رییس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربایجان شرقی از رشد 75 درصدي مرمت حمام تاريخي روستاي كندوان خبر دادو گفت: اين حمام نمونه اي بسيار قوي از معماري پايدار در محافظت از انرژي است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ،تراب محمدی افزود: حمام صخره اي كندوان به دليل اينكه سنگ در آن يك عايق طبيعي حرارتي و برودتي به شمار مي رود، نسبت به ساير حمام ها متفاوت است.

محمدي با اشاره به پيشرفت فيزيكي 75 درصدي مرمت اين حمام اظهار داشت: طيق پيش بيني ها مرمت اين بنا تا پایان سال 91 به اتمام رسيده و به عنوان تنها نمونه موردي حمام هاي صخره اي ايران كه هنوز كار مي كنند، بهره برداري خواهد شد.

وي مرمت حمام كندوان را به دليل محدوديت هاي حوزه مرمت سنگ، دشوار عنوان كرد و با اشاره به مدت زمان يك ساله مطالعات انجام شده براي اين بنا، يادآور شد: در طول زمان سازه اصلي حمام آسيب ديده و مسير آب ورودي به آن از بين رفته بود.

رئيس شوراي ثبت آثار تاريخي و فرهنگي استان با اشاره به آسيب هاي شرايط جوي و آبهاي سطحي به مسير آب ورودي حمام، اظهار داشت: منبع آب حمام كندوان از طريق شيب طبيعي و با استفاده از لوله هاي سفالي حفر شده در داخل ديواره ها از آب معدني چشمه كندوان تامين مي شده است.

محمدي اين حمام را برخلاف ساير حمام ها به دليل نوع معماري فاقد «گربه رو» عنوان كرد و گفت: عايق كاري، بازسازي خزينه و ورودي هشتي حمام صخره اي كندوان بخشي از مرمت هاي موردي انجام گرفته در اين بنا به شمار مي رود.

وي الحاق سرويس بهداشتي به حمام و با استفاده از مصالح سنگي داخل حمام را از ديگر اقدامات بازسازي انجام يافته در اين بنا عنوان كرد و يادآور شد: حمام صخره اي كندوان با مساحتي بالغ بر 400 متر مربع جزئي از اثر ثبت ملي شده روستاي كندوان به شمار مي رود كه تا صد سال قبل به عنوان حمام مورد استفاده قرار مي گرفته است.

محمدي بازسازي اين بنا را در مرحله تجهيز و تاسيسات عنوان كرد و گفت: حمام صخره اي كندوان پس از اتمام مرمت به نمايشگاه يا مركزي فرهنگي براي بازديد عموم مردم و گردشگران مبدل خواهد شد.

گفتني است، روستاي كندوان در شمال غرب ایران واقع در ارتفاعات کوه سهند با قدمتی 7000 ساله یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی و شگفتی‌های ایران به شمار می‌رود که به دلیل شکل خانه‌های آن که به مانند کندوی عسل در دل کوه کنده شده‌اند به آن روستای کندوان می‌گویند.

در حال حاضر کندوان تنها روستای زنده صخره‌ای جهان است که زندگی طبیعی مردم در آن جریان دارد و به عنوان يكي از اصلي ترين نامزدهاي ايران براي ثبت در فهرست آثار جهاني يونسكو در سال 2014 مطرح مي شود./ب

برچسب ها: حمام ، تاریخی ، کندوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.