با توافق هسته‌ای میان ایران و غرب تا به امروز، مخالفان و موافقان بی‌شماری در این مورد اظهار نظر کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی که تنش‌ها بر سر برجام در آمریکا بین کنگره و کاخ سفید ادامه دارد، حامیان توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 با برگزاری تظاهرات در شهرهای مختلف غربی حمایت خود را از برجام اعلام کردند.


تظاهرات حمایتی از «برجام» در آمریکا، کانادا، استرالیا، دانمارک، آلمان و انگلیس

توافق هسته‌ای وین، برای دولت اوباما پایان کار نبوده. از لحظه به دست آمدن توافق تا به امروز، طرفین مذاکره کننده مشغول متقاعد کردن سیاستمداران داخلی و خارجی و افکار عمومی بوده‌اند، هرچند در کنار مخالفان این توافق، موافقانی نیز وجود داشته و دارد از جمله اینکه ۲۹ نفر از دانشمندان برجسته از جمله برندگان نوبل و محققان فیزیک هسته‌ای در نامه‌ای دو صفحه‌ای به رئیس جمهور آمریکا از توافق اخیر با ایران برای مهار برنامه هسته‌ای این کشور حمایت کرده‌اند.این نامه در حالی منتشر شده بود  که موافقان و مخالفان توافق اتمی با ایران کمپین بزرگی برای قانع کردن کنگره به حمایت یا رد این توافق راه انداخته بودند.
 

تظاهرات حمایتی از «برجام» در آمریکا، کانادا، استرالیا، دانمارک، آلمان و انگلیس

توافق جامع اتمی میان ایران و گروه ۱+۵ (شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) در نیمه ژوئیه به دست آمد و توسط شورای امنیت سازمان ملل تأیید شد.کنگره قرار است در ماه سپتامبر توافق با ایران  را به رای بگذارد.

طی روزهای گذشته در نیویورک، کشیش آل شارپتون از رهبران جنبش حقوق مدنی آمریکا از همه کلیساهای سیاهپوستان در سراسر آمریکا خواست که روز یکشنبه در مراسم مذهبی خود از توافق اتمی با ایران پشتیبانی کنند.برخی این اقدام شارپتون گامی در جهت تقویت موضع باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در قبال توافق اتمی با ایران محسوب می‌شود.

برخی معتقدند اوباما حتی در تعطیلات دو هفته‌ای تابستانی خود در جزیره مارتاوین یارد، تلاش می‌کند تا حمایت دموکرات‌ها برای جلوگیری از رد توافق برجام در کنگره آمریکا را جلب کند.

 این اقدامات در حالی انجام می‌گیرد که  محمد جواد ظریف تلاش‌هایی که در کنگره آمریکا یا توسط کشورهایی مثل اسرائیل و "بعضی همسایگان" ایران برای جلوگیری از اجرای توافق اتمی ایران و گروه ۱+۵ در جریان است را تلاش هایی جدی توصیف کرد و گفت که در آمریکا "تنها برای ماه اوت ۱۵۰ میلیون دلار قرارداد برای پخش آگهی تلویزیونی علیه توافق بسته شده است".

به نظر می‌رسد منتقدان توافق می‌گویند ایران اگر امکانش را داشته باشد از زیر مفاد توافق شانه خالی می‌کند و حتی اگر ایران این کار را هم نکند، عواید هنگفتی که از برداشته شدن تحریم‌ها به دستش می‌آید این امکان را می‌دهد که از گروه‌های متحد و دولت‌های ضدآمریکایی منطقه حمایت کند؛ پس بهتر است که تحریم ها را سر جای خودشان نگه داشت تا کشوری را که به تهدید اسرائیل و آمریکا می پردازد تضعیف کرد.

نمایندگان حزب جمهوری خواه که در کنگره اکثریت دارند مخالف این توافق هستند، اما رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که در صورت رد شدن آن در کنگره، از حق وتوی خود استفاده خواهد کرد.

 دولت اسرائیل و اعراب خلیج فارس نیز از دیگر مخالفان این توافق‌اند که رسما با این توافق مخالفت کرده است و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل آن را یک "اشتباه تاریخی" خوانده است.اما باراک اوباما در رابطه با نگرانی نتایاهو گفته بود که مخالفت آقای نتانیاهو را درک می کند و در صداقت او هم شکی ندارد، اما معتقد است که او اشتباه می‌کند.

در مقطع زمانی کنونی توجه همه جانبه و چند بعدی به مسئله هسته‌ای است که می تواند برداشت مثبت و سازنده از این امر را برای نسل‌های آتی تامین کند و تنها اگر رفتار دیپلماتیک هسته‌ای نظام، از حیث فنی و بدون توجه به سایر ابعاد مورد توجه قرار گیرد منجر به برداشت اشتباه خواهد شد و این مساله نکته‌ای است که باید مورد توجه همه تصمیم‌گیرندگان قرار گیرد.

گزارش از سوگند سلیمانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار