حتما همه تا به حال آزمایش خون داده‌اند. مجموعه عوامل متعددی هستند که می‌توانند روی مقادیر آزمایشگاهی نمونه خون اثر بگذارند. اثر داروها بر مقادیر آزمایشگاهی، تغییرات مربوط به جنسیت و سن و دیگر شرایط مانند مصرف غذاهایی که در روز یا روزهای پیش از آزمایش استفاده شده، اثبات شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ،برای به حداقل رساندن عوامل متعددی که به تغییرات میزان واقعی مقادیرآزمایشگاهی می‌انجامند تلاش‌هایی صورت می‌گیرد،مهم‌ترین آن مدت ناشتا بودن پیش از انجام آزمایش است.

اثرات ناشتا بودن: اگر به مدت 48 ساعت ناشتا بوده، میزان بیلی‌روبین سرم خون افزایش می‌یابد یا ناشتا بودن به مدت 72 ساعت به کاهش قندخون و افزایش تری‌گلیسیرید، کلسترول و اسیدهای چرب می‌انجامدبنابراین برای ایجاد یک رویه استاندارد توصیه می‌شود بیمار هنگام تهیه نمونه خون در حالت پایه باشد. این حالت پایه یک تعریف دارد. استاندارد آن برای اندازه‌گیری قندخون، ناشتا بودن به مدت 8 ساعت است. درباره چربی خون این مدت حداقل 9 ساعت است، زیرا در حالت طبیعی برخی از انواع چربی‌ها حتی تا 12 ساعت پس از صرف غذا نیز در خون حضور دارندو تری گلیسیرید مورد توجه میباشد.

آزمایش چربی خون انواع متعددی است که بیشتر از همه کلسترول آزمایش چربی خون مدت ناشتا: در روش ایده‌آل اندازه‌گیری چربی‌ خون، بیمار باید 12 ساعت ناشتا باشد و مدت ناشتایی از 9 ساعت کمتر نشودباید خون‌گیری ترجیحا در وضعیت نشسته انجام شود و بازوبند به مدت طولانی بر بازوی بیمار باقی نماند، حداکثر 1 تا 2 دقیقه باشد.

برای اندازه‌گیری کلسترول: باید طی دو هفته گذشته رژیم غذایی عادی خود را داشته باشدفرد و دارای وزن ثابتی باشید. هنوز بسیاری ازافراد LDL را نمی‌شناسید. LDL نیمی از لیپوپروتئین‌های بدن را تشکیل می‌دهد و بیش از نیمی از LDL نیز از کلسترول تشکیل شده است. بنابراین کاهش LDL کلسترول هدف درمان‌های کاهش دهنده چربی خون در افراد در معرض سکته قلبی

درباره تری‌گلیسیرید وهم باید یادآور شد میان آن و چاقی ارتباط مستقیم وجود دارد. فقدان فعالیت بدنی و مصرف چربی و رژیم پرکربوهیدرات موجب افزایش تری‌گلیسیرید می‌شود./س
برچسب ها: آزمایش ، خون ، ناشتا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.