يک خبرنگار فرانسوي با بيان اينکه فرانسه، حقيقتاً به انقلابي مانند انقلاب اسلامي نيازمند است، گفت: اگر بخواهیم آزادانه زندگی کنیم باید با همکاری و همیاری یکدیگر در برابر هرگونه ظلم و ستم مبارزه کنیم و چون ملت ما این اصل را فراموش کرده متاسفانه با شرایط فعلی مواجه شده‌ایم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، حسن رحیم‌ پورازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و "تیری میسان" خبرنگار فرانسوی در نشست خبری تحت عنوان "فرجام غرب، طلیعه انقلاب اسلامی ایران" که امروز (سه‌شنبه‌) در دانشگاه تهران برگزار شد، به ايراد سخن پرداختند.

در ابتداي اين نشست، ازغدي با تبريک روز دانشجو، به نسبت بیداری اسلامی با جنبش دانشجویی و روشنفکران در جهان اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: بیداری اسلامی در داخل کشورمان عملا یک تجربه منحصربه فرد نبوده است و غرب تصویری را از ایران مبنی بر اینکه جهان اسلام با پیشرفت و دموکراسی مخالفند و همین امر منجر شده تا ضعف دموکراتیک و عقب‌ماندگی‌اش متراکم شود را بين جهانیان ترویج می‌دهد.

وی ادامه داد: دانشگاهیان مسلمان وظیفه دارند تجربه مشترک برای بازگشت به ارزش اسلامی، سلفی‌گری به مفهوم عقلانی را و نه ارتجاعی را بازخواني کنند.

ازغدی با بیان اینکه جهان اسلام امروز یکی از حلقه‌های پیروز در دنیا محسوب می‌شود، تصریح کرد: غرب باید بپذیرد که دانشگاه‌های ایران و ملت ایران در جهان اسلام به عنوان الگویی مناسب برای سایرین تلقی می‌شود.

* نقش جنبش دانشجویی در طراحی و پیاده‌سازی مردم‌سالاری اسلامی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تصریح کرد: جنبش دانشجویی باید در نظام جمهوری اسلامی ایران برای طراحی و پیاده‌سازی مردم‌سالاری اسلامی، آزادی بر مبنای تعریف اسلامی و عدالت اجتماعی گام بردارد.

وی گفت: آمریکا در صد سال گذشته به جهان اسلام هجوم آورد و ملت ما را مورد استثمار قرار داده و منابع ما را غارت کرد. از بُعد فرهنگی هم مشکلات ما با غرب بر سر مسائلی چون دموکراسی، حقوق بشر و ... نیست بلکه بر روی روش‌ها و غایات مشکل داریم.

ازغدی در ادامه سخنرانی خود دو سوال مطرح کرد، مبنی بر اینکه چرا در صد سال گذشته غرب جهان اسلام را مورد اهانت خود قرار داده و همچنان نیز به روند خود ادامه می‌دهد و چرا در باب مسائل فرهنگی تن به گفتگوی برابر و منطقی نمی‌دهد و از روش تحمیل و تخریب بهره‌برداری می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نهضت بیداری اسلامی طرفدار رشد و گفتگوی برابر و رفتار منطقی با بشریت است، بیان کرد: رسانه‌های غربی در راستای پیشبرد اهداف خودشان سعی دارند تا دو مدل از بیداری اسلامی را تقویت کنند؛ یعنی از یک سو ارائه چهره سلفی- تئوریسی افراطی که نه تنها با غرب بلکه با تمام غیرمسلمانان نیز مشکلاتی را دارند و هر کس که تابع حکومت آنان نباشد کافر محسوب می‌شود و از سوی دیگر در صدد ترویج اسلام سکولاریزه شده هستند.

وی با اشاره به اینکه طی 100 سال گذشته امت اسلامی تجزیه شده است، مطرح کرد: با تجزیه شدن جهان اسلام شاهدیم که در رأس هر کشور مسلمان، دیکتاتورهایی قرار گرفته و فرمانروایی کرده‌اند و با همه تلاش خود، برای از بین بردن استقلال مسلمانان و همچنین برای تسلط بر افکار عمومی، برنامه‌هایی را پیاده کرد‌اند.

* تلاش غرب براي تدثيرگذاري بر نسل‌هاي آينده

ازغدی ادامه داد: غربی‌ها عقیده داشتند که اگر بتوانند دو نسل را تربیت کنند یعنی جوانان از زبان و پوشش غرب الگوبرداری کنند می‌توانند نسل‌های بعدی را تحت سیطره خود قرار دهند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه غربی‌ها معتقدند پیشرفت و دموکراسی وجود ندارد مگر با سکولاریسم اظهار داشت: ماهیت تمدن غربی براساس سکولاریسم به وجود آمده است و ارتباط سکولاریسم با مدرنیته مبتنی بر پیشرفت و نوآوری است که البته از نظر ما ساختارشکنی محسوب می‌شود.

* شباهت و تفاوت بيداري اسلامي و رنسانس

وی با اشاره به رابطه جنبش‌های بیداری اسلامی با رنسانس گفت: شاید از نظر تاریخی میان‌ جنبش‌های بیداری اسلامی و رنسانس شباهت‌هایی وجود داشته باشد ولی از نظر تئوریک، بیداری اسلامی هیچ ارتباطی با رنسانس ندارد.

ازغدی در ادامه تصریح کرد: سبک زندگی اسلامی، معطوف به مکان و معنایی نیست و باید با ارزش‌های اسلامی همخوانی داشته باشد و اگر دانشگاه‌های اسلامی قدرت نظریه‌پردازی را در عرصه‌های مختلف تکنولوژی، علوم انسانی، هنر و سینما نداشته باشند، قطعا به مرور زمان ضعیف خواهند شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به یکی از تفاوت‌های میان نهضت بیداری اسلامی و رنسانس خاطرنشان کرد: تفاوت فرهنگی ما با رنسانس این است که غربی‌ها معتقد به امانیسم، بی‌نیاز به خدا و شرع هستند، در حالی که ما معتقدیم پیشرفت، مردم‌سالاری و کرامت انسانی، قطعا با  اعتقاد به خداوند و شریعت اسلامی تحقق خواهد پذیرفت.

وی در ادامه افزود: غربی‌ها سعی و تلاش کردند تا بتوانند فرهنگ ملت ما را حذف و فرهنگ عمومی را سکولاریزه کرده و به تبع آن دین‌زدایی و سلسله‌مراتب اجتماعی را غیردینی کنند

ازغدی با تاکید بر اینکه هر جا استدلال، عقل و تجربه باشد، سکولاریسم معنایی ندارد، مطرح کرد‌:‌ غربی‌ها عقیده دارند که خداوند را بدون شریعت می‌پذیرند و خدای شارع را قبول ندارند در حالی که این تفکر را نهضت اسلامی تحت هیچ شرایطی نمی‌پذیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در جهان اسلام تعریفی در راستای جدایی دین از اخلاق وجود ندارد، اظهار داشت: امروز نباید جواب دشمن را با توپ و تانک داد، بلکه باید با توسل به علم و فرهنگ، پاسخ کوبنده را به دشمنان خود بدهیم. ما از تمدن‌گرایی سخن می‌گوییم که مبنای آن تقدیس قدرت، لیبرالیسم و سوسیالیسم نیست.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: امروز جنبش دانشجویی باید به تمامی سلفی‌های تکفیری و سکولاریستی بگوید که لحظاتی رسیده که شما باید بین اسلام و غیراسلام و میان حق و باطل مجبور هستید که یکی را انتخاب کنید.

* تلاش غرب براي مسدود کردن مسير پيشرفت ايران

در ادامه اين نشست، "میسان" خبرنگار فرانسوي طي سخناني با اشاره به استقامت ایران در برابر تحریم‌های اعمال شده از جانب غرب اظهار داشت: جهان غرب در واقع تحریم‌های خود را به دلیل مقاومت‌های ایران به عنوان تنبیهی تسریع بخشیده است لذا تلاش می‌کند که نظام جمهوری اسلامی ایران را از مسیر پیشرفت خود باز دارد.

وی ادامه داد: به همین جهت مشاهده می‌کنیم که کشورهای منطقه سیاست‌های جداگانه‌ای را برای خود انتخاب کرده‌اند، لذا تصور می‌کنند با تبعیت از آمریکا و غرب می‌توانند مسیرهای پیشرفت و ترقی را پشت سر بگذارند.

* ايران در تحريم بماند بهتر است از اينکه برده ابرقدرت‌ها باشد

اين خبرنگار فرانسوی در ادامه با بیان اینکه کشور ایران در مقایسه با کشورهای مورد تبعیت از غرب توانسته پیشرفت‌های خوبی را داشته باشد، تصریح کرد: بنده معتقدم که اگر کشور ایران مورد تحریم غرب بماند ولی آزادانه زندگی کند بهتر است از اينکه تحت تحریم‌ها نباشد ولی برده ابرقدرت‌ها باشد.

* مردم اروپا قرباني تحريم ايران

میسان با بیان اینکه در فرانسه به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه کشور ایران برخی از کارخانه‌ها بسته‌ شده‌اند، گفت: با بستن کارخانه به دلیل تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران صدها نفر بیکار شده‌اند، پس ملت ایران باید بدانند که تنها قربانیان این تحریم‌ها نیستند و مردم  اروپا هم به دلیل اجرای این سیاست‌ها قربانی غرب و آمریکا شده‌اند.

وی افزود:  هر زمان که از پایان غرب صحبت می‌کنیم تنها مربوط به بخش اقتصادی نمی‌شود و حوزه نظامی و فرهنگی را نیز در بر می‌گیرد که کشور ما توانسته مسیرهای پیشرفت و ترقی را پشت سر بگذارد ولی اکنون در حال فروپاشی و زوال هستیم.

میسان با بیان اینکه کشور ما به دو دلیل به ارزش‌های اسلامی احترام می‌گذارد، اظهار داشت: از یک سو با تکیه بر علما، نخبگان و پایه‌های علوم تصور می‌کردیم که می‌توانیم پیشروی کنیم و بر همین اساس دانشگاه‌های علمی را بنا کردیم و دومین ویژگی بحث جمهوری‌خواهی بود که با این طراحی خودمان را برای تحقق یک هدف جمعی قربانی کردیم.

وی ادامه داد: در مدارس و دبیرستان‌های کشور فرانسه با توجه به سیستم آموزشی،‌ دانشجویان تربیت می‌شوند و در کشور ما پیدا کردن شغل تنها برای رفع نیازهای زندگی‌مان است.

 اين خبرنگار فرانسوي با بیان اینکه در کشور ما حمایت از طبقات اجتماعی و فقیر کاملا نادیده گرفته می‌شود، بیان کرد: اگر بخواهیم آزادانه زندگی کنیم باید با همکاری و همیاری یکدیگر در برابر هرگونه ظلم و ستم مبارزه کنیم و چون ملت ما این اصل را فراموش کرده متاسفانه با شرایط فعلی مواجه شده‌ایم.

* فرانسه نيازمند انقلابي همچون انقلاب اسلامي است

میسان با بیان اینکه ملت ما دچار فقدان معنوی و اخلاقی است، خاطرنشان کرد: شما در اینجا وارث انقلابی هستید که 30 سال از آن می‌گذرد و ما حقیقتا به چنین انقلابی نیازمندیم.

گفتنی است؛ تیری میسان خبرنگار فرانسوی یکی از محققان واقعه 11 سپتامبر و یکی از اولین کسانی که افشاگری‌هايی درباره این واقعه انجام داده است. وي همچنین یک ماه پس از آن واقعه، کتاب خود به نام «دروغ بزرگ» را منتشر کرد. ميسان همچنین از متخصصان در امر تحليل انقلاب‌های رنگی نیز به شمار مي‌رود.

انتهاي پيام/

برچسب ها: سکولاریز ، مدرنیته ، مبتنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار