رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس از ایجاد و راه‌اندازی بورس کالای کشاورزی در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مهرزاد خرد، اظهار داشت: به منظور اصلاح ساختار بازار محصولات کشاورزی و افزایش سهم تولیدکننده از قیمت محصول، پرداختن به موضوع بورس کالای کشاورزی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.
وی اطلاع‌رسانی شفاف به فعالان بازار و تولیدکنندگان و استاندارد کردن بازار و کالا را از اهداف راه‌اندازی بورس کالای کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: این بورس همچنین می‌تواند ضمن جلوگیری از نوسانات شدید قیمت به کاهش ریسک قیمت و معاملات، به وجود آمدن بازار رقابتی و اصلاح الگوی کشت از طریق انتقال اطلاعات و تأمین نیاز مالی کشاورزان کمک شایانی کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در بخشی دیگر از سخنان خود در تشریح مزایای بورس کالای کشاورزی گفت: با راه‌اندازی بورس کالای کشاورزی، سامان‌دهی بازار کالاها از طریق تضمین منافع خریدار و فروشنده و امکان مدیریت ریسک در بازار محقق می‌شود.
وی فراهم شدن امکان تحلیل شاخص‌ها و پیش‌بینی روند بازار را از دیگر مزایای راه‌اندازی این نوع بورس برشمرد و افزود: با بورس کالای کشاورزی انجام معاملات الکترونیکی نیز محقق شده و مسئله زمان و مکان حذف می‌شود.
خرد اضافه کرد: با توجه به تنوع معاملات در بازار بورس اعم از معاملات نقدی، نسیه، سلف، آتی و اختیار معامله و قوانین و مقررات حاکم بر آن و نظارت‌های انجام شده، می‌توان این بازار را شفاف‌ترین و کامل‌ترین نوع بازار دانست.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: بورس کالای کشاورزی با استفاده از ابزارها و روش‌های داد و ستد در پی ایجاد یک بازار رقابتی، شفاف و کارآمد است و می‌تواند تا حد قابل ملاحظه‌ای نارسایی‌های بازارهای سنتی و ناکارآمدی آن و مشکلاتی مانند نوسان شدید قیمت‌ها را بر طرف کند.
خرد تصریح کرد: هر چند بورس کالاهای کشاورزی ایران بر اساس قانون از سال 1383 در کشور تاسیس شد، اما به دلیل عدم توسعه و حمایت کافی هم‌اکنون در بورس فلزات ادغام شده و اثربخشی لازم را ندارد.
وی افزود : حضور تولیدکنندگان، تعاونی‌ها و تشکل‌های بخش کشاورزی در کنار حمایت‌های مؤثر دولت می‌تواند زمینه ایجاد بورس کالای کشاورزی مقتدر، یکپارچه و پویا را فراهم سازد./س

برچسب ها: بورس ، کالای ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.