يک استاد دانشگاه گفت: براساس تعريف غرب از حقوق بشر، مبني بر اينکه بشر حق انتخاب نوع پوشش براي خود را دارد، بنابراين غربي‌ها نبايد عليه حجاب قانونگذاري کنند.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، در ادامه سلسله نشست‌هاي تخصصي بررسي گزارش احمد شهيد، نشستي با عنوان "حجاب، حکومت، حقوق بشر" به همت مؤسسه راهبردي ديده‌بان در دانشگاه تهران برگزار شد.

در اين نشست، غلامي، استاد دانشگاه به بحث درباره حجاب در غرب و حجاب در جمهوري اسلامي ايران پرداخت.

وي با طرح اين سؤال که آيا مفهوم حجاب در غرب معنا دارد، گفت: براي پاسخ به اين سؤال بايد به معناي حجاب در غرب و وضعيت حجاب اسلامي در غرب توجه شود.

غلامي با تاکيد بر اينکه در قرون پيشين، حجاب درغرب به شکل کنوني نبوده است، افزود: از 1500 سال پيش از ميلاد تا سال 1950 ميلادي، شيب بحث پوشش بسيار ملايم بود، در حالي که از سال 1950 ميلادي تا کنون اين شيب معنادار شده است.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: پيش از اين شاهد پروسه ي تطور اين پوشش بوديم در حالي که هم اکنون شاهد پروژه تطور پوشش هستيم.

غلامي با اشاره به دلايل مخالفت و رويگرداني غرب از پوشش اظهار داشت: در حوزه‌هاي شناخت گرايش و رفتار، اتفاقاتي رخ داده است که موجب بدبيني زنان نسبت به حجاب شد.

وي افزود: با توجه به اينکه اقبال نسبت به حجاب در غرب افزايش يافته، ميان حکومت و خانواده‌ها درگيري ايجاد شده است.

غلامي با بيان اينکه در بحث ورود قانوني غرب به حجاب، کشور فرانسه اولين کشوري است  که به حجاب اهميت مي‌دهد، تصريح کرد: قوانين فرانسه عليه حجاب نيست چرا که منع حجاب با قوانين فرانسه در تضاد است.

وي ادامه داد: براساس دموکراسي و لايسيته نمي‌توان حجاب را منع کرد، در حالي که معناي لايسيته منع حجاب شناخته مي‌شود، اما مطلقا چنين موضوعي صحت ندارد.

اين استاد دانشگاه افزود: براساس تعريف غرب از حقوق بشر، مبني بر اينکه بشر حق انتخاب نوع پوشش براي خود را دارد، بنابراين غربي‌ها نبايد عليه حجاب قانونگذاري کنند.

غلامي تاکيد کرد: موج اسلام‌گرايي در غرب، اين خوف را دامن زده است که مسلمانان به عنوان سدي از درون غرب در برابر غرب قرار گيرند.

وي با اشاره به بحث حجاب در جمهوري اسلامي ايران گفت: بايد در مقوله حجاب، زمينه شناختي فراهم شود، به اين معنا که کسي در اين کشور نباشد مگر اين که شبهات لازم در موضوع حجاب را بداند.

غلامي ادامه داد: پس از ايجاد شناخت، بايد گرايشي ايجاد شود به اين صورت که نمونه‌هاي موفق الگوسازي شوند.

وي افزود: پس از ايجاد گرايش در جامعه و گرايش افراد به پوشش و حجاب بايد زمينه رفتاري اين مقوله نيز فراهم شود.

اين استاد دانشگاه با اشاره به رفتار پيامبر عظيم شان اسلام(ص) در صدر اسلام در برابر بدحجابي تصريح کرد: پيامبر اسلام(ص) در صدر اسلام با بدحجابي برخورد نمي‌کردند چرا که در آن برهه، بدحجابي تبعات زمان حال را نداشت.

وي در پايان خود سخنان خود ياد آور شد: همان گونه که در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران بارها تاکيد شده است، کشور ايران يک کشور اسلامي بوده و براي مقوله حجاب اهميت بسياري قائل است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: سلسله ، نشست ، حجاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار