انديشكده مطالعات استرات‍‍ژيك (CSS) اخيرا در گزارشي تحت عنوان "اسلام در آذربايجان" اعلام كرد كه گرايش آذربايجاني ها به مذهب نسبت به 5 سال گذشته افزايش يافته است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از تودي زمان، در اين ارزيابي 2000 شهروند آذربايجاني در سال جاري مورد پرسش قرار گرفته اند و نتايج آن نشان مي دهد كه شهروندان آذربايجاني گرايش بيشتري به سمت مذهب اسلام پيدا كرده اند.  
در دوره شوروي سابق، آذربايجان از كشورهاي مسلماني بود كه جزو قلمروي اتحاد جماهير شوروي به شمار مي رفت. در آن دوره كمونيست ها از برگزاري مراسم مذهبي در آن كشور ممانعت بعمل مي آوردند. پس از فروپاشي شوروي و كسب استقلال آذربايجان، آن كشور فاقد يك سنت قوي مذهبي در چارچوبي ملي بود. در نتيجه، دولت آذربايجان كه گرايشي لائيك دارد در ارائه مدلي موفق شكست خورد.  
براساس نتايج نظرسنجي اين مركز مطالعاتي، 30.2 درصد از شهروندان آذربايجاني خود را باورمند به "خدا" معرفي كردند(اعلام کردند خدا را باور دارند) و 66 درصد اظهار داشتند كه "تنها" باورمند هستند و توضيح بيشتري در اين مورد ندادند. با اين حال، نتايج نشان مي دهند كه در مقايسه با 5 سال گذشته آذربايجاني ها ديندارتر شده اند.  
نتايج اين ارزيابي در مورد آموزش مذهبي نيز جالب توجه بوده است. بيش از يك پنجم از پاسخ دهندگان يا 21.8 درصد از آنان اظهار داشتتند كه دانش اسلامي خود را از كتابهايي غير از قرآن ، 16 درصد از قرآن، 27.2 درصد از شبكه هاي تلويزيوني، 34.4 درصد از دوستان و خانواده، 34.2 درصد از مراسم مذهبي و 10.4 درصد از بازديد اماكن مذهبي از جمله مساجد كسب نموده اند.  
در بخش ديگر اين ارزيابي، نتايج نشان مي دهند كه "سلفي" ها و "وهابيون" از پر كردن خلاء مذهبي ايجاد شده در آذربايجان ناتوان بوده اند. چنانچه 45 درصد از پاسخ دهندگان آذربايجاني اظهار داشتند كه از وهابيت "نفرت" دارند و 15 درصد ابراز داشتند كه آن را نمي پسندند و 30 درصد آن ها را "افراطي" خواندند.  
بحث در مورد مذهب و اقدامات دولت لائيك آن كشور از سال 2010 اوج گرفته است. در آن زمان اعلام ممنوعيت استفاده از حجاب اسلامي در دوره متوسطه توسط دختران مسلمان باعث ايجاد اعتراضات مردمي شد.
برچسب ها: آذربایجان ، مذهبی ، گذشته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار