رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور گفت: استرس ناشي ازبروز حوادث از مسائل مهمي است كه بايد توجه ويژه اي براي پيشگيري از عوارض آن شد.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر غلامرضا معصومی در کارگاه مدیریت بحران که در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برگزار شد، گفت: ایجاد مدیریت واحد و اثرگذار در حوزه مدیریت بحران، آمادگی مستمر شبکه ها و کیفی سازی چرخه مدیریت بحران محور آموزش های مذکور در اين كارگاه ها است.

وي با اشاره به اهميت اين كارگاه اضافه کرد: افزايش و گسترش آموزش و آگاهي و فرهنگ ايمني و آماده سازي مسولان و مردم براي رويارويي با عواض ناشي از سوانح طبيعي و حوادث غير مترقبه وبويژه زلزله و پديده هاي جوي و اقليمي ازسياستهاي كلي پيشگيري و كاهش خطرات ناشي از سوانح طبيعي و حوادث غيرمترقبه مي باشد.

رییس مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور آشنایی با مدیریت لجستیک، برنامه های جامع بازتوانی روانی و اجتماعی آسیب دیدگان حوادث، لزوم توجه ویژه به تقویت نظام بیمه و حمایت های تشویقی و مالی، پبشگیری و کاهش خطرپذیری و آشنایی با پدیده های حادثه خیز نوین ،از جمله این آموزش ها در كارگاه هاي مديريت بحران دانست.

معصومي اضافه کرد: تغییرات جوی، بروز خشکسالی ها، طوفان، گرمای شدید و باران های ناگهانی در سال های اخیر بیانگر آن است که این مهم از چالش های جدی آینده کشور خواهد بود و مدیریت بحران باید برای آن پیش بینی و آمادگی لازم را داشته باشد.

وی اضافه کرد: استفاده حداکثری از ظرفیت های بین بخشی دستگاه ها در چهار مرحله پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی مدیریت بحران، بسیار اهمیت دارد و به عنوان یکی از محورهای مهم آموزش مد نظر است.

بر اساس این گزارش، رييس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني استان هرمزگان نیز گفت: وظايف مديران بحران بهداشت و درمان در زمان وقوع حوادث غير مترقبه از سايرين سنگين تر است زيرا با تامين سلامت جسم و جان افراد در ارتباط هستند.

دكتر محمد شكاري با اشاره به اينكه استان هرمزگان از نظر جغرافيايي و اقليمي شرايط ويژه اي دارد، افزود: از آنجائي كه حوادث غيرمترقبه و غيرقابل پيش بيني در استان هرمزگان در چند سال اخير نظير زلزله و ترافيكي  رخ داده است و هم حوادث در بخش زميني و دريايي وجود دارد بايد فعاليت ها و حركت هاي وسيعي در اين استان ا زمديريت بحران براي مقابله بازمان رخداد حادثه شاهد باشيم.

شكاري با اشاره به حوادث دريايي سال گذشته در بندرعباس كه منجر به فوت 17 نفر شد، گفت: تعامل و نشست هاي مشترك در ارتباط با مديريت بحران از بروزصدمات و خسارت هاي جاني در بحران ها پيشگيري  مي کند.

وي راه اندازي بيمارستان صحرايي را از اولويت هاي اساسي در حوزه بهداشت ودرمان عنوان كرد و گفت: لزوم راه اندازي بيمارستان صحرايي با جانمايي علمي در سطح استان هرمزگان به خصوص مركز استان ضروري است.

گفتنی است: كارگاه دو روزه مديريت بحران در بهداشت و درمان در سالن غدير فرمانداري بندرعباس در حال برگزاری است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.