نخستين همايش «تفكر برتر و انسان خلاق» در دانشگاه بين المللي امام رضا(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، در اين همايش يك روزه كه به همت بسيج دانشجويي اين دانشگاه برگزار شد، مدیرعامل مجتمع فرهنگی انتشاراتی كتاب‌پردازان به اهميت تفكر و تعقل در زندگي انسان اشاره كرد و افزود: آنچه انسان را از سایر موجودات متمایز می‌سازد، توانایی عظیم قدرت تفکر و تعقل اوست.

جليل معمارياني، با بيان اين مطلب كه جایگاه و نقش تفکر در زندگی نقش اساسي دارد، گفت: استفاده از نیروی تفکر به‌مثابه‌ جاری‌شدن آب‌های راکد و رودخانه‌های خشکیدۀ درون وجودمان است و همچنين درک نسیم حاصل از زندگی هدفمند در گرو تفکر است و تفکری که با طرح سؤال آغاز می‌شود با تدبر در طبیعت، نعمت‌ها، جامعه، تاریخ و خود انسان تغذیه می‌شود.

عضو كارگروه فرهنگي و اجتماعي خراسان رضوي در ادامه گفت: شما سرمايه‌هاي اين ملت هستيد و به خوبي مي‌توانيد با تفكر و تعقل و استفاده صحيح از استعدادهاي خود مقوله بیکاری را از ميان برداريد و با تفکر اصولي در استعدادها و شناخت آن‌ها، می‌توانيد به نقش واقعی خود در این دنیا پی ببريد و به خودشناسي و خودآگاهي برسيد.

وي ادامه داد: به دلیل اینکه گفتمان تفکر و توجه به استعدادهای معنوی در بین خانواده‌ها و جامعه رایج نیست ما خیلی ضرر کرده‌ایم و بیم آن می‌رود که جامعۀ ما مبتلا به فقر فکری شود، این خطر بسیار عظیم است و آنچه زندگی ما را در معرض آسیب قرار می‌دهد بی‌توجهی به همین مسائل است.

معمارياني گفت: می‌توان با گسترش فرهنگ تفکر اشتغال، اقتصاد، ازدواج جوانان و مسائلی از قبیل بحران هویت و اعتیاد و آنچه را که امروز به عنوان ناهنجاری‌های اجتماعی مطرح است را تا حد زيادي علاج، پیش‌گیری و اصلاح كرد.

وي به دانشجويان افزود: تمام آنچه در جهان هستی وجود دارد آیه‌هایی است که از ناحیۀ خدا جلوه‌گری می‌کند كه با تفکر صحیح نسبت به آن‌ها، می‌توان ریشه‌ها و اصول و پایه‌های شناخت خود را تقویت کرد و می‌توان به چرایی و چگونگی زندگی انسان در این دنیا پی‌برد و آنگاه متوجه خواهیم شد که واقعاً برای چه آمده‌ایم و در ادامه زندگي از ما چه می‌خواهند.

رئیس انجمن کتاب‌یاوران در ادامه برنامه اظهار داشت: با تدبر در حادثه‌ها و نعمت‌ها و طبیعت و امکانات و... می‌توان به ادراکات حسی و تجربی رسید و این مواد خامی که تدبر درون ما تلنبار می‌کند به‌وسیلۀ تفکر مرتب می‌شود و به‌کار می‌افتد و با نتیجه‌گیری‌هایش زمینه‌هایی برای شناخت و حرکت ایجاد می‌کند.

وي در ادامه افزود: فقط کافی نیست که دانش را برای دانش بیاموزیم، بلکه لازم است علومی را که فرا می‌گیریم زمینه‌ساز حرکت انسانی ما باشد. باید علم را وسیلۀ حرکت خود قرار دهیم و سرعت رفتن خود را به کمک علم افزایش دهیم.

معمارياني اظهار داشت: براي مديريت تفکر، لازم است ابتدا بتوانيم سوالات خودمان را طرح و سپس آن‌ها را دسته‌بندي و سازماندهي کنيم. از طرفي توجه به ابعاد غيرواقعي انساني مثل فکرکردن باعث مي‌شود تا تصويرمان نسبت به خودمان تغييرکند و اين تغيير در نگرش و بينش در برنامه‌ريزي‌ها و تصميم‌هاي مختلف زندگي‌مان تاثيرگذار است/س 

برچسب ها: نخستین ، همایش ، فکر ، برتر ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.