پيشكسوت دوبله؛ امروز به خانه ابدي بدرقه شد

فهیمه راستکار، دوبلور، مدیر دوبله و بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر، پنج‌شنبه؛ شب هشتم محرم (دوم آذر) در هشتاد سالگی در خانه اش در تهران درگذشت و امروز ساعت 9 صبح در بهشت حضرت سكينه به خاك سپرده شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ فهیمه راستکار در سال ۱۳۱۲ در تهران به دنیا آمد. وي در دانشگاه به تحصيل در رشته زبان فرانسه پرداخت و فعاليت هنري خود در عرصه تئاتر و دوبله را از دهه سي آغاز و سالهاي 1328 تا 1342 را به دوبله فيلم در ايتاليا سپري كرد.
وي با بازي در نمايش "باغ وحش شيشه‌اي" در سال 1336 كار هنري خود را در عرصه تئاتر آغاز كرد.
از مهمترين و ماندگارترين كارهاي دوبله اين پيشكسوت مي‌توان به صداي خانم مارپل در سريال خانم مارپل اشاره كرد.
وي همچنين با بازي در فيلم "مغول‌ها" در سال 1352 وارد عرصه سينما شد.از فعاليت‌هاي سينمايي اين پيشكسوت عرصه سينما مي‌توان به  "گیس بریده"، "پابرهنه در بهشت"، "ستاره‌ها ۳: ستاره بود"، "رازها"، "دختری به‌نام تندر"، "روانی"، "زن شرقی"، "الو! الو! من جوجوام"، "مرغ و همسایه"، "عشق و مرگ"، "جهیزیه‌ای برای رباب"، "محموله"، "ترنج"، "شیر سنگی"، "خط پایان" و "آقای هیروگلیف"  اشاره كرد.
آخرین کار سینمایی وی بازی در فیلم "رازها"ی محمدرضا اعلامی بود.
راستكار همچنين در تاليف "كتاب مستطاب آشپزي" با نجف دريابندي همكار داشت.
اين هنرمند پيشكسوت  از حدود چهار سال پیش دچار آلزایمر شده بود،  اعظم افشار پرستار فهيمه راستكار در گفتگو با خبرنگار حوزه راديو و تلويزيون باشگاه خبرنگاران گفته بود: راستكار دچار آلزايمر شديدي است و هر روز وضع او بدتر از روز قبل مي‌شود . متوجه بعضي از مسائل مي‌شود و زماني كه عكس‌هاي خود را مي‌بيند فقط سرش را تكان مي‌‌دهد.
وي با اشاره به وضعيت جسمي اين بازيگر تئاتر اظهار داشت: راستكار قادر به هيچگونه حركتي نيست و هميشه خوابيده است.
لازم به ذكر است؛ اين هنرمند بزرگوار شب گذشته در هشتادسالگي درگذشت و مراسم تشييع وي امروز در ساعت 9 صبح امروز از مقابل منزلش در تهران، خيابان وليعصر (عج) ، بعد از تقاطع بزرگراه نيايش،‌خيابان نهم به مقصد بهشت بي‌بي سكينه برگزار شد و جمعي كوچكي از هنرمندان و پيشكسوتان اين هنرمند را تا خانه ابدي‌اش بدرقه كردند.
گفتني است؛ از حاضران در این مراسم می‌توان به داود رشیدی، احترام برومند، محمدرضا شفیعی کدکنی، ناصر ممدوح، قطب‌الدین صادقی، فرزاد حسنی، سعید شیخ‌زاده و مهرداد رئیسی اشاره کرد.ص


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار