مقامات اسرائیل فلسطینی‌ها را تهدید کرده‌اند در صورتی که تلاشهایشان برای عضویت در سازمان ملل را متوقف نکنند به مفاد پیمان اسلو پایبند نخواهند ماند.


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل در گزارشی خبر داد مقامات اسرائیل فلسطینی‌ها را تهدید کرده‌اند در صورتی که تلاشهایشان برای عضویت در سازمان ملل را متوقف نکنند به مفاد پیمان اسلو پایبند نخواهند ماند.

بر اساس این گزارش، یک دیپلمات ارشد اسرائیل گفته است این موضع جدید اسرائیل در قبال تلاش محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، برای ارتقای عضویت فلسطین از «ناظر دائم» به «ناظر غیرعضو» است.

این مقام ارشد اسرائیلی به روزنامه تایمز اسرائیل گفته است: ما هیچکدام از پیمان‌هایمان را لغو نمی‌کنیم.

وی، علی‌رغم این، افزود اسرائیل هنوز اقدام یکجانبه محمود عباس برای ارتقاء وضعیت فلسطین به ناظر غیرعضو را نقض صریح توافقنامه‌های امضا شده با اسرائیل می‌داند و اسرائیل نیز به این اقدام «واکنش متناسب» نشان خواهد داد.

به گفته این مقام اسرائیلی، اسرائیل تا روز پنجشنبه منتظر رأی سازمان ملل خواهد ماند و در صورتی که ارتقاء وضعیت عضویت فلسطین به تصویب رسید، سپس اقدامات تنبیهی مانند طلب بدهی از این کشور را در دستور کار قرار خواهد داد.

فلسطینی‌ها در حال حاضر به عنوان "ناظر دایم" در سازمان ملل حضور دارند و قرار است این هفته مجمع عمومی سازمان ملل در این مورد و ارتقای جایگاه آنها رای‌گیری کند.

در حالی که آمریکا و اسرائیل به شدت با این حرکت مخالفند، «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه امروز اعلام کرد از درخواست فلسطینی‌ها برای پذیرفته شدن به عنوان «ناظر غیر عضو» در سازمان ملل حمایت خواهد کرد.

فرانسه یکی از پنج عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل و دارای حق وتو است. این کشور، اولین کشور مهم اروپایی است که اعلام کرده به نفع این اقدام رای خواهد داد.

ارتقای جایگاه فلسطینی‌ها در سازمان ملل، این امکان را به آنها می دهد تا در نشست‌ها و جلسات مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کرده و موقعیت خود را برای پیوستن به نهادهای این سازمان و دیوان بین‌المللی کیفری بهبود بخشند.

قرار است محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی روز 29 نوامبر درخواست فلسطینی‌ها برای ارتقای عضویت از ناظر دائم به یک ناظر غیرعضو را به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه دهد.

فلسطینی‌ها در سال 2011 میلادی درخواست خود را برای پیوستن به سازمان ملل متحد به عنوان یک عضو مستقل ارائه کردند، ولی به دلیل عدم حمایت‌های لازم به خصوص مخالفت‌های آمریکا به نتیجه نرسیدند.

اوائل ماه جاری میلادی، سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل گفته بود که اسرائیل نگران است اگر فلسطین به عنوان یک کشور غیرعضو سازمان ملل متحد شناخته شود، می‌تواند از دادگاه بین المللی کیفری بخواهد برای حل‌وفصل اختلافاتش با اسرائیل و حضور آن در کرانه باختری و قدس شرقی وارد عمل شود.

منبع:فارس

برچسب ها: فلسطین ، اسلو ، سازمان ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.