشورهای منطقه و مستضعف است و برای تحقق خواسته مردم سوریه باید زمینه مناسب برای حضور آن ها در سرنوشت کشور خودشان مهیا شود.کسانی که مخالف آرامش ملت سوریه هستند به جای مردم سوریه تصمیم می‌گیرند و ما رابطه بسیار خوبی با جنیش هماس داریم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ادعای رژیم صهیونیستی درباره ارسال موشک‌های فجر 5 از ایران به غزه اظهار داشت: ما همواره در کنار مردم فلسطین بوده‌ایم و از تمام مبارزان فلسطینی حمایت می‌کنیم. مردم فلسطین باید برای دفاع از حقوق خودشان و این که از چه طریقی موشک‌ها به دست آن ها می‌رسد را باید از مقامات رژیم صهیونیستی بپرسید.

مهمانپرست در مورد محدوده مرزی بین ایران و کشورهای همسایه افزود: در محدوده مرزی بین دو کشور فعالیتی نباید صورت بگیرد و اقداماتی که از سوی عربستان برای منطقه ممنوعه بین کشور انجام شد ما نقطه نظرات کشورمان را به سفیر عربستان منتقل کردیم چرا که خواهان بهترین رابطه با کشورهای همسایه هستیم لذا در فضای همکاری باید روحیه تفاهم بین همه کشورها صورت بگیرد.


*طرفدار جنگ و خشونت نیستیم


وی در مورد ادعاهای شیمون پرز مبنی بر این که ایران به جنگ غزه علیه رژیم صهیونیستی دامن می‌زند گفت: ما هیچ گاه طرفدار جنگ و خشونت نیستیم و این رژیم جنایتکار باید محاکمه شود.

مهمانپرست ادامه داد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزیر امور خارجه کشورمان برای رفتن به غزه اعلام آمادگی کرده‌اند که تمام این مراحل در حال پیگیری است.

وی در مورد بحث نشست ایران و آژانس در تهران افزود: رسیدن به توافق بین ایران و آژانس امکان‌پذیر است ولی شرط آن این است که حقوق همه کشورهای مستقل در معاهده NPT باید رعایت شود.


*پاک سازی سایت پارچین تنها ادعای سیاسی است


سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: هر جا مشکلی پیدا می‌شود برای این است که به جای نقطه نظر فنی و حقوقی نقطه نظر سیاسی مطرح می‌شود و این اظهارات که ایران به دنبال پاک سازی سایت پارچین است تنها ادعای سیاسی است و در فضای جنگ تبلیغاتی مطرح می‌شود اما شایسته نیست که دبیر کل آژانس بین‌المللی چنین اظهاراتی را بیان کند.


*پيگيري و بررسي  آزادي 48 زائر ايراني از طريق تمامي راه‌حل هاي موجود


مهمانپرست در مورد آزادی 48 زائر ایرانی گفت: پیگیری آزادی 2 مهندس ایرانی و 48 زائر ایرانی دیگر در حال بررسی است اما ما از تمام راه‌های ممکن در داخل سوریه و تمام کشورها که می‌توانند در این زمینه تاثیری داشته باشند این موضوع را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد اظهارات اوباما مبنی بر این که سیاست‌های وی در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران تغییر کرده است، افزود: برای پیشرفت کشورمان به فناوری‌های روز دنیا نیاز داریم. براساس معاهده NPT حقوق ما کامل شناخته شده است و هر رئیس جمهوری که موافق پرونده هسته‌ای ایران است باید در عمل نیز این موضوع را ثابت کند چرا که ایران هیچ گاه به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و بنابر بالاترین مرجع دینی ما مقام معظم رهبری که ساخت سلاح هسته‌ای را شرعا حرام اعلام کرده است.

وی در مورد اجلاس دي 8  پاکستان افزود: اجلاس D8 در حد سران برگزار می‌شود که ابتدا اجلاس کارشناسان ارشد،‌ وزرا و بعد سران برگزار خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: طرح جمهوری اسلامی ایران در نشست گفتگوی ملی سوریه کاملا روشن بوده و در گام‌های مختلف تشکیل شده است که گام اول توقف خشونت‌ها و گام دو جلوگیری از ارسال سلاح و در گام‌های بعدی نیز تشکیل کمیته‌ای از نمایندگان دولت و مردم برای انجام اصلاحات است که در عمل هم چنین گام‌هایی را تاکید می‌کنیم و امیدواریم مسئله بحران سوریه حل شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: بحران ، سوریه ، غزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار