رئیس اداره حفاظت محیط زیست پارس آباد گفت: با سرد شدن تدریجی هوا، اولین گروه از پرندگان مهاجر در تالاب های این شهرستان مرزی فرود آمدند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / 'محمد مجرد' افزود: هرساله با كاهش دما در زیستگاه های آبی نیمكره شمالی و منطقه سیبری روسیه، هزاران قطعه از انواع پرندگان مهاجرآبزی و كنار آبزی كه اغلب گونه های نادر، كمیاب و حفاظت شده هستند برای زمستان گذرانی به تدریج وارد تالاب ها و آبگیرهای این شهرستان می شوند.

وی، اضافه كرد: 'درنای خاكستری'، 'قوی گنگ'، 'عروس غاز'، انواع 'اردك'، 'فاخته'، 'قوی فریاد كش'، 'پلیكان'، 'غاز خاكستری'، 'زنگوله بال' و 'خروس كولی معمولی' از جمله این پرندگان مهاجر هستند كه از ناحیه نیمكره شمالی به خصوص سیبری به این شهرستان سفر می كنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست پارس آباد افزود: تالاب ها و آبگیرهای این شهرستان همچون، تالاب های تپراق كندی، میل و مغان، سواحل رود ارس، دریاچه شهرك مغان و كانال های اصلی آبرسانی پذیرای این پرندگان مهاجر هستند.

مجرد با بیان اینكه، فرود پرندگان مهاجر آبزی و خشك زی، زیبایی خاصی به مناظر تالاب ها و جاذبه های طبیعی منطقه می بخشد، ادامه داد: به لحاظ وضعیت مطلوب تالاب های این شهرستان از نظر تغذیه و امنیت، شاهد تخم گذاری و جوجه آوری و تكثیر اغلب پرندگان مهاجر خواهیم بود.

وی گفت: برخی از گونه های چرندگان عبوری بوده و پس از مدتی استراحت، به مهاجرت خود به سمت جنوب و مناطق گرمسیر ادامه خواهند داد و بعضی نیز در اواخر اسفند ماه با گرم شدن هوا به تدریج منطقه را ترك خواهند كرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست پارس آباد با اشاره به اینكه تعدادی از این پرندگان نظیر 'قوی فریادكش'،'خروس كولی' و 'گنگ' ،'پلیكان خاكستری' و 'عروس غاز' در معرض خطر انقراض جهانی قرار دارند، نسبت به شكار پرندگان مهاجر هشدار داد.

تالاب سد میل و مغان در پارس آباد و درمنطقه گرمسیری شمال استان اردبیل واقع شده كه در میان تالاب های این استان بیشترین پرندگان مهاجر را در خود جای می‌دهد.

پارس آباد مغان از توابع استان اردبیل با 200 هزار نفر جمعیت در سواحل زیبای رودخانه مرزی ارس(آراز) واقع است/س

برچسب ها: اردبیل ، آغاز ، کوچ ، پرندگان ، مهاجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.