به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران،نعمتبخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفتگوی ویژه خبری با بیان مطلب بالا گفت: دلیل عمده افزایش قیمت خودرو به خاطر نرخگذاری دولت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان بود که موجب شد خودرو از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایهای در اذهان عمومی مردم تبدیل شود.
وی افزود: در چند ماه گذشته به ویژه از اواخر سال 90 به خاطر نوسان نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه هزینههای تولید خودرو در کشور نیز افزایش یافت، اما در این مقطع بود که دولت با وارد شدن به بازار این کالای مصرفی بیش از 2 الی 3 درصد اجازه افزایش قیمت را به خودروسازان نداد.
نعمتبخش با اشاره به اینکه در چنین شرایطی بود که با پایین نگه داشتن قیمت خودرو مردم ترجیح دادند سرمایههای سرگردان خود را در مسیر خرید و فروش خودرو قرار دهند اظهار داشت:این مسئله سبب بالا رفتن تقاضا در بازار خودرو شد که در نتیجه آن قیمت خودرو افزایش یافت.
برپایه این گزارش شفیعی معاون مهندسی گروه سایپا نیز با تایید اظهارات دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: بیثباتی در بازار علت اصلی افزایش قیمت خودرو بود، چرا که مردم احساس کردند با خرید خودرو میتوانند تا حدی از کاهش ارزش سرمایههای مالی خود جلوگیری کنند.
وی افزود: در این مقطع بود که مردم تصور میکردند برای حفظ ارزش پول خود باید کالا بخرند و در این شرایط چه کالایی بهتر از خودرو میباشد.
این گزارش میافزاید؛ عبدالله بابایی معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو نیز با بیان اینکه یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو بالا رفتن نرخ مواد اولیه تولید خودرو بود اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا کنون قیمت انواع مواد اولیه تولید خودرو اعم از فولاد، مواد پلیمری و ... بیش از 300 الی 400 درصد افزایش قیمت داشته است.
وی افزود: با بالا رفتن هزینههای تمام شده تولید خودرو چارهای جز افزایش این کالای مصرفی برای تولیدکننده باقی نمیماند.
بابایی ادامه داد: در چنین شرایطی بود که سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با ورود به قیمتگذاری خودرو زمینه جذب سرمایههای سرگردان مردم را به این بازار فراهم کرد و از طرف دیگر تولیدکننده خودرو که نمیتوانست متناسب با افزایش هزینههای تولید قیمت خودروی ساخته شده را بالا ببرد با کمبود نقدینگی شدید روبرو شد.
درهمین ارتباط نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران نیز با بیان اینکه در شرایط فعلی بهترین راهکار برای کاهش قیمت خودرو و نیز واقعی کردن نرخ ، آن است که دست دلالها از این بازار کوتاه شود اظهار داشت: بایستی فروش خودرو در بازار در حاشیه باقی بماند تا سود حاصل از آن نصیب تولیدکنندگان خودرو شود.
معاون مهندسی گروه سایپا نیز با اشاره به اینکه در طول سالهای گذشته دست واسطهها از بازار خودرو کوتاه بوده اظهار داشت: از ابتدای سال 90 با ورود دلالان و واسطهها به بازار خودرو این کالا که سالیان سال در نزد مردم کالای مصرفی بود به یک کالای سرمایهای تبدیل شد.
وی افزود: اگر قیمتگذاری در بازار خودرو آزاد شود تولیدکننده خودرو با فروختن آن در حاشیه بازار زمینه واقعی کردن نرخها را فراهم آورده و دست واسطهها را از این بازار مصرفی کوتاه می کند.
معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو نیز با اشاره به اقدامات انجام شده در چند ماه گذشته برای کاهش قیمت خودرو گفت: از جمله کارهایی که برای پایین آوردن نرخ خودرو در کشور انجام شده فروش سهمیهبندی خودرو به نمایندگیها،فروش خودرو براساس کد ملی افراد است.
وی افزود: البته این کار موجب شکسته شدن نرخها تا حدودی در بازار خودرو شد که البته براساس این مدل فروش خودروسازان در حال حاضر روی هر خودرو 3 الی 4 میلیون تومان ضرر میدهند.
وی ادامه داد: اگر این روال ادامه داشته باشد وضعیت قطعهسازان و خودروسازان در کشور با مشکل جدی روبرو خواهد شد.
نعمت بخش نیز با اشاره به وعده اعطای تسهیلات بانکی به خودرو سازان گفت: در حال حاضر آنقدر که تولیدکنندگان داخلی از مشکلات و تحریمهای داخلی رنج میبرند از تحریم خارجی متضرر نمیشوند.
وی ادامه داد: قرار بود براساس وعده مسئولین بانک مرکزی تسهیلاتی را در اختیار قطعهسازان و خودروسازان ارائه دهد که تاکنون در این ارتباط یک ریال هم به تولیدکننده خودرو در کشور داده نشده است.
شفیعی معاون مهندسی گروه سایپا نیز با اشاره به حل ریشهای مشکلات بازار خودرو اظهار داشت: باید برای حل مشکلات نرخ خودرو به سمت واقعی کردن قیمت برویم تا هم تولیدکننده داخلی دچار مشکل نشود و هم خودرو ساز بداند برای جذب مشتری باید با بهینه کردن تولید هزینههای ساخت خودرو در کشور را کاهش دهد.
وی ادامه داد: حمایت از تامین نقدینگی و پرداخت یارانه به تولیدکنندگان خودرو از جمله روشهای کوتاه مدت برای تنظیم بازار خودرو است و روشهای بلندمدت برای تثبیت قیمت خودرو در کشور شامل متولوژی بازرگانی و تغییر روشهای مهندسی در کشور است.
شفیعی ادامه داد: البته اجرای روشهای بلند مدت سه الی پنج سال زمان خواهد برد.
برپایه این گزارش بابایی معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو نیز با اظهار امیدواری از وضعیت رو به بهبود تولید خودرو در کشور گفت: شرایط تحریم موجب شده به طور مثال خودروی 206 که تا قبل از شرایط تحریم با وابستگی تولید میشد هم اکنون بدون وابستگی به واردات قطعات از خارج از کشور در حال تولید باشد.
وی ادامه داد: باید به این موضوع توجه داشت که چالشی که در دو ماه گذشته در بازار خودرو به وجود آمده از طرف خودروساز داخلی نبوده بلکه این شرایط به سبب عدم حمایت گروهها و سازمانهای مالی اعتباری داخلی ایجاد شده است.
وی گفت: قرار بود به صنعت خودروسازی کشور 3700 میلیارد تومان وام تخصیص یابد که تا کنون این وعده از سوی مسئولین عملی نشده است.
دبیر انجمن خودروسازان ایران نیز با اشاره به اینکه در هیچ کجای دنیا دولت برای خودرو تعیین قیمت نمیکند اظهار داشت: سازمان حمایت از مصرفکنندگان در خصوص افزایش قیمت خودرو اعلام کرده است که چون خودرو کالایی حساس است باید افزایش قیمت آن در چند مرحله صورت گیرد و این در حالی است که قیمت مواد اولیه تولید خودرو ظرف چند روز با درصدهای بالا روی داده است.
وی افزود: به طور مثال ظرف چند روز مس از کیلویی 6 هزار تومان به کیلویی 24 هزار تومان افزایش پیدا کرده است؛ همچنین یک حلقه تایر از قیمت 32 هزار تومان به بالای 100 هزار تومان رسیده است.
وی با تاکید بر اینکه دولت برای تثبیت و کاهش قیمت خودرو بایستی شرایط کاهش هزینههای تولید در کشور را برای تولیدکننده داخلی فراهم سازد اظهار داشت: به طور مثال فولاد مبارکه میتواند با کاهش حاشیه سود خود مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودروسازان را با قیمتی پایینتر به تولیدکننده وطنی از جمله قطعه سازان ارائه دهد.
وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری خودروساز داخلی بیش از 2 هزار میلیارد تومان زیان دیده است که تاکنون دولت و کلیه سازمانهای مالی و اعتباری برای جبران این خسارت گامی برنداشتند.
وی ادامه داد: به طور مثال قرار بود به خودروساز داخلی ارز مبادلهای داده شود که این وعده مسئولین تا امروز عملی نشده است.
شفیعی معاون مهندسی گروه سایپا نیز با اشاره به تامین حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان خودرو در آن واحد اظهار داشت: بایستی شرایطی فراهم شود تا هم تولیدکننده، سهامدار و تامینکنندگان قطعات خودرو از حاشیه سود محصولات خود راضی باشند و هم مردم که مصرفکنندگان نهایی خودرو در کشور میباشند قدرت خرید خود را در این بازار حفظ کنند.
معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو در پایان خواستار کاهش قیمت مواد اولیه تولید خودرو شد و گفت: اگر مواد اولیه ساخت خودرو در کشور که خوشبختانه در داخل تولید میشود با قیمت پایین در اختیار تولیدکننده قرار گیرد به طور قطع قیمت نهایی تولید خودرو نیز در کشور کاهش پیدا خواهد کرد.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی است که متناسب با هزینههای تولید قیمت واقعی خودرو تعیین میشود و دیگر نیازی به دخالت دولت در قیمتگذاری خودرو نخواهد بود.