««نورباران» را شنيدم، عالی بود»؛ اين جمله‌ای از سوی رهبر معظم انقلاب است كه جمعی از فعالان عرصه نهضت ملی حفظ قرآن كريم را نيرويی مضاعف بخشيده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی رادیو قرآن؛  برنامه «نورباران»، به سردبيری و تهيه كنندگی مسعودرضا خالقی با محوريت حفظ جزء 29 قرآن كريم مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته است و از سوی ايشان تائيد شده است؛ به همين مناسبت یکشنبه 20آذرماه  در  جلسه ای صميمانه با حضور معاون صدای جمهوری اسلامی ايران و گروه برنامه ساز «نور باران» در راديو قرآن تجليل شد و محمد حسين صوفی معاون صدای سازمان صداو سیما  از اين گروه تجليل كرد.


در اين جلسه معاون صدای جمهوری اسلامی با تقدیر از برنامه سازان برنامه نورباران با توصيه به  بررسی عوامل موفقيت برنامه توسط عوامل تأكيد كرد: دست‌اندركاران با شناسايی عوامل موفقیت برنامه باید تلاش کنند تا در جهت ارتقای بيشتر و نيل به سوی برتری گام بردارند.
وی متذكر شد: چنين بازخوردی از چنين شخصيتی که در بخش مختلف صاحب نظر هستند نشان از آن دارد كه ظرفيت توليد برنامه‌هايی همچون نورباران با كيفيت در ميان برنامه‌سازان وجود دارد و اين مهم, مسئوليت كليه فعالان اين عرصه را در مقابل مخاطب دو چندان می‌كند.
معاون صدا  با اشاره به اهمیت توجه به مخاطب در برنامه های رادیویی عنوان کرد: هنگامی که مخاطبان از برنامه ای راضی هستند وبه بخش های آن توجه نشان می دهند  وظیفه برنامه ساز سنگین تر است  و باید ور کنار توکل به خداوند  با نگاه کارشناسی و برنامه ریزی صحیح  برنامه ای درشآن مخاطب تولید کند.
صوفی با اشاره به ضرورت توجه افزايش اعتبار رسانه خاطر نشان كرد:در برنامه های رادیویی اعتمادسازی بسیارمهم است و هيچ عاملی نبايد موجب شود اعتماد مردم به راديوو به خصوص  قرآن خدشه‌دار شود وباید توجه داشت  ارتقای كيفيت برنامه و اعتماد مردم اعتبار رسانه را نيز در پی دارد.
وی با اشاره  به آفات  برنامه سازی  گفت: برنامه سازی کاری گروهی است  یعنی باید  رعایت سلسله مراتب ,پاسخگویی و احساس مسئولیت درقبال مردم , رعایت احترام  هر فرد در جبران نقص های برنامه تلاش کند.
معاون صدا  کارشناسی دقیق و صداقت را از عوامل مهم در جلب اعتماد و رضایت مخاطب عنوان کرد و افزود:  رعایت مهندسی پیام و حرکت درست برای انتقال مفاهیم  می تواند در جذب مخاطب نقش داشته باشد.
صوفی  ادامه داد: برنامه سازان باید تراز مناسبی برای سنجش برنامه ها درنظر گیرند و رویکرد رادیو با شعارهای عنوان شده زمانی محقق می شود که بر شیوه مخاطب محوری حرکت شود و رادیو در این صورت سرآمد, کارآمد و تحول آفرین خواهد بود.
وی مخاطب را سرمایه اصلی  رسانه دانست و گفت: تمامی شبکه های رادیویی باید تلاش مستمر داشته باشند تا  نقاط ضعف و قوت را شناخته و در برنامه ها به آن توجه کنند  تا هر برنامه نسبت به گذشته  با تقویت معیارها, ارزنده تر شود.
معاون صدای سازمان صدا وسیما بیان داشت: شبکه های رادیویی در مجموع 900عنوان برنامه در طول روز ارائه می دهند که درقالب 3هزار برنامه و آیتم پخش می شود  و برای بهتر شده این برنامه ها اخلاص , توکل به خدا  و آینده نگری جمعی لازم است .
صوفی موفقیت برنامه نورباران را حاصل
محمد حسين محمدزاده ضمن تجليل و تشكر از عوامل برنامه نور باران، مخاطب محوری را از ويژگی های شاخص اين برنامه عنوان كرد و گفت: نور باران خانه ای گرم و صميمی برای تمامی مخاطبان برنامه است كه هر روز با حضور يك كارشناس حفظ در فضايی صميمانه تلاش می كند تا آيات الهی را نه تنها در ضمير افراد، بلكه در زندگی آنها جاری و ساری سازد.
مدير راديو قرآن با اشاره به تفقد رهبری به برنامه نور باران گفت: هر چند اين برنامه پيشگام در تحقق منويات مقام معظم رهبری در تربيت حافظان قرآن بوده است و از برنامه های مورد توجه معظم له است اما برنامه سازان نبايد گرفتار غرور شوند و سعی كنند در هر برنامه معيارها و شاخصه های كيفی را لحاظ كرده و برنامه ای در شان مخاطب ارائه دهند.
وی در ادامه از استقبال مردم از اين برنامه ابراز خشنودی كرد و گفت: امروز جامعه با درايت به مسئله حفظ قرآن كريم اهتمام ورزيده و مردم با استقبالی كه از برنامه نور باران داشته اند نشان دادند در هر شرايط سنی و جنسيتی و هر ميزان سواد می توان با قرآن مانوس شد.

شنوندگان نورباران تا اول بهمن ماه حافظ جز 29 قرآن کریم خواهند شد
در اين جلسه علی سلمان طاهری، مدير گروه آموزش راديو قرآن در سخنانی گفت: در پی مطرح شدن تربيت 10 ميليون حافظ قرآن توسط مقام معظم رهبری در نهضت حفظ ملی قرآن كريم گروه آموزش راديو قرآن توليد برنامه «نور باران» با برنامه ريزی كوتاه مدت و دراز مدت آغاز كرد كه در مرحله اول آموزش حفظ جز سی قرآن كريم تقديم شنوندگان شد و در حال حاضر آموزش جز 29 در حال پخش است.
وی ادامه داد: جمع بندی حفظ جزء 29 قرآن كريم همراه با اين برنامه در دهه اول بهمن ماه 91 همزمان با هفته وحدت و ميلاد حضرت خاتم الانبياء محمد مصطفی و ميلاد امام جعفر صادق به پايان می رسد و پس از آن آموزش حفظ قرآن كريم از جز اول آغاز می شود.
نور باران پايگاه حفظ قرآن برای تمام مردم است
مسعودرضا خالقی، سردبير و تهيه كننده برنامه نور باران در خصوص اين برنامه گفت: پيرو تحقق فرمايشات مقام معظم رهبری پيرامون نهضت ملی حفظ قرآن كريم برای پيگيری مطالبات ايشان طی جلسات متعددی كه برگزار شد برنامه نور باران با ساختاری متفاوت طراحی شد.
وی افزود: در اين برنامه  در راستای حرکت در مسیر تربیت حافظان قرآن کریم برروی آنتن می رود و علاوه بر توجه به آموزش حفظ آيات قرآن كريم با همكاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) در سه روز از هفته اخبار و رويدادهای ويژه حفظ برای شنوندگان بيان می شود, همچنين سعی كرديم برای مخاطب تعريف كنيم كه نور باران پايگاه حفظ قرآن برای تمام مردم است و مخاطبان براساس جدول ارائه حفظ در هر زمان می توانند با اين برنامه همراه شوند.
خالقی با اشاره با همكاری وزارت آموزش و پرورش با اين برنامه خاطرنشان كرد: بسياری از مخاطبان برنامه نورباران جامعه فرهنگی و دانش آموزان هستند كه در مراحل مختلف حفظ با اين برنامه همراه شده و علاوه بر حفظ آيات به تثبيت آن می پردازند.
وی تصریح کرد: در این برنامه اساتید و کارشناسان حقفظ قرآن  کریم مطالبق جدول تعیین شده برای آموزش جزء 29 در بخش های مختلف به آموزش شنوندگان می پردازند و مخاطبان ضمن تماس با این برنامه درخصوص چگونگی حفظ  آیات شریفه قرآن کریم با کارشناسان این حوزه مشورت می کنند.
سردبير برنامه نور باران  با اشاره به مسابقه پیامکی ,سوالات مطرح شده در اين برنامه را مبتنی بر موضوع برنامه و توجه به پيام آيات الهی عنوان كرد و گفت: سوالاتی كه در اين برنامه مطرح می شود و مخاطبان به صورت پيامكی به آن پاسخ می دهند پژوهش محور بوده و در آن تلاش شده است مخاطب به طور غير مستقيم با مفاهيم و پيام آيه مرتبط با سوال آشنا شود و در هربرنامه نیز به رسم یادبود و از طریق قرعه کشی به 2نفر از  شرکت کنندگان  هدایایی تقدیم می شود.
در پايان اين نشست عوامل توليد اين برنامه از جمله مهدی سيفی، معتز آقايی، اسدالله هاشمی، حسين طرقی و مهدی عباسی كارشناسان زبده و مسلط بر كلام‌الله در عرصه حفظ؛ مسعودرضا خالقی، سردبير و تهيه‌كننده برنامه؛ كاشفی و عبيری گويندگان و عوامل پشتيبانی توسط محمدحسین صوفی مورد تجليل و تقدیر قرار گرفتند.
گفتنی است ؛ برنامه «نورباران» كاری از گروه قرآن و آموزش است که در سری دوم اين برنامه 11سوره جزء 29 قرآن كريم مرسلات، انسان، قيامه، مدثر، مزمل، جن، نوح، معارج، حاقه، قلم و ملك درقالب 110 برنامه با حضور كارشناسان و حافظان قرآن كريم برای حفظ  آموزش داده می شود./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.