فصل زمستان و بيماريهاي اين فصل

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران اراک، اگرچه اين روزها همه جا صحبت از آلودگي هوا و تاثير آن بر سلامت شهروندان است، اما با توجه به كاهش ميزان دما و سرد شدن روزافزون آن، بايد مراقب بيماري هاي فصل سرد هم باشيم.

گلودرد

گلودرد يكي از مشكلات شايع اين فصل است. مشكلي كه اغلب پس از عفونتي ويروسي به وجود مي آيد. شواهد نشان مي دهد تغيير درجه حرارت هوا، مانند رفتن از محيط گرم داخل خانه به فضاي سرد بيرون، مي تواند گلو را تحريك كرده و روي آن تاثير بگذارد.

برونشیت

برونشیت بیماری مزمنی است که در افراد سیگاری بسیار شیوع دارد و خصوصیت اصلی آن ترشحات مزمن تنفسی و سرفه های خلط دار است. بیماری این بیماران در فصول سرد سال معمولا تشدید می شود. سرما سیستم دستگاه تنفسی را تحریک می کند.

آلرژی فصلی

ترشحات پشت حلق، آبریزش، خارش بینی، عطسه، سرفه های تحریکی، قرمزی چشم، خارش گلو و در موارد شدید، تنگی نفس از مهم ترین علایم آلرژی هستند. این افراد استعداد بیشتری برای ابتلا به عفونت های تنفسی و سینوزیت دارند. کسانی که برای بار اول به این علایم دچار می شوند، بهتر است با پزشک مشورت کنند.

آسم

هواي سرد يكي از دلايل تشديد علائم آسم مانند خس خس سينه و تنگي نفس است. به همين دليل افراد مبتلا به آسم بايد در فصل سرما بيشتر مراقب سلامت خود باشند.

مفاصل دردناك

بسياري از افراد در روزهاي سرد سال از تشديد درد مفاصل شكايت دارند. در اين شرايط بايد ابتدا به پزشك مراجعه كرده تا احتمال ابتلا به بيماري هاي مختلف بررسي شود.

دستان و انگشتان سرد

پديده رينود مشكلي شايع است؛ مشكلي كه باعث تغيير رنگ و دردناك شدن انگشتان دست ها و پاها مي شود. انگشتان در اين بيماري سفيد شده و سپس كبود و قرمز مي شوند. اين نشانه اي از ضعف گردش خون در رگ هاي كوچك خوني دست و پاست. در موارد شديد، درمان مي تواند به اين افراد كمك كند، اما معمولا اكثر افراد با اين شرايط و نشانه ها زندگي را ادامه مي دهند.

خشكي پوست

خشكي پوست مشكلي شايع است كه در اين روزهاي سال، وقتي رطوبت هوا كاهش مي يابد، بدتر نيز مي شود. به همين دليل مرطوب نگه داشتن پوست در روزهاي سرد ضروري است. آنفلوآنزا

آنفلوآنزاي فصلي يكي ديگر از مشكلات فصل سرماست. افراد بالاي 65 سال و كساني كه بيماري هاي زمينه اي طولاني مدت مانند ديابت و بيماري هاي كليوي دارند، بيشتر در معرض خطر ابتلا به بيماري هستند، اما براي اين كه از ابتلا به آنفلوآنزا پيشگيري كنيد، به موقع به پزشك مراجعه كرده و از دستورهاي او پيروي كنيد.

سرماخوردگي

سرماخوردگي از شايع ترين مشكلاتي است كه در هواي سرد ممكن است براي هر كسي پيش آيد. هر فردي در طول زندگي حتما اين شرايط را حداقل يك بار تجربه كرده است، اما كارهايي هم مي شود انجام داد تا احتمال ابتلا به سرماخوردگي كاهش يابد./ب

برچسب ها: زمستان ، بیماری ، هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.