هنرمند برجسته رشته تذهيب آذربايجان شرقي از اجراي كار هنري طرح روي جلد قرآن كريم با تركيب تذهيب، شمسه و كتيبه كه به نوعي تجلي بخش روح قدسي كلام قرآن هستند همراه رنگ و هنر خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، مجيد ارفعي در تشريح كار جديد و بديع خود اظهار داشت: طرح روي جلد قرآن را در صفحه مستطيل شكل كار كرده ام كه در قسمت بالا و پايين صفحه كتيبه واقع شده و تذهيب حاشيه وار با رنگ و نقوش اسليمي و ختايي آنرا فرا گرفته است.

وي ادامه داد: شمسه كه در هنر اسلامي و ايراني معنويت خاصي داشته و بيانگر توحيد است با رنگ هاي فيروزه اي، لاجوردي و رنگ طلاي خالص 24 عيار در مركز طرح روح قدسي خاصي به فضاي كار داده و حس ملكوتي كلام قرآن را تدائي مي كند.

ارفعي با اشاره به اينكه تذهيب به عنوان هنر ايراني شناخته شده است، يادآور شد: تذهيب در دو كاربرد متفاوت به صورت تابلوي مستقل و يا در خدمت صفحه آرايي قرآن و يا كتب نفيس استفاده مي شود.

اين هنرمند تبريزي با بيان اينكه اين طرح علاوه بر اينكه جنبه كاربردي داشته به عنوان تابلو نيز استفاده مي شود، افزود: تذهيب اجرا شده در اين كار نيز تلفيقي از چهار طرح بوده كه با تركيب رنگ هاي فيروزه اي، لاجوردي و طلايي زيبايي روحاني و معنوي خاصي به آن داده است.

وي ساختمان بندي تذهيب را تركيبي از طرح هاي اسليمي عنوان كرد و اضافه كرد: طرح اسليمي باعث تفكيك و بازي رنگ ها در تصوير مي شود و در حاشيه طرح روي جلد قرآن از طرح ختايي كه نقوشي از گل و برگ ها بوده و از طبيعت الهام گرفته، بهره گرفته شده است.

ارفعي يادآور شد: تركيب سه گانه تذهيب، كتيبه و شمسه كه همه به نوعي طبيعت را به تصوير كشيده و در مركز به شمسه با رنگ هاي طلايي و فيروزه اي منتهي مي شوند، نوعي اتحاد و پيوند روحاني طبيعت و خالق آن را يادآور مي شوند.

اين هنرمند برجسته رشته تذهيب همچنين خاطر نشان كرد: اجراي اين طرح چهار ماه به طول انجاميد و در جشنواره های متعدد نيز مورد تقدير قرار گرفته است . /س

 

برچسب ها: کلام ، قران ، طلایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.