مصرف گاز و مقایسه غلط آقای معاون

معاون وزیر نفت اعلام کرده مصرف گاز در ایران معادل کل اروپاست، آمار نشان می‌دهد برق، انرژی اصلی اروپایی‌ها است و این مقایسه اشتباه است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، پس از به رخ کشیدن مصرف نوشابه و لوازم آرایشی و دارو، حالا نوبت گاز است تا مسئولان مصرف بالا و غیر استاندارد آن را به صورت مصرف کننده‌ها بکوبند. این کاری بود که دیروز معاون وزیر نفت انجام داد و از مصرف بالای گاز در ایران در مقایسه با اروپایی‌ها گفت. بی توجه به این مساله که در بخش اعظم قاره سبز، برق انرژی اصلی مورد استفاده برای گرما و پخت و پز است. طبیعتاً در ایران با توجه به محدود بودن منابع آبی و در نتیجه تولید برق این گاز است که نقش انرژی محوری را بر عهده دارد.

دیروز معاون وزیر نفت با اعلام اینکه رکورد مصرف گاز در سال 91 روز گذشته شکسته شد، مصرف گاز در ایران را بسیار بالا دانست و گفت:«مصرف گاز در ایران معادل مصرف گاز مردم کل اروپاست».

جواد اوجی با بیان این که مصرف انرژی در کلیه بخش‌های ایران چهار برابر رندوم جهانی است گفت: «سرانه انرژی مردم ایران 15 تا 18 برابر ژاپنی‌ها و 10 برابر مردم اروپا است».

البته طبق نمودار جریان انرژی که واحدها براساس میلیون بشکه نفت خام بیان می‌شود مشاهده می‌شود میزان مصرف گاز خانگی کشور 30 درصد است که برابر با میزان مصارف صنعتی و نیروگاهاست.

طبق نمودار جریان انرژی گاز مصرفی در کشورمان معادل حدود 900 میلیون بشکه نفت خام می‌شود که فقط چیزی حدود 30 درصد آن به مصرف خانگی، تجاری و عمومی می‌رسد.  این افزایش مصرف خانگی ممکن است به دلیل فرا رسیدن فصل سرما باشد، مشکلی که هر سال کشور با آن مواجه است.

اوجی دیروز گفت: مصرف گاز ما برابر کل اروپاست اما نگفت مصرف برق ما نصف اروپا و 4/1 آمریکاست اگر به سرانه مصرف انرژی شهروندان اروپایی نگاه کنیم می‌بینیم مصرف برق آن‌ها به شدت بالاست و حتی مصرف برق ما با کشورهایی مثل امارات و عربستان هم قابل مقایسه نیست. یعنی در این کشورها به دلیل این‌که اغلب لوازم به خصوص وسایل گرمایشی برقی است مصرف گاز پایینی دارند. در نتیجه این قیاس در این شرایط نمی‌تواند خیلی قیاس صحیحی باشد.

*رکورد مصرف گاز شکسته شد

دیروز مصرف گاز کشور با رسیدن به 480میلیون متر مکعب در سال جاری رکورد زد. از این رقم عددی بین 345 تا 350 میلیون متر مکعب توسط بخش خانگی مصرف شده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود در ماههای دی و بهمن اوج مصرف به 580 تا 600 میلیون متر مکعب هم برسد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران دلیل مصرف بی‌رویه گاز در کشور را عدم اطلاع رسانی مناسب دانسته و گفته برای کاهش مصرف باید فرهنگ سازی انجام شود که این کار بر عهده شرکت ملی گاز و سایر نهادهاست.

اوجی با بیان این‌که راهکارهای کاهش مصرف گاز راحت است توضیح داده استفاده از لباس گرم، وسایل گرمایشی استاندارد،استفاده از شیشه‌های دو جداره، روشن نکردن وسایل گرمایشی در محیط‌های غیرقابل استفاده ، تنظیم دمای محیط داخل روی 18 تا 21 درجه سانتی‌گراد، پوشاندن دریچه کولر، درزهای پنجره و درها، استفاده از شیر ترموستات برای پکیج‌ها و استفاده از دماسنج از جمله مواردی است که می‌توان مصرف گاز در فصل سرد کاهش داد. با انجام این راهکارها می توان حداقل 25 تا 35 درصد مصرف گاز در بخش خانگی را کاهش داد.

او با اشاره به این که قیمت ارزان گاز یکی از دلایل افزایش مصرف آن است گفت: در حال حاضر هر متر مکعب گاز 70 تومان و این در حالی است که نرخ صادرات گاز در حال حاضر 20 برابر این قیمت محاسبه می‌شود.

*برخورداری 67 میلیون ایرانی از گاز

این طور که این مقام توضیح داده در حال حاضر شرکت ملی گاز بیش از 19 میلیون مشترک دارد. هم‌اکنون 67 میلیون ایرانی از این نعمت گاز بهره‌مند هستند. از این تعداد 95 درصد خانوارهای شهری و 55 درصد خانوارهای روستایی است. به طور کلی 75 درصد از خانواده‌های ایرانی از نعمت گاز برخوردار شده‌اند. به گفته او در حال حاضر 50 هزار واحد صنعتی خوراک سوخت خود را از طریق گاز تامین می‌کنند. همچنین سوخت مورد نیاز 65 نیروگاه برقی کشور نیز از طریق گاز تامین می‌شود.

اوجی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت با اشاره به این که مصرف گاز در صنعت، رشد خوبی داشته است، اظهار داشت: 3 سال پیش مصرف گاز در صنایع عمده حدود 55 تا 60 میلیون متر مکعب بود اما در حال‌حاضر این رقم به 91 میلیون متر مکعب در روز رسیده است .

او با اشاره به این که در حال حاضر روزانه 19 میلیون متر مکعب گاز به جایگاه‌های CNG عرضه می‌شود، یادآور شد که این رقم معادل 19 میلیون لیتر بنزین در روز است و این موضوع توانسته است به کاهش مصرف بنزین کمک کند. به گفته مدیر عامل شرکت گاز ایران 75 تا 80 درصد گاز مصرف شده توسط بخش خانگی است.

البته طبق نمودار جریان انرژی که واحدها براساس میلیون بشکه نفت خام بیان می‌شود مشاهده می‌شود میزان مصرف گاز خانگی کشور 30 درصد است که برابر با میزان مصارف صنعتی و نیروگاههاست.

طبق نمودار جریان انرژی گاز مصرفی در کشورمان معادل 900 میلیون بشکه نفت خام می‌شود که فقط چیزی حدود 30 درصد آن به مصارف خانگی، تجاری و عمومی می‌رسد. 30 درصد آن هم وارد نیروگاه‌ها می‌شود تا برای مصارف صنعتی، حمل و نقل و کشاورزی آماده شود.

البته خوشبختانه فقط درصد ناچیزی از گاز طبیعی ما وارداتی است و بقیه از منابع گازی خودمان برداشت می‌شود. همان بخش کوچک واردات هم مثل وارداتمان از ترکمنستان برای مناطق شمالی کشور است که طبق محاسبات هزینه واردات کمتر از انتقال گاز از جنوب به شمال کشور درمی‌اید اما در بحث صادرات گاز خیلی رقم قابل توجهی نداریم چیزی معادل 42 میلیون بشکه نفت خام یعنی چیزی حدود 4 درصد از منابع گاز طبیعی کشور. جالب است بدانیم حدود 7 درصد گازمان در همان پروژه انتقال انرژی مصرف و یا تلف می‌شود.

منبع: هفت صبح
برچسب ها: گاز ، برق ، نفت ، اوجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.