پيشرفت در زمينه نانوپزشكي با افزايش اثر داروهاي شيمي درماني در سرطان دوران كودكي، دوز مصرفي را كاهش مي‌دهد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از  وب‌دا، به نقل از نشريه ارتباطات شيمي، محققان سيدني استراليا به روش درماني جديدي دستيابي پيدا كردند كه با توسعه نانوذرات غيرسمي قادر به ارائه و ترشح اكسيد نيتريك (NO)  به سلول‌هاي سرطاني خاص بوده و منجر به بهبود اثربخشي داروهاي شيمي درماني در درمان نوعي تومور بدخيم سرطان در بافت‌هاي عصبي كودكان به نام نوروبلاستوم مي‌شود.
 
براساس اين گزارش ؛محققان افزودند استفاده از نانوذرات اكسيدنيتريك به عنوان يك پيش درمان قبل از تزريق داروهاي شيمي درماني به اين سلول‌هاي سرطاني، ميزان دوز مصرفي داروها را به يك پنجم مي‌رساند و متعاقباً عوارض جانبي به سلول‌هاي سالم و بافت‌هاي اطراف آن را به طور قابل توجهي كاهش مي‌دهد.
 
نتايج حاصل از اين گزارش حاكي است: اثر هم‌افزايي ميان اكسيد نتيريك و داروهاي شيمي درماني قبلاً نيز در ساير رده‌هاي سلولي سرطاني گزارش شده اما تركيبات ارائه شده به طور بالقوه سمي بوده و داراي ثبات و ماندگاري كمتري بوده‌اند در حالي كه اين نانوذرات توسعه يافته در آزمايشات جديد غيرسمي بوده و داراي عمر مفيد بيشتري هستند كه از 2 روز به بيش از 2 هفته افزايش يافته است.
 
به گفته محققان اكسيد نيتريك در بسياري از فرآيندهاي جسمي – رواني دخالت داشته و كمبود آن با افزايش حساسيت به سرطان، فيبروز كبد، ديابت، بيماري‌هاي قلبي عروقي و بيماري‌هاي عصبي همراه است.
 
گفتني است: نوروبلاستوم كه يك سرطان تهاجمي در كودكان است به دليل نياز به دوز بالاي داروهاي شيمي درماني براي درمان، اغلب بازماندگان را با مشكلات طولاني مدت سلامتي مواجه مي‌كند و در اين ميان هرچيزي كه به طور بالقوه به كاهش مقادير مصرف داروها و مشكلات سلامتي كمك كند مهم است./ع2
برچسب ها: کودک ، سرطان ، شیمی ، دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار