يک کارشناس سياست خارجي گفت: پيشنهاد اخضر ابراهيمي به عنوان نماينده سازمان ملل در بحران سوريه که هفته آينده به شوراي امنيت ارائه خواهد شد، بر پايه تشکيل دولت انتقالي بوده و با تحولات سوريه همخواني ندارد.

حسن لاسجردي در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران؛ با اشاره به پيشنهاد اخضر ابراهيمي براي حل بحران سوريه اظهار داشت: اين طرح که هنوز به طور رسمي اعلام نشده است، به جاي اينکه به نحوه استقرار آتش‌بس در سوريه توجه داشته باشد، به تشکيل دولت انتقالي و ميانجيگري مصر در اين کشور  تأکيد دارد.

وي افزود: تشکيل دولت انتقالي در سوريه با واقعيات موجود در اين کشور همخواني ندارد، چراکه سوريه داراي دولتي مستقر است و همانطور که خود بشار اسد نيز اعلام کرده تا زمان برگزاري انتخابات، بر سر کار خود حاضر خواهد بود.

اين کارشناس سياست خارجي ادامه داد: با پيشنهاد ابراهيمي، اقدام پيش‌دستانه‌اي در حال شکل‌گيري است تا آن‌ها بتوانند موضوع تغيير دولت در سوريه را زودتر به اجرا درآورند.

لاسجردي با بيان اينکه طرح ابراهيمي کارساز نخواهد بود، اضافه کرد: ابراهيمي بايد در اين بحران، هر دو طرف را ببيند و با در نظرگرفتن شرايط طرفين، يک راه حل درست اتخاذ کند؛ چرا که يکجانبه‌نگري وي، اين بحران را لاينحل باقي خواهد گذاشت.

وي با اشاره به توان تأثيرگذاري مصر در سوريه به عنوان ميانجي گفت: موضوع غزه با سوريه متفاوت بوده و دولت مصر در کشوري که داراي دولتي مستقر است به راحتي، قادر به ميانجيگري نخواهد بود، به ويژه پس از تحولات داخلي؛ مانند برکناري دادستان عالي و گسترش اختيارات رياست جمهوري که اخيراً در اين کشور به وقوع پيوسته است.    

اين کارشناس سياست خارجي در پايان تصريح کرد: مأموريت اخضر ابراهيمي، يافتن راه حلي براي آشتي دو طرف است، لذا اين طرح‌هاي يک جانبه‌اي که با واقعيت سوريه همخواني ندارد، بحران اين کشور را پايان نخواهد داد.

انتهاي پيام/ش
برچسب ها: سوریه ، اخضر ، مصر ، بحران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار