در نشست معاون سیما با بسیج دانشجویی مطرح شد؛

استقبال حوزه برنامه‌سازی سیما از نقدهای سازنده

دکتر دارابی در دیدار با تعدادی از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی به دغدغه‌ها و سوالات آنان در زمینه تولیدات تلویزیونی و رویکرد سیما در جریان‌های سیاسی و اجتماعی پاسخ داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط‌عمومی سیما؛ دکتر دارابی معاون رئیس صداوسیما در امور سیما در ابتدا، اطلاعاتی در زمینه فعالیت‌های شبکه‌های مختلف بیان کرد و گفت: با نگاهی به رسانه‌های غربی مشاهده می‌کنیم، دنیایی را برای مخاطبان خود ساخته‌اند که واقعی نیست. به عبارت دیگر امروز رسانه‌های دشمن حقیقت را یا وارونه جلوه می‌دهند و یا صرفا منافع خود را در انعکاس اخبار و رویدادها رهبری می‌کنند.
معاون سیما در ادامه به دغدغه‌های دانشجویان در زمینه تولیدات تلویزیونی گوش داد و به سوالات آنها در زمینه‌های گوناگون پاسخ گفت.
دانشجویان در این دیدار از اقدامات رسانه ‌ملی در برخورد با تحریم‌های ماهواره‌ای شبکه‌های برون‌مرزی پرسیدند و نیز به سهم سازمان در زمینه آگاهی‌بخشی و در روشنگری اذهان عمومی در طول تحریم‌ها نکاتی را مطرح کردند.
این گروه از دانشجویان خواستار دریافت اطلاعات جامع‌تری از وقایع کشورهای غربی در موقعیت‌های مختلف توسط خبرنگاران و برنامه‌سازان صداوسیما شدند و اذعان کردند که نیازمند اخبار جامع‌تری از رویدادهای کشورهای منطقه هستند.
تنی چند از دانشجویان با قدردانی از موج جدید تلویزیون در ارائه چهره‌ قهرمانان هشت‌سال دفاع مقدس و نمایش برنامه‌هایی همچون تا ثریا، وضعیت سفید، راز و زاویه در شبکه‌ها از معاون سیما خواستند، در برنامه‌هایی که برای دانشجویان ساخته می‌شود، این قشر از جامعه حضوری پررنگ‌تر داشته باشند.
همچنین در گفت‌وگو با معاون سیما از رویکرد دو سال اخیر شبکه‌ها در ماه مبارک رمضان، به واسطه برنامه‌ریزی صحیح برای پخش برنامه‌های نمایشی در ساعات پس از افطار قدردانی شد و از دکتر دارابی درخواست شد، به جنبه آموزشی تلویزیون بیش از قبل توجه شود.
در بخشی از این گفت‌وگو دانشجویان انتقادهایی همچون به‌کارگیری برخی مجریان ناکارآمد، نمایش
ارتباط میان دختر و پسر، پخش سریال‌های کره‌ای، ترویج تجمل‌گرایی و... را بیان کردند.
دکتر دارابی نیز با قدردانی از نگاه مشفقانه و مصلحانه دانشجویان و نکته‌سنجی آنان در نقد برنامه‌ها به فعالیت‌های سیما در زمینه برنامه‌ریزی 10 ساله این حوزه اشاره کرد وگفت: از دغدغه‌های چند سال اخیر معاونت سیما در تولیدات تلویزیونی ساخت برنامه‌های مناسبتی و جذاب براساس مطالعه عمیق و از پیش تعیین شده بود، که در طول فعالیت‌های تلویزیون کم سابقه بوده است.
وی اضافه کرد: تشکیل کارگروه‌های متعدد و استفاده از نظرات کارشناسان و نخبگان از جمله اقدامات این معاونت در چند سال اخیر بوده است.
معاون سیما در ادامه، افزود: جامعه ما متکثر از سنین مختلف، اقشار گوناگون، قومیت‌های متنوع و نیز با عقاید و سلایق متفاوت سیاسی است و وقتی می‌خواهیم برای تلویزیون برنامه‌سازی کنیم باید به تمام این گروه متکثر بیندیشیم.
دکتر دارابی در ادامه به کاهش پخش فیلم‌های خارجی در شبکه‌های متعدد سیما اشاره کرد و افزود: سیاست سیما بر تولید برنامه‌های مناسب بر مبنای ارزش‌های جامعه است. وی یادآور شد: اکنون قریب به 130 شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان اعتقاداتمان را نشانه گرفته‌اند، برای رقابت با این شبکه‌ها از سویی باید با برنامه‌های متنوع مخاطبانمان را جذب کرده و از سوی دیگر شرایطی را پدید ‌آوریم که دسترسی مخاطبان به برنامه‌های شبکه‌های جدید امکان‌پذیر شود.
وی در ادامه از ساخت مجموعه‌ای 100 قسمتی با عنوان کیمیا با محوریت خانواده و سبک ‌زندگی ایرانی ـ اسلامی خبر داد.
وی حذف شبکه‌های مختلف صدا و سیما از ماهواره هاتبرد و یوتل‌ست را نشانه ضعف رسانه‌های غرب در برابر صدای حقیقت دانست و اضافه کرد: برای بیان حقیقت و به تصویر درآوردن حقانیت نظام اسلامی تلاش خواهیم کرد به همین دلیل از ماهواره‌های دیگر استفاده کرده‌ایم تا صدای ملت ایران را به گوش جهانیان برسانیم.
دکتر دارابی با اشاره به پخش مناظره‌های متعدد در شبکه‌های سیما اضافه کرد: مناظره‌ها نباید تنها به زمان انتخابات محدود شود بلکه باید بتوانیم در تمامی ابعاد جامعه و در هر زمان به تحلیل مسایل بپردازیم و ظرفیت پذیرش نظرات مختلف را داشته باشیم.
معاون سیما در خاتمه، نقد سازنده را از اساسی‌ترین روش‌های ارتقاء یک جامعه دانست و حمایت حوزه تحت مدیریت خود را از این نوع گفتمان اعلام کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار