يك نماينده پيشن مجلس گفت: کیفرهای دنیوی و اخروی در حقوق جزای اسلامی‌ نسبت به مجازات‌های سایر ملل از قطعیت و حقیقت بیشتری برخوردار است

حجت الاسلام سيد كاظم موسوي در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، درباره پيشگيري از وقوع جرم اظهار داشت: یکی از مسائل مورد بحث اسلام که جزء فروعات دین هم به شمار می‌رود امر به معروف و نهی از منکر است؛ كه گامی مهم در پیشگیری از وقوع جرم محسوب مي‌شود.

اين نماينده پيشين مجلس تصريح كرد: همچنين سیاست‌های کیفری در شریعت اسلام به منظور پیش‌گیری از ارتکاب گناه از طریق هدایت افراد و ترساندن از روز جزا، تزکیه‌ی نفس، امر به معروف و اجراي عدالت دنبال می‌شود.

وي افزود: باید توجه داشت که در شریعت اسلام، دایره‌ی شمول گناه مستلزم کیفری وسیع‌تر از جرایمِ قوانین است، لذا سیاست کیفری در این مورد همراه و توأم با پیشگیری است.

حجت الاسلام موسوي اضافه كرد: کیفرهای دنیوی و اخروی در حقوق جزای اسلامی‌ نسبت به مجازات‌های سایر ملل از قطعیت و حقیقت بیشتری برخوردار است و وجود دو کیفر دنیوی و اخروی واجد جنبه‌ی پیشگیری برای مسلمان معتقد است.
 
اين حقوقدان با اشاره به مجازات‌ها و ارهكارهاي پیشگیری از جرم گفت: یکی از اهداف مجازات‌ها جلوگیری از ارتکاب جرم از طریق ارعاب است، اگر زمينه رنج تحمل مجازات از لذت تحصیل احتمالی منافع جرم بیشتر شود آنگاه مجرمین بالقوه از ارتکاب جرم خودداری خواهند کرد.

وي با بيان اينكه مجازات‌ها با ایجاد ترس در توده‌ی مردم مانع تكرار جرم را در آینده مي‌شود، اظهار داشت: تأثیر مجازات‌ها از نظر جلوگیری جرم بیش از آنکه مربوط به ترس از صدمه‌ احتمالی ناشی از مجازات باشد، به واکنش اعضای جامعه نسبت به مشروعیت مجازات و وضع اجتماعی مجرم بستگی دارد.

اين نماينده پيشين مجلس گفت: اگر جامعه جرمی را بد بداند و نسبت به آن واکنش نشان دهد، جنبه‌ بازدارندگی جرم خیلی بیشتر از وقتی است که قانون، فعلی را جرم بداند ولی جامعه آن را ناپسند نداند.

وي خاطرنشان كرد: به‌طور کلی میزان نفوذ و موفقیت نظام جزائی از نظر جلوگیری از ارتکاب جرم در آینده بستگی کامل و قطعی با میزان هماهنگی هنجار‌ها و مجازت‌های جزایی با ارزش‌های فرهنگی جامعه دارد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: پیشگیری ، وقوع ، جرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار