از امام جعفر صادق علیه السلام راجع به روزه گرفتن در روز تاسوعا و عاشورا در ماه محرم پرسیدم (یعنی آیا می شود این دو روز را روزه گرفت). حضرت فرمودند...

به  گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، وبلاگ فضائل اهل بیت در جدیدترین نوشته خود آورده است:

 عبد الملك می گوید : از امام جعفر صادق علیه السلام راجع به روزه گرفتن در روز تاسوعا و عاشورا در ماه محرم پرسیدم (یعنی آیا می شود این دو روز را روزه گرفت). حضرت فرمودند :

تاسوعا روزى است كه امام حسین علیه السلام و یارانش در كربلا محاصره شدند و اهل شام در اطراف آنان اجتماع نمودند. ابن مرجانه (همان عبیدالله بن زیاد ملعون )و ابن سعد از كثرت لشكر خود خوشحال شدند و امام حسین و یاران او را در آن روز ضعیف شمردند و یقین كردند كه براى حسین علیه السلام یاورى نخواهد آمد و اهل عراق آن حضرت را كمك نخواهند كرد. پدرم به فداى آن حسینى كه ضعیف شمرده شد و غریب بود!!

سپس امام صادق علیه السلام فرمودند : اما روز عاشورا:

این روزى است كه امام حسین دچار مصیبت شد و در میان یاران خود افتاد و اصحاب آن حضرت هم با اجساد برهنه در اطراف آن بزرگوار افتادند. آیا یك چنین روزى را می توان روزه گرفت نه به خداى بیت الحرام یعنى كعبه، این روز ، روز روزه گرفتن نیست. بلكه روز حزن و مصیبت است كه دچار اهل آسمان و زمین و جمیع مؤمنین شده است.

روز عاشورا روز فرح و سرور است براى ابن مرجانه و آل زیاد و اهل شام. خشم خدا بر آنان و فرزندانشان باد عاشورا همان روزى است كه جمیع بقعه‏هاى(سرزمین ها) زمین گریان شدند غیر از سرزمین شام. كسى كه این روز را روزه بگیرد، یا به آن تبرك بجوید خدا او را در حالى با آل زیاد. محشور می كند كه قلبش مسخ شده باشد و مورد خشم و غضب خدا قرار گرفته باشد. كسى كه در این روز چیزى را در منزل خود ذخیره كند خدا نفاقى را دچار قلبش می كند تا آن روزى كه او را ملاقات نماید و بركت را از او و اهل بیت و فرزندانش خواهد گرفت شیطان را با او در همه آنها شریك قرار می دهد.

 بحار الأنوار (ط - بیروت) ؛ ج‏45 ؛ ص95

متن عربی روایت :

 الكافی عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبَانٍ عَنْ عَبْدِ الْمَلِكِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ صَوْمِ تَاسُوعَا وَ عَاشُورَاءَ مِنْ شَهْرِ الْمُحَرَّمِ فَقَالَ تَاسُوعَا یَوْمٌ حُوصِرَ فِیهِ الْحُسَیْنُ وَ أَصْحَابُهُ بِكَرْبَلَاءَ وَ اجْتَمَعَ عَلَیْهِ خَیْلُ أَهْلِ الشَّامِ وَ أَنَاخُوا عَلَیْهِ وَ فَرِحَ ابْنُ مَرْجَانَةَ وَ عُمَرُ بْنُ سَعْدٍ بِتَوَافُرِ الْخَیْلِ وَ كَثْرَتِهَا وَ اسْتَضْعَفُوا فِیهِ الْحُسَیْنَ ع وَ أَصْحَابَهُ وَ أَیْقَنُوا أَنَّهُ لَا یَأْتِی الْحُسَیْنَ نَاصِرٌ وَ لَا یُمِدُّهُ أَهْلُ الْعِرَاقِ بِأَبِی الْمُسْتَضْعَفَ الْغَرِیبَ ثُمَّ قَالَ وَ أَمَّا یَوْمُ عَاشُورَاءَ فَیَوْمٌ أُصِیبَ فِیهِ الْحُسَیْنُ ع صَرِیعاً بَیْنَ أَصْحَابِهِ وَ أَصْحَابُهُ حَوْلَهُ صَرْعَى عُرَاةً أَ فَصَوْمٌ یَكُونُ فِی ذَلِكَ الْیَوْمِ كَلَّا وَ رَبِّ الْبَیْتِ الْحَرَامِ مَا هُوَ یَوْمَ صَوْمٍ وَ مَا هُوَ إِلَّا یَوْمُ حُزْنٍ وَ مُصِیبَةٍ دَخَلَتْ عَلَى أَهْلِ السَّمَاءِ وَ أَهْلِ الْأَرْضِ وَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ یَوْمُ فَرَحٍ وَ سُرُورٍ لِابْنِ مَرْجَانَةَ وَ آلِ زِیَادٍ وَ أَهْلِ الشَّامِ غَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَ عَلَى ذُرِّیَّاتِهِمْ وَ ذَلِكَ یَوْمٌ بَكَتْ جَمِیعُ بِقَاعِ الْأَرْضِ خَلَا بُقْعَةِ الشَّامِ فَمَنْ صَامَهُ أَوْ تَبَرَّكَ بِهِ حَشَرَهُ اللَّهُ مَعَ آلِ زِیَادٍ مَمْسُوخَ الْقَلْبِ مَسْخُوطاً عَلَیْهِ وَ مَنِ اذَّخَرَ إِلَى مَنْزِلِهِ ذَخِیرَةً أَعْقَبَهُ اللَّهُ تَعَالَى نِفَاقاً فِی قَلْبِهِ إِلَى یَوْمِ یَلْقَاهُ وَ انْتَزَعَ الْبَرَكَةَ عَنْهُ وَ عَنْ أَهْلِ بَیْتِهِ وَ وُلْدِهِ وَ شَارَكَهُ الشَّیْطَانُ فِی جَمِیعِ ذَلِكَ‏.

برچسب ها: تاسوعا ، عاشورا ، محرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
خدیجه بهروان
۰۴:۴۸ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
با سلام وعرض ادب
عالیه لطفا ادرس ایمپلنت بدید،
Iran (Islamic Republic of)
Mahsa
۲۱:۴۷ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
آیا اگر نذر کرده باشیم که یک ماه روزه بگیریم به دلایل دیگری باید در عاشورا و تاسوعا از نذر خود بگذریم؟
Iran (Islamic Republic of)
علوی
۱۸:۱۷ ۱۸ مرداد ۱۳۹۸
سلام علیکم و رحمه الله

ان شاء الله منبع تحقیق ما در مورد احادیث ، پی نوشت های دیگران و نقل قول های شبکه های مجازی نباشد
لذا خواهش میکنم از دفاتر مراجع تقلید شیعه طلب کنید که پاسخ موثق بشنوید

یاحق
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۲۳:۵۹ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
از رسول خدا صلی الله علیه وآله روایت شده: صوموا یوم عاشورا و خالفوا الیهود صوموا قبله یوما و بعده یوما .

سپس گوید:

معنای حدیث این است که یک روز قبل از عاشورا و یک روز بعد از عاشورا را هم روزه بگیرید تا از شباهت به یهود که فقط روز دهم را روزه می گرفتند خارج شوید .
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۱:۵۶ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
روزه گرفتن چرا درروز عاشورا حرام است؟ بدلیل اینکه زمانی که فرد روزه میگیرد وقتی افطار کند به حد اشباع میرسد چون به حد اشباع رسید میزان مصیبت امام حسین ویارانش را درک نمیکند . و روزه برای شکر گذاریست نه برای غمگین بودن محنت حسین ع .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
سلام اطلاعات تون عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۰۹ مهر ۱۳۹۶
بسم الله الرحمن الرحیم
Iran (Islamic Republic of)
سید علی
۰۱:۰۷ ۰۹ مهر ۱۳۹۶
خیلی متا سفم که راحت در مسائل دینی میگویید (به نظرمن).
هر چیزی کار شناس مربوط به خودش را میطلبد و نه نظر منو شما.
با توجه به فرمایشات امامان شیعه و تحریم شدید ان در روز عاشورا، روزه این روز جایز نیست.
اگر واقعا شیعه هستید و پیرو اهل بیت، از ایشان جلو نیوفتید که گراه میشوید.
Iran (Islamic Republic of)
داود
۲۳:۲۷ ۰۷ مهر ۱۳۹۶
بنظر شما نیت مطرح نیست ؟
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۰۸:۳۸ ۰۷ شهريور ۱۳۹۶
البته دوستان وقتی انسان روزه میگیرد در افطار شاد میشود شاید به این خاطر روزه اینروز مکروه است ولازم بذکر است ادم غمگین رغبتی به گرفتن روزه ندارد.
Germany
داود
۱۹:۵۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
سلام.
بحارالانوار مبنعی ناموثق هست که میگوید کسی که امامان حسن(ع) و حسین(ع) را قبول نداشته باشد کافر است.
منبع ما قرآن هست و السلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۶ ۲۰ آذر ۱۳۹۵
نمیدونم
غمه اختراع کیه ولی خیلی کارش بد بوده چون این کارتون عزلداری نیست
آخه عقل خوب چیزیه....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۵ ۲۱ مهر ۱۳۹۵
سلام من روز تاسوعا بدون اینکه عمدی در کار باشه روزه گرفتم. یعنی اصلا نمیدونستم که تو این روز روزه درست نیس. حالا همش دارم خودمو لعنت میکنم. شما بگین حالا باید چیکار کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۵ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
سلام.ان الاعمال بالنیات...یعنی نیت عمل مهمه و چون دل شما با امام حسین علیه السلام است خداوند رحمان گناهی رو برای شما نمی نویسه...و الله علم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۲۰ مهر ۱۳۹۵
سلام اطلاعات تون عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۱:۰۵ ۰۴ آذر ۱۳۹۱
درجواب آن دوست عزیزبایدبگویم هرچندعاشورا قبل ازواقعه کربلا بوده است اما فکرکنم به حرمت نوه همان پیامبر(ص) که حسین راعزیز می پنداشت وحتی شهادتش را پیش بینی کرده بود ،عقل حکم می کندکه این روز را روزه نگیریم ، هرچندنوشیدن وخوردن درحدافراط هم عملی ناپسند محسوب می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۰۴ آذر ۱۳۹۱
روزه غير رمضان از نظر اسلام مستحب و در جاي شكر گزاري خداوند است . شاميان به شكر گزاري روزه گرفتند و شيعيان از اين باب است كه روزه عاشورا را اكراه دارند . و ياد كن مختار را كه روزه گرفت بر هلاكت حرمله ملعون .
Iran (Islamic Republic of)
sardar Taymourshahi
۱۹:۱۰ ۰۴ آذر ۱۳۹۱
در حالي كه حضرت امام حسين (ع) و اهل بيت آن حضرت در نهايت تشنگي و گرسنگي سر ميكردند خيلي جالب نيست كه ما سر سفره هاي آن چناني بنشينيم و با رغبت و اشتها غذا بخوريم ودر هر چند قدم چاي وشربت توزيع كنيم به عقيده من روزه گرفتن منطقي تر بنظر مي آيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۰۵ آذر ۱۳۹۱
می توانیدسفرع ساده تری داته باشید ولی روزه همیشه جهت شکر است حتی در نذرهم بشکرانه براورده شدن حاجتی روزه می گیریم شما وقتی فردی از اقوامتان را ازدست میدهید روزه میگیرید؟
روزه عاشورا به این دلیل که یزیدیان بشکرانه پیروزی بر امام حسین گرفتند وانجام این عمل مستحبی از جانب ما پیروی از انها محسوب می شود وتشابه با انها ، مکروه است
التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۰۵ آذر ۱۳۹۱
اسرجت و الجمت و تنقبت
Iran (Islamic Republic of)
عمر
۱۵:۰۶ ۰۴ آذر ۱۳۹۱
محمد(ص)دراین روزروزه گرفتندوماهم امت ان پیامبرهستیم روزه عاشوراقبل ازواقعه کربلابوده است وحسابش باشهادت سرور وآقایمان حسین(رض)جدا ست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۸
احسنت