رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از پیش بینی تولید 11 میلیون و 200 هزار شاخه گل نرگس در سال جاری خبر داد.

 

غلامرضا هادربادی در گفتگوباخبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند؛ با توجه به آغاز برداشت گل نرگس در خوسف اظهارداشت: سازگاری با شرایط اقلیمی، مقاومت به کم آبی با توجه به خشکسالی ها، کیفیت عطر، پرورش در فضای باز و اقتصادی بودن آن، نیاز به آبیاری در زمانی که نیاز آبی دیگر محصولات منطقه حداقل می باشد از جمله خصوصیاتی است که در گل نرگس باعث کشت و پرورش این گل در خراسان جنوبی شده است.

باغداران شهرستان خوسف 'دیار گلهای نرگس' این روزها با حضور در 'نرگس زارها' و چیدن شاخه های گل نرگس؛ باری دیگر طراوات و شادابی بهارگونه را به تمامی مردم هدیه می کنند. برداشت گل نرگس تا پایان زمستان ادامه دارد.

گل نرگس در شهر خوسف از توابع خراسان جنوبی رویش خود رو و فراوانی دارد به گونه ای که رویش بهترین نوع گل از خانواده نرگس در این منطقه است

گل نرگس کلید درمان افسردگی

یک دسته گل همواره می تواند روحیه هرکس را بهتر کند اما، گل های نرگس تأثیراتی بیشتر دارند آنها می توانند کلیدی برای درمان افسردگی تلقی شوند.

دانشمندان کشف کرده اند که مولفه های تشکیل دهنده گونه های گل برف در آفریقای جنوبی و گل های نرگس می توانند از سد خونی مغزی یا دیوار دفاعی که مغز را منزوی نگاه می دارد، عبور کنند. این سد مشکل مهمی برای پزشکان در درمان شرایط مغزی چون افسردگی است، چرا که دربرگیرنده پروتئین هایی است که به محض ورود دارو آن را پس می زند.

ساختار گل نرگس

نرگس را به انگلیسی NARCISSUS TAZETTA و به عربی نرجس، به یونانی لبنوس می نامند. مزاج پیاز آن گرم، خشک و تخمش گرم و تر است. نرگس برای زدودن آلودگی رحم، کرم شکم، زخم های بیرونی و درونی، زکام، درد زهدان و مثانه مفید است و بوئیدن گلش نافع سردرد ناشی از بلغم و سودا، نزله و انسداد سر است.

گیاه نرگس از خانواده نرگسیان می باشد. پیازهای آن درشت و دارای ورقه های فلسی یا مطبق است به عبارت دیگر پیاز آن می تواند چندین سال متوالی گل دهد و گل آن همه ساله درشت تر گردد.

گل های نرگس به رنگ سفید، زرد، نارنجی، کم پر و پُر پر هستند. برگ های این گیاه از بن ریشه به صورت صاف یا شیاردار بیرون می آیند و در طول ساقه قرار می گیرند.

گیاهی است از گیاهان مجاور تیره زنبق، عطری مفرح و مقوی و گل و پیاز آن مصرف دارویی دارد. به طور معمول در نواحی سرد در فروردین گل می دهد. طبیعت آن گرم وخشک است.

پزشکان قدیم نوشته اند: افرادی که در زمستان زیاد زکام می شوند، اگر به بوئیدن گل نرگس مداومت کنند، این حالت از آنان برطرف می گردد. پیاز گل نرگس قی آور است و اگر بکوبند و مقداری از آب آن را بخورند و یا جوشانده مقداری از آب طبخ شده را بخورند، سبب استفراغ و خروج هوا از معده می شود و چنانچه مقداری از آن آب را با عسل مخلوط کرده، بخورند؛ هرچه در معده باشد بیرون می ریزد.

گونه های نرگس

گیاه شناسان در این مورد اختلاف نظر دارند، اما حداقل 25 گونه وجود دارد و دارای چندین دورگه طبیعی هستند. با توجه به این گونه ها لیست بانک اطلاعاتی فعلی نرگس نمایانگر بیش از 13 هزار دورگه است که در بین تقسیمات رده بندی شده 12 گانه قرار می گیرند.

وی اظهار داشت: رقم نرگس بومی در استان کشت می شود و زمان کاشت آن اواخر تابستان و زمان برداشت از پاییز آغاز می شود و تا پایان زمستان ادامه دارد./س

برچسب ها: تولید ، نرگس ، خراسان ، جنوبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.