رئيس مركز تحقيقات چشم پزشكي بيمارستان حضرت رسول گفت : ورم پرده شبكيه در اثر بيماري ديابت از جمله مسائل بسيار مهم و شايع جوامع امروز است كه طي سالهاي اخير روندي افزايشي داشته است .

دكتر سيد مهدي مدرس زاده، رئيس مركز تحقيقات چشم پزشكي بيمارستان حضرت رسول در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه ورم پرده شبكيه در اثر بيماري ديابت از جمله مسائل بسيار مهم و شايعي است گفت : متاسفانه اين مشكل در جوامع بشري رو به افزايش است .

وي با اشاره به اينكه حدود 10 درصد مردم كشور ما مبتلا به ديابت هستند و پيش بيني ميشود در سال 2025 حدود 25 درصد مردم مبتلا به ديابت باشند اظهار كرد : در صورت ادامه اين روند در سال 2050 حدود يك سوم مردم آمريكا مبتلا به ديابت خواهند بود كه از نظر اثار سيستميك و نيز اثرات بيماري روي چشم ، اهميت بسياري خواهد داشت .

اين فوق تخصص شبكيه و زجاجيه ادامه داد : در صورت عدم كنترل بيماري ديابت به مرور مويرگهاي خوني پرده شبكيه تغييراتي در ديواره مويرگ ها ايجاد شده و باعث مي شود مولكولهاي چربي و پروتئين و نيز آب از مويرگ ها خارج شده و در شبكيه تجمع يابند كه باعث ورم مزمن پرده شبكيه مي شود .

وي با بيان اينكه اگر اين مشكل مورد توجه قرار نگيرد به مرور مركز بينايي يا لكه زرد را مبتلا كرده و ديد انسان را كاهش مي دهد به طوري كه در مواردي به حدود يك دهم رسيده و كارهاي معمول زندگي را مختل مي كند يادآور شد : شكل هاي مختلفي از پرده شبكيه وجود دارد كه براي هر يك از اشكال ، درمان خاصي از جمله ليزر درماني ، تزريف يك آمبولي به نام آواستين در داخل چشم مي باشد.

دكتر مدرس زاده تصريح كرد : يافتن پروتكل درماني براي درمان ورم شبكيه كه در مواردي پاسخ مناسبي به درمان نمي دهند و به طور متوسط پاسخ مي دهند بحث مهمي است كه در اين كنگره مورد بحث و بررسي قرار ميگيرد .

وي با اشاره به اينكه بيماريهايي مانند بيماري شب كوري ، لبر و انواع مادرزادي ژنتيك و مادرزاده پرده شبكيه نيز درمانهاي مختلفي شامل ژن درماني ، استفاده از ايمپلنتهاي الكترونيكي و ...را دارند گفت : بحث مهم ديگر بيماري استهاله سني ماكولا است كه در اشخاص بالاتر از سن 70 و در مواردي زودتر اتفاق مي افتد و با توجه به اينكه ديد دقيق انسان مربوط به همين نقطه بوده و حدود نيم ميلي متر است در صورت بروز مشكل چشم نميتواند ببيند .

سيگار و فشار خون از عوامل دخيل در بيماري چشمي
دكتر مدرس زاده يادآور شد : تشخيص قيافه افراد ، مطالعه و رانندگي وابسته به نقطه ماكولا است  كه اگر دچار مشكل شود هر چند باعث نابينايي كلي و تاريك شدن چشم نمي شود ولي قدرت خواندن ، نوشتن ، رانندگي و ديدن تلويزيون را از انسان سلب كرده و باعث كاهش كيفيت زندگي اشخاص مي شود .

رئيس مركز تحقيقت چشم بيمارستان حضرت رسول با بيان اينكه عوامل مختلفي در بروز اين بيماري دخالت دارند افزود: افزايش سن از جمله مهمترين اين عوامل است كه در حال حاضر به دليل افزايش سن جوامع ، ميزان اين بيماري نيز رشد داشته است كه از نظر ژنتيك برخي از افراد استعداد بيشتري دارند كه عواملي مانند سيگار ، فشار خون ، چاقي ، بالا بودن چربي خون و... نيز در بروز اين بيماري دخيل هستند .

وي با تاكيد به اينكه اين بيماري علاوه بر كاهش كيفيت زندگي ، هزينه هاي درماني بسياري را به افراد ، سيستم درماني و بيمه اي تحميلي ميكند اظهار كرد : در اين راستا بحث و بررسي مفصلي در كنگره ارائه خواهد شد .

 رئيس مركز تحقيقات چشم پزشكي بيمارستان حضرت رسول در ادامه با بيان اينكه مركز تحقيقات چشم حضرت رسول در سال 1386 شروع به فعاليت نموده است گفت: طي سالهاي اخير بيش از 120 مقاله تحقيقاتي كه اكثرا در مجلات بين المللي به چاپ رسيده از اين مركز ارائه شده است .

وي برگزاري سمينار ساليانه چالش هاي چشم پزشكي و نيز ارائه بيش از 40 كارگاه در زمينه هاي مختلف چشم پزشكي را از ديگر برنامه هاي اين مركز خواند و يادآور شد : قبل از ادغام دانشگاه علوم پزشكي تهران و ايران اين مركز تحقيقات به عنوان بهترين مركز تحقيقات دانشگاه علوم پزشكي ايران بود كه در حال حاضر نيز به عنوان يكي از مراكز تحقيقاتي فعال مشغول فعاليت است./ح


برچسب ها: شبکیه ، دیابت ، فشارخون ، چشم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار