پايگاه اينترنتي گلوبال ريسرچ در تحليلي به قلم "بيل ون اوکن" با عنوان " افزايش هياهوي نظامي آمريکا پيرامون سوريه " مي نويسد : امريکا با برپايي هياهو درباره اين تهديد فرضي که دولت سوريه درصدد استفاده از تسليحات شيميايي عليه مردم خود است، ناوگان دريايي خود را در آبهاي ساحلي اين کشور مستقر کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، برخي گزارش هاي خبري حاکي است ناو يو اس اس آيزنهاور امريکا با گذر از کانال سوئز از محل استقرار قبلي خود در خليج فارس ، اکنون وارد آبهاي مديترانه نزديک سواحل سوريه شده است. اين ناو در واقع به گروه رزمي آبي - خاکي پيوسته است که از قبل در شرق مديترانه حضور دارند و يو اس اس ايو جيما، يو اس اس نيويورک و يو اس اس گاستون هال را شامل مي شود که همگي حامل 2500 تفنگدار امريکايي هستند.
واشنگتن در حال حاضر 17 فروند ناو جنگي، 70 بمب افکن و 10 هزار نيروي نظامي در فاصله نزديک به سوريه دارد که اين افراد مازاد بر نيروهاي مستقر در پايگاه سي و نهم نيروي هوايي امريکا در پايگاه اينجرليک ترکيه و هزاران نيروي زميني مستقر در کويت، قطر، امارات و بحرين هستند.  
روزنامه تايمز لندن روز چهارشنبه به نقل از برخي منابع آگاه نظامي امريکا نوشت واشنگتن آماده آغاز حمله نظامي به سوريه طي چند روز آينده است.
اين روزنامه انگليسي به نقل از يک مقام بلند پايه امريکايي که نامش فاش نشده است نوشت : ما براي اقدام نظامي نياز به آمادگي و جا به جايي زيادي نداريم بلکه همه چيز از قبل مهيا شده است.
کشورهاي عضو ناتو براي پررنگ تر کردن تهديد مداخله مستقيم ناتو و امريکا در سوريه ، همسو با تصميم روز سه شنبه کنفرانس وزيران امور خارجه ناتو براي استقرار موشک هاي پاتريوت در مرکز ترکيه با سوريه درحال رايزني  هستند.
وزيران امور خارجه و دفاع آلمان از تصميم خود براي استقرار حدود 400 نيروي آلماني در مرز سوريه خبر دادند و تصميمات مشابهي نيز از سوي امريکا و هلند براي اعزام نيروها اتخاذ شده است.
استقرار موشک هاي پاتريوت مي تواند براي اعمال منطقه " پرواز ممنوع " بر فراز شمال سوريه مورد استفاده قرار گيرد و به "شورشيان " مورد حمايت امريکا امکان دهد کنترل خود را بر اين منطقه تحکيم بخشند و شرايطي را براي استقرار دولت مورد حمايت غرب در خاک سوريه بوجود آوردند.
مقامات امريکايي بارها بر اظهارات باراک اوباما رئيس جمهور امريکا و ديگر مقامات بلند پايه درباره اينکه دولت بشار اسد رئيس جمهور سوريه از " خط قرمز " گذشته است و در صورت استفاده از تسليحات شيميايي با اقدام نظامي مواجه خواهد شد ، تاکيد کردند.
لئون پانتا وزير دفاع امريکا روز پنجشنبه مدعي شد دولت سوريه ممکن است متوسل به تسليحات شيميايي شود.
پانتا در اظهارات خود به اطلاعات برخي منابع آگاه که نامشان فاش نشده است ، اشاره کرد. برخي رسانه هاي خبري مانند نيويورک تايمز ، سي ان ان و ان بي سي نيوز نيز به نقل از برخي منابع ناشناس و نامعلوم ، هياهوي رسانه اي به راه انداختند.
فيصل مقداد معاون وزير امور خارجه سوريه روز پنجشنبه اعلام کرد اتهامات امريکا و ديگر کشورهاي عضو ناتو درباره تسليحات شيميايي سوريه به عنوان بهانه اي براي مداخله در اين کشور مطرح شده است.  
وي در مصاحبه با شبکه تلويزيوني المنار لبنان گفت دولت سوريه تاکيد مي کند که اگر چنين تسليحاتي هم داشت ، آنها را عليه مردم خود استفاده نمي کرد.
سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه نيز در نشست وزيران امور خارجه ناتو در بروکسل ، واشنگتن و متحدان آن را به ساختن و پرداختن تهديد تسليحات شيميايي سوريه متهم کرد.
هيچ مدرکي دال بر اعتبار ادعاهاي امريکا و رسانه هاي خدمتگزار آن در ارائه تهديد فرضي حمله شيميايي دولت سوريه وجود ندارد.
هيلاري کلينتون وزير امور خارجه امريکا روز چهارشنبه اعلام کرد واشنگتن نگران استفاده دولت اسد از تسليحات شيميايي و يا رسيدن آنها به دست يکي از چندين گروه مسلح است که اکنون در داخل سوريه فعال هستند.
اين اظهارات براي نخستين بار اين موضوع را مطرح کرد که تهديد واقعي در سوريه ، فعاليت شورشياني است که امريکا و متحدانش از آنها حمايت مي کنند.
شبکه سي ان ان روز چهارشنبه به نقل از برخي منابع امريکايي که نامشان فاش نشده است اعلام کرد وزارت امور خارجه امريکا در حال بررسي افزودن نام گروه جهاد النصره که يک گروه شبه نظامي سوري است به فهرست سازمان هاي تروريستي خود است.
گفته مي شود بيشتر تسليحات اين گروه از سوي کشور مورد حمايت امريکا يعني قطر تامين شده است. سيا نيز اوايل امسال يک مرکز فرماندهي و کنترل در جنوب ترکيه به منظور هماهنگي براي توزيع و ارائه چنين تسليحات و کمک  به شورشيان در سوريه برپا کرد.
تعيين گروه جهاد النصره به عنوان يک سازمان تروريستي بدون شک بدين معنا است که واشنگتن از عوامل و عناصر القاعده که براي جنگ قومي براي براندازي اسد به آن وابسته بود ، فاصله گرفته است. چنين اقدامي احتمالا با نشست دوستان سوريه که هفته آينده در مغرب برگزار مي شود ، مرتبط خواهد بود و واشنگتن ممکن است در به رسميت شناختن جبهه جديد شورشيان - ائتلاف ملي نيروهاي مخالف سوريه - به متحدان ناتو بپيوندد.
در اين ارتباط روزنامه نيويورک تايمز روز پنجشنبه در مقاله اي در صفحه نخست خود به نقل از منابع آگاه امريکايي که نامشان فاش نشده است ، نوشت : در جنگ سال گذشته براي تغيير رژيم در ليبي نيز دولت اوباما به طور پنهاني از ارائه محموله هاي تسليحاتي به شورشيان سوريه از طريق کشور قطر حمايت کرد که اين امر منجر به افتادن برخي تسليحات به دست شبه نظاميان مسلح شد.
اين روزنامه در ادامه نوشت شواهدي وجود دارد که نشان مي دهد اين تسليحات در حمله سپتامبر گذشته به کنسولگري امريکا و تاسيسات محرمانه سيا در بنغازي مورد استفاده قرار گرفت که در جريان آن سفير امريکا و سه امريکايي ديگر کشته شدند.
به هر حال ، بررسي خط سير سياست امريکا در منطقه خاور ميانه به ارتباطي معين و روشن بين تلاش هاي واشنگتن براي دفاع از سلطه طلبي خود با توسل به راههاي نظامي و القاعده مرتبط مي شود که  شديدا با موضوع  " جنگ با تروريسم " مغايرت دارد.
طي دهه گذشته هر دولتي که در منطقه خاور ميانه هدف امپرياليسم امريکا قرار گرفت از عراق گرفته تا ليبي و سوريه، با القاعده دشمني داشته است. در هر يک از اين کشورها ، نيروهاي مرتبط با القاعده تا زمان مداخله امريکا، هيچ قدرت واقعي نداشتند. انگيزه اقدام نظامي عليه چنين کشورهايي براي جنگ با تروريسم يا برقراري دموکراسي يا با اهداف بشردوستانه نبوده  بلکه اقدامي براي دفاع از سلطه طلبي خود بر اين منطقه غني از نفت و استراتژيک در جهان بوده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار