کارشناسان از تولید نزدیک به 6 هزار تن مرکبات در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  گرگان؛ کارشناس باغات میوه جهادکشاورزی گلستان گفت: امسال بیش از پنج هزار و800 هکتار از اراضی گلستان زیر کشت مرکبات رفته است که پیش بینی 86 هزار تن در استان تولید شود.

بهروز فتاحی با بیان این که تولید امسال نسبت به سال گذشته 10 تا 15 درصد کاهش دارد گفت : سرمازدگی و بارندگی های فراوان موجب شد در بهار امسال تلقیح مرکبات ناقص انجام شود و ما با کاهش محصول مرکبات روبرو باشیم .

وی با بیان اینکه هرسال 200 تا 300 هکتار به باغات استان اضافه می شود گفت: برنامه جهاد تنها اصلاح، احیا و بهسازی باغ های استان است.

وی با بیان این که هم اکنون بیشتر باغ های استان درجه دو هستند و باغ مکانیزه کامل در استان نداریم گفت : باغ درجه دو تا 20 تن محصول دارد واگر همان باغ به درجه یک تبدیل شود به 30 تا 35 تن نیز محصولش می رسد.

وی تصریح کرد: خرده مالک بودن کشاورزان موجب شده است تا نتوانیم کشاورزی مکانیزه را دراستان وخصوصا باغداری داشته باشیم و90 تا 95 درصد باغات ما از نوع درجه دو هستند و مکانیزه نیستند وهمین مکانیزه نبودن موجب شده است هزینه های تولید وبرداشت بالارفته وباغداری سودی برای کشاورز نداشته باشد.

وی پرتقال تامپسون، یافا ونارنگی را مهمترین نوع مرکبات استان را ذکر کرد وگفت: بیشترصادرات مرکبات ما به ترکمنستان است ومشکل کمبود صنایع تبدیلی را نیز دراستان داریم./س

برچسب ها: مرکبات ، گلستان ، باغ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.