سفالگری یکی از معدود هنرهایی است که برای آفرینش آن آسیبی به طبیعت نمی رسد.


به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، هنر سفالگری  نادرترین هنر در تاریخ بشریت است طبق شواهد تاریخی قدیمی ترین سفالینه های بدست آمده مربوط به کوهستان های بختیاری ایران در حدود 12 هزار سال قبل از میلاد مسیح است.
گفتنی است، تاریخ بشر را از روی سفال حدس می زنند، تپه های 7000 ساله سیلک کاشان مهد سفالگری دنیاست که در حدود 3500-2500 سال قبل از میلاد مسیح چرخ سفالگری، کوره پخت  و لعاب به شکل امروزی در این منطقه شکل گرفت و به سایر نقاط دنیا راه یافته است.
 کثیری هنرمند سفالگر در این خصوص گفت: سفالگری از هنرهایی است که برای آفرینش آن آسیبی به طبیعت وارد نمی شود در این هنر به دلیل اینکه متریال (ماده اولیه) آن از دل طبیعت بدست می آید و هنرمند آسیبی به طبیعت نمی رساند ارتباط قوی و تنگاتنگی بین هنرمند سفالگر و طبیعت وجود دارد .
وی افزود: هنرمند واقعی برای اینکه اثر خوبی خلق کند باید بتوانند  با محیط اطرافش رابطه برقرار کند و از نظر روحی خودش را تلطیف کند.

**هنر سفالگری با دستان زنان آغاز شد

 هنر سفالگری با گذشت زمان وآغاز شهر نشینی و یکجانشینی انسان رونق پیدا کرد این هنر در ابتدا به عنوان یک نیاز انجام می شده و بعد ها عده ای آنرا به عنوان شغل پذیرفتند و چرخ سفالگری، کورهای پخت و ... شکل می گیرد.
کثیری با اشاره به اینکه اوج شکوه هنر سفالگری دوره سلجوقی است تصریح کرد: شهرهایی چون کاشان، ری، نیشابور، ساوه ، گرگان، مهد سفالگری در ایران بوده اند هنرمندان کاشانی در ساخت سفال از رموزی استفاده می کرده اند که هنوز بعد از 700-750 سال پی به رموز آن برده  نشده است.
 وی اظهار داشت: در دوران صفوی تحولاتی دراین هنر انجام می شود ودر  دوره قاجار روبه افول می رود در دوران معاصر نیز بخصوص در 3-2  دهه اخیر این هنر رو به افول رفت.

** آیا سازمان صنایع دستی نقش حمایتی دارد؟

این هنرمند سفالگر عدم مدیریت، عدم توجه و عدم به روز شدن علم کار را از دلایل انحطاط این هنر در دهه های اخیر دانست و خاطر نشان کرد: در سال 1342 با تاسیس سازمان صنایع دستی ، دربعضی از مناطق ایران سفالگری مانند سایر هنرهای دستی احیا می شود و از هنرمندان حمایت می شده است و به خصوص به هنر سفالگری توجه ویژه ای می شود ولی آیا هم اکنون نیز سازمان صنایع دستی نقش حمایتي را دارد؟/ز

گزارش از هراتيان

برچسب ها: عاقبت ، خاک ، کوزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار