آنتي وار در گزارشي نوشت، يازده سال پيش، آمريکا تحت قانون موسوم به مجوز استفاده از نيروي نظامي که در سال 2001 ميلادي به تصويب رسيد جنگ با تروريسم را آغاز کرد و اين جنگ تاکنون نيز ادامه دارد. .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، اين مدت طولاني تر از مجموع جنگ جهاني اول ، دوم و جنگ داخلي در آمريکا است و اين قانون به رييس جمهور و دولت فدرال آمريکا در داخل و خارج اين کشور اختيارات فوق العاده اي داده است که براساس آن مي تواند به طور موثر آزاديهاي مدني هرکسي که دولت آمريکا آنرا دشمن قلمداد سلب کند و به اين ترتيب به انواع مختلف آمريکا را همچنان در جنگ دايمي حفظ خواهد کرد.  اکنون براي نخستين بار از يازدهم سپتامبر 2011 ميلادي، يک مسئول دولت آمريکا طرحي براي توقف اين جنگ ارائه کرده است. 
جي جانسون مشاور وزارت دفاع آمريکا پنتاگون هفته گذشته در يک سخنراني در موسسه تحقيقاتي آکسفورد يونيون اعتراف کرد نمي توان انتظار داشت که القاعده و همه نيروهاي وابسته به آن تسليم شوند ، سلاح هاي خود را به زمين بگذارند و يا با آمريکا توافقنامه صلح امضا کنند. آنها سازمان هاي تروريستي هستند و آمريکا اين توان را ندارد که همه کساني که ادعاي وابستگي به القاعده را دارند دستگير کند و يا بکشد. 
وي با اين حال گفت با توجه به اينکه شمار زيادي از سران و نيروهاي بلندپايه القاعده کشته و يا دستگير شده اند، اين گروه ديگر قادر به تلاش و يا دست زدن به حمله استراتژيک به آمريکا نيست و شبکه القاعده ديگر آن شبکه اي نيست که کنگره در سال 2001 ميلادي مجوز حمله به آنرا صادر کند. 
از طرف ديگر آمريکا در حال حاضر با مشکلات عظيم بودجه روبرو است و بخش عمده اي از عوامل موثر در مشکلات کنوني، بودجه حدود دو تريليون دلاري است که آمريکا طي يک دهه گذشته براي جنگ هاي خارجي هزينه کرده است. آمريکا در حال حاضر بي سابقه ترين بودجه نظامي از زمان جنگ جهاني دوم را دارد و دولت آمريکا سي و سه واحد جديد اطلاعاتي ايجاد کرده و وزارت امنيت داخلي آمريکا اکنون دويست و سي هزار کارمند دارد. 
شاخص تروريسم جهاني که اين هفته منتشر شد نيز نشان داد تروريسم طي سالهاي 2002 تا 2007 ميلادي افزايش يافته است و علت آن نيز تا حد زيادي جنگ افغانستان و عراق بوده است. کاهش حملات تروريستي در آمريکاي شمالي نيز که در اين شاخص به آن اشاره شده است نيز مي توان گفت به علت افزايش هوشياري آمريکا در اين زمينه بوده است چراکه يک مسئول سازمان امنيت حمل و نقل آمريکا اخيرا اعتراف کرده است اسکنرهاي گران قيمتي که در اختيار سازمان هاي امنيتي آمريکا قرار گرفته است تاکنون حتي به يک مورد بازداشت تروريست هاي مظنون نيز منجر نشده است. 
به نظر مي رسد آمريکا بايد به هر ترتيب راهي براي کاهش هزينه هاي برنامه هاي ضد تروريست خود پيدا کند نه اينکه به مجوزي که يازده سال پيش براي جنگ اعطا شد تکيه و دايما در تلاش براي افزايش هزينه هاي امنيتي باشد. 
هيچ رييس جمهوري دوست ندارد اختياراتش کاهش يابد با اين حال به نظر مي رسد اکنون زمان آغاز گفتمان براي لغو مجوز جنگ با تروريسم و خروج آمريکا از جنگ دايمي است.
برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، جنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار