"جوست لاجنديك" از تحليلگران سياسي ترك، در مقاله جديد خود تحت عنوان "آيا همه ترك ها كماليست" هستند اشاره دارد كه خودي "اقتدارگرايي" بازمانده از دوره كماليست ها و شخص آتاتورك در وجود "رجب طيب اردوغان" نيز وجود دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه زمان، وي در اين مقاله اشاره مي كند كه در ديدار با دوستش كه فردي ديندار و تحصيلكرده و در واقع نماد جريان "عدالت و توسعه" در تركيه بوده است در مورد مسائل مختلف به بحث نشسته است.
دوست اين نويسنده از هواداران حزب عدالت و توسعه بوده و به آن حزب راي داده است.
وي مي گويد زماني كه از دوستم پرسيدم اظهارات اخير اردوغان و تك روي هايش را چگونه ارزيابي مي كني ؟ او پاسخ داده "فراموش نكن ما تركها همگي كماليست هستيم."  
اين تحليلگر ترك اشاره مي كند كه با شنيدن چنين نظري از سوي دوستش حيرت زده شده است. وي همچنين به اظهار نظر اخير اردوغان و انتقاد شديدش از سريال "حريم سلطان" و تلاش وي براي قطع آن سريال پرداخته است.
نويسنده نتيجه مي گيرد كه جريان عدالت و توسعه نيز همچون "كماليست "ها خويي "اقتدارگرايانه" دارد، به دموكراسي معتقد نيست و از حق انتخاب مردم مي هراسد.  
نويسنده در پايان اشاره مي كند كه خوي "اقتدارگرايانه" و "محافظه كارانه" كماليستي در فرهنگ سياسي كشور تركيه ساليان سال است كه ريشه دوانده و اردوغان نيز در اظهار نظرهاي يكجانبه خود از آن متاثر بوده است.
لانجديك معتقد است كه جامعه تركيه نيازمند تحولي عميق و گسترده است. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار