کشاورزی خراسان جنوبی همواره محور توسعه این استان معرفی می شود که زعفران به عنوان ثروت پنهان نقش بسزایی در توسعه اقتصادی این استان ایفا می کند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند؛ توانمندی های خراسان جنوبی در زمینه کاشت، داشت و برداشت محصول زعفران از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و هم اکنون به خارج از کشور نیز صادر می شود.

بسته بندی و نوع زعفران صاداراتی در بازارهای جهانی از اهمیت ویژه ای در فروش این محصول به شمار می شود که این محصول هم اکنون صنایع فرآوری و بسته بندی مناسب است.

این استان با تولید 50 تن زعفران در سال، مقام دوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

هم اکنون طلای سرخ، محصولی با پتانسیل تولید بسیار بالا در استان به شمار رفته که زعفران مهمترین محصول باغی استان بوده و به دلیل شرایط جغرافیای تولید از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است.

سطح زیرکشت این محصول بیش از 10 هزار هکتار و میزان تولید سالانه آن حدود 50 تن است.

صادارت 85 درصدی زعفران به کشورهای اروپایی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی سطح زیرکشت زعفران در سال جاری را 12 هزار و 900 هکتار اعلام کرد و گفت: پیش بینی می شود امسال 46 تن زعفران از مزارع این استان برداشت شود.
 

غلامرضا هادربادی با اشاره به آغاز فصل برداشت زعفران در استان، تصریح کرد: برداشت زعفران از نیمه دوم مهرماه آغاز و تا اواخر آبان ماه یا اوایل آذر ماه ادامه دارد.

وی اضافه کرد: 85 درصد زعفران خراسان جنوبی به کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس و استان های مجاور صادر می شود.

کسب رتبه نخست کیفی زعفران خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه زعفران خراسان جنوبی از نظر سطح زیرکشت و میزان تولید جایگاه دوم را در کشور به اختصاص داده است، افزود: همچنین زعفران این استان از رتبه نخست کشور از نظر کیفیت برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه تولید زعفران علاوه بر صادرات و ارزش افزوده ای که برای استان به ارمغان می آورد، در اشتغال نیز تاثیر بسزایی دارد، افزود: در حال حاضر 24 هزار و 500 بهره بردار در زمینه زعفران در استان فعالیت می کنند.

افزایش 10درصدی تولید زعفران خراسان جنوبی در سال جاری

هادربادی از افزایش10 درصدی تولید زعفران با وجود خشکسالی های پی درپی، کاهش دبی قنوات و کیفیت آبهای زیرزمینی سال جاری در استان نسبت به سال قبل خبر داد.

وی جوان سازی مزارع، اجرای طرح های تغذیه گیاهی، برگزاری کارگاه های آموزشی و آبرسانی مزارع با تانکر را از جمله عوامل افزایش تولید زعفران در این استان دانست و افزود: درسال زراعی گذشته 42 تن زعفران در خراسان جنوبی تولید شده است.

به گفته وی بیشترین سطح زیر کشت زعفران در سال جاری به شهرستان قاین اختصاص دارد.

فعالیت چهار کارخانه فرآوری در استان

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از فعالیت چهار کارخانه فرآوری زعفران در این استان خبر داد.

به گفته وی برای فرآوری زعفران، واحدهای فرآوری و بسته بندی زعفران در استان ایجاد شده که زعفران تولیدی را در بسته بندی های متنوع از نظر وزنی و شکل ظاهری و همچنین فرآورده های از قبیل زعفران در بسته بندیهای متنوع، قرص، پودر و نبات عرضه می کند.

هادربادی عنوان کرد: بدلیل شرایط خاص اقلیمی و نیز رعایت اصول کشاورزی پایدار در خصوص استفاده حداقلی از سموم عمده محصول زعفران این استان با کیفیت بالا و بصورت ارگانیک تولید می شود.

وی ادامه داد: با توجه به پیگیری های انجام شده از سوی این سازمان، برنامه جامع بهبود کمی و کیفی محصول زعفران در طی دو برنامه پنج ساله در صورت تامین اعتبار به اجرا در می آید، که حفظ مزیت نسبی وارتقاء توان رقابت در تجارت خارجی ازطریق بهره وری درتولید زعفران وحفظ جایگاه برتر در تجارت جهانی را بدنبال خواهد داشت.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در پایان با اشاره به خواص بیشمار زعفران، تصریح کرد: زعفران از خواص دارویی بسیار بالایی برخوردار بوده که مهمترین آن این است که، زعفران در طب به عنوان ماده ضد سرطان به حساب می آید.

اختصاص هشت درصد ارزش افزوده خراسان جنوبی به زعفران

استاندار خراسان جنوبی هم هفت تا هشت درصد ارزش افزوده استان در بخش کشاورزی را متعلق به محصول زعفران دانست و گفت: 96 تا 97 درصد تولید زعفران جهان به ایران اختصاص دارد

قهرمان رشید افزود: هم اکنون کیفی ترین زعفران جهان در این استان و بوی‍‍ژه در قاین تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه توجه به محصولات کشاورزی و افزایش رونق اقتصادی در این محصولات منجر به کاهش اتکا به نفت می شود، عنوان کرد: در وضعیت کنونی صادارت نفت باید از سبد درآمدی کشور حارج شود.

رشید اضافه کرد: در چشم انداز 20 ساله نظام و سند برنامه پنجم توسعه راهکارهای جامعی طراحی شده باید این راهکارها در استان عملیاتی و کاربردی شود.

رشید سهم ایران را در تولید زعفران جهانی 94 درصد عنوان کرد و بیان داشت: در حال حاضر حدود 12 هزار و700 هکتار سطح زیرکشت زعفران در خراسان جنوبی است که این میزان بر اساس سند توسعه کشاورزی خراسان جنوبی در پایان سال 94 باید به 13 هزار و 200 هکتار و میانگین برداشت محصول در هر هکتار به 5 کیلوگرم افزایش یابد.
 

به گفته وی با تحقق این مهم در پایان سال 94، بالغ بر 96 تن تولید زعفران در استان خواهیم داشت که 172 میلیارد تومان ارزش افزوده برای استان به ارمغان خواهد آورد.

رشید با بیان اینکه در حال حاضر میزان بهره وری در واحد سطح کمتر از چهار کیلوگرم است، افزود: در این راستا با اتخاذ روش های علمی این میزان را به 12 کیلوگرم افزایش خواهیم داد.

وی گفت: در حال حاضر سالانه 40 تا 42 تن زعفران درخراسان جنوبی تولید می شود، که با توجه به گسترش بازارهای مصرف زعفران در دنیا و نیز افزایش سطح زیر کشت، این میزان می تواند تا چندین برابر افزایش یابد.

تهیه طرح جامع زعفران در خراسان جنوبی

رشید به تهیه طرح جامع زعفران در سال 89 اشاره کرد و گفت: این طرح شامل تمامی مراحل مختلف کاشت، داشت، برداشت، بسته بندی و فراوری زعفران است.

وی عنوان کرد: این طرح در سال 89 در کمیسیون زیربنایی دولت با بیش از 90 میلیارد تومان اعتبار به تصویب رسیده که برای اخذ مجوز های لازم به معاونت نظارت و راهبردی رئیس جمهور ارسال شده است.

استاندار خراسان جنوبی به تخصیص 160 میلیارد تومان اعتبار به منظور توسعه کشاورزی به استان خراسان جنوبی اشاره کرد و تصریح کرد: تاکنون 476 طرح در زمینه زعفران در کارگروه توسعه بخش کشاورزی استان به تصویب رسیده که اعتبارات لازم به آنها اختصاص یافته است.

آغاز طرح بهبود کیفیت زعفران در قاین

نایب رئیس شورای ملی زعفران ایران گفت: اهمیت کاشت و تولید زعفران با توجه به ارزآوری و اشتغالزایی بالا بر هیچکس پوشیده نیست، که این ثروت گران بها نیازمند صنایع فرآوری و بسته بندی مناسب و بازار پسند است.

محسن احتشام از آغاز اجرای طرح بهبود کیفیت و شناسه تولید زعفران ایران در پنج روستای شهرستان قاینات خبر داد و گفت: پس از اجرای موفق این طرح در سال گذشته، در سال جاری این طرح به صورت گسترده اجرا می شود.

وی هدف از اجرای این طرح را بهبود کیفی زعفران ایران عنوان کرد و بیان داشت: در قالب این طرح مراحل برداشت و جداسازی زعفران به صورت استاندارد اجرا شده و از ناخالصی های زعفران کاسته می شود.

احتشام به تفاوت قیمتی زعفران تولید شده در این شیوه اشاره کرد و ادامه داد: زعفران های تولیدی در قالب این طرح به علت کیفیت بالایی که دارد با اختلاف قیمتی حداقل 200هزار تومان در بازار خریداری می شود.

9 درصد تولید زعفران کشور به قاین اختصاص دارد

فرماندار قاین هم اظهارداشت: در حال حاضر 44 درصد زعفران خراسان جنوبی و 9 درصد زعفران کشور در شهرستان قاین تولید می شود.

حسین شرافتی راد با بیان اینکه در قاین پنج هزار و 400 هکتار از مزارع کشاورزی به کاشت زعفران اختصاص دارد، افزود: از این میزان سطح زیر کشت 19 تن زعفران خشک برداشت می شود.
 

وی همچنین خواستار ایجاد برند زعفران به نام قاینات شد و گفت: ایجاد برندی برای این محصول ضمن حفظ جایگاه شهرستان به عنوان باسابقه ترین و کیفی ترین تولید کننده محصول زعفران را در سطح بین الملل با قاینات عجین شده خواهد کرد.

شرافتی راد ایجاد پل ارتباطی بین مراکز تحقیقاتی دستگاه های اجرایی و بهره برداران بخش کشاورزی به منظور انتقال یافته ها و تجربیات در کارگاه های آموزشی و ایجاد انگیزه و روحیه کار و تلاش در کشاورزان به منظور مقابله با اثرات خشکسالی را از انتظارات زعفران کاران این شهرستان برشمرد.

وی اضافه کرد: همچنین توجه به صادارات غیرنفتی و ارز آوری در جهت کمک به اقتصاد مقاومتی تبیین جایگاه ویژه زعفران در تولید ملی به حمایت از کار و سرمایه ایرانی نیز باید در جهت توسعه اقتصادی استان و شهرستان مورد توجه قرار گیرد.

شرافتی راد با اشاره به اینکه متوسط تولید در 18 سال گذشته در فاین 4.32 کیلوگرم در هکتار بوده است، عنوان کرد: در سال گذشته تولید آن به 254 تن رسیده است.

به گفته وی تولید زعفران در قاین تا سال 1400 به 500 تن و عملکرد واحد سطح به هفت کیلوگرم در هر هکتار و در هکتار خواهد رسید.

مرکز رشد تخصصی زعفران در قاین ایجاد شود

فرماندار قاین ایجاد مرکز رشد تخصصی زعفران به منظور انتقال یافته های پژوهشی به عرصه صنعت و جامعه در خصوص دو محصول زرشک و زعفران را ضروری دانست.

شرافتی راد عنوان کرد: صنعت زعفران از کاشت تا برداشت و از تولید تا مصرف باید با تحصیص اعتبار و افزایش دانش برای کشاورزان زمینه تولید محصول بیشتری از لحاظ کمی و کیفی فراهم کند.

فرماندار قاین خواستار اجرای طرح توافقی زعفران در این شهرستان شد و گفت: این طرح منجر می شود تا نوسانات قیمتی در بازار به تولیدکنندگان آسیب نزند.

شرافتی راد با اشاره به اینکه زعفران در صنایع غذایی، داروسازی و سایر صنایع باید به صورت همه جانبه معرفی شود، افزود: در این راستا تلاش برای افزایش مصرف سرانه زعفران در جهان از دیگر انتظارات کشاورزان این شهرستان است.

فروش محصولات استراتژیک خراسان جنوبی از جمله زعفران، طلای سرخ استان از جمله اقدامات مسئولان برای صادارت بیشتر این محصول بوده که این اقدام از سال گذشته آغاز شده است.

فروش 15 میلیون ریال محصولات استراتژیک استان از شبکه پستی

مدیرکل پست خراسان جنوبی هم از فروش 15 میلیون ریال محصولات استراتژیک استان از طریق شبکه پستی استان برای نخستین بار در کشور خبر داد.

حسین عنایتی با اشاره به ارسال محصولات استراتژیک استان از طریق شبکه پستی به سراسر کشور، اظهارداشت: گردو، انار، زرشک و زعفران از جمله این محصولات بوده است.

وی اضافه کرد: سال گذشته این محصولات به وزن 9 هزار و 799 کیلوگرم به ارزش ریالی 157 میلیون و 415 هزار و 600 ریال ارسال شده است.

به گفته وی این محصولات به استانهای کرمان و سیستان و بلوچستان و داخل استان ارسال شده است.

عنایتی با اشاره به مزایای ارسال پستی محصولات کشاورزی استان، گفت: منفعت فروش محصول از طریق پست با توجه به حذف دلالان، به کشاورزان می رسد.

مدیرکل پست خراسان جنوبی یادآور شد: باید این اقدام برای افزایش و توسعه صادرات در استان تقویت شده و به خارج از کشور نیز با بسته بندی های مناسب انجام شود./س

برچسب ها: ثروت ، پنهان ، خراسان ، جنوبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.