رعایت بهداشت دهان، عدم استفاده بیش از حد از مسواک و شستشوی مکرر دهان می تواند به بهبود و کاهش عارضه طعم غیر طبیعی دهان در اثر مصرف برخی از داروها، کمک کند.

به گزارش  گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، مدیر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: بسیاری از داروها می توانند حس چشایی را تحت تاثیر قرار دهند که محل اثر فرآورده های دارویی که منجر به تغییر حس چشایی می شود دقیقا مشخص نیست. داروها در سطوح مختلفی از حس چشایی مانند گیرنده های محیطی، مسیر نرونی حساس به مواد شیمیایی سطح مغز اثرگذار هستند.

دکتر صفورا محبی در خصوص درمان این مشکل گفت: درمان این اختلال مشکل است و بهبود شرایط بوجود آورنده این اختلال باعث کاهش مشکل می شود.

وی در مورد درمان دارویی این اختلال گفت: در صورتیکه رفلاکس عامل اصلی باشد داروهایی مانند رانیتیدین و امپرازول مفید هستند. در بعضی مطالعات مصرف کلونازپام به دلیل مهار مسیر نزولی سروتونرژیک ساقه مغز مفید است و چون بیشتر به رسپتورهای مرکزی متصل می شود تا به رسپتورهای محیطی بنزودیازپینی و همچنین به دلیل نیمه عمر طولانی معمولا به خوبی تحمل می شود که دوز مصرفی در این مشکل 4- 5/0 میلی گرم در روز می باشد. در بعضی مطالعات TCA ها در کنترل علائم سوزش دهان موثر بوده اند.

دکتر صفورا محبی در مورد راهکارهای غیر دارویی در خصوص کاهش عارضه طعم غیر طبیعی دهان در اثر مصرف برخی از داروها گفت: رعایت بهداشت دهان بیشتر از گذشته، مشورت با پزشک که در صورت امکان یا دوز کاهش یابد و یا دارو جایگزین با داروی مشابه شود، عدم استفاده بیش از حد از مسواک و شستشوی مکرر دهان و استفاده از روش های ماسکه کننده مانند استفاده از آبنبات های بدون شکر، تکه های یخ، آدامس می تواند به بهبود این اختلال کمک می کند.

مدیر دارو و موادمخدر معاونت غذا و دارو با بیان اینکه در بسیاری از افرادی که این اختلال را دارند کمبود زینک در آنها مشاهده شده است، اظهار داشت: استفاده از مکمل زینک با دوز 25-100 میلی گرم در بعضی از آنها مفید بوده است./ع2

برچسب ها: دهان ، بهداشت ، دارو ، مسواک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار