در روستای کوچک کردشت از توابع کلیبر حمام بزرگی مشابه حمام یک شمع اصفهان با همان سبک و سیاق ساخته شده است . شواهد نشان می دهد احتمالا معماران و مهندسین هر دو حمام یکی بوده و گرم کردن به یک شیوه بوده است

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران:

شهرستان کلیبر یکی از 19 شهرستان استان آذربایجان شرقی است که خود شهرستان دارای سه بخش مرکزی – آبش احمد و خداآفرین بوده و آب و هوای کوهستانی و معتدل دارد .

آنهایی که زیاد سفر کرده اند می دانند که زیباییهای ارسباران بخصوص منطقه کلیبر کم نظیر و بسیار جالب و در ماه های اردیبهشت، خرداد و تیر ماه طبیعت زیبایی و توانایی خود را به نمایش می گذارد . مراتع و کوهها و باغ ها و کنار رودخانه ها سراسر پر از رنگانگ می گردد . در این منطقه (کلیبر) هر یک از فصول سال زیبایی خیره کننده ای دارد اما پاییز در این منطقه لطف و رنگ دیگری به خود می گیرد.

در روستای کوچک کردشت از توابع کلیبر حمام بزرگی مشابه حمام یک شمع اصفهان با همان سبک و سیاق ساخته شده است . شواهد نشان می دهد احتمالا معماران و مهندسین هر دو حمام یکی بوده و گرم کردن به یک شیوه بوده است . ساختمان ، زیرزمین و فقط نور گیرها بالای زمین بوده است .

حمام اطاقهای متعدد و بزرگی داشته و بنظر می رسد که در زمان استهمام به چند صد نفر کافی بوده است . سنگ ستونها و سر دربها با مهارت تراشیده شده و همه جا گچ بری و تذهیب شده است . گچ بری دیوارها و سقفها بسیار زیبا و دیدنی است . تیان ( دیگ بزرگ گرم کردن آب ) هنوز پا بر جاست و در زیر یا کنار آن محل مخصوص نگهداری و سوزاندن هیزم یا زغال دیده نمی شود .

می توان گفت که این حمام مثل سایر حمامهای شاه عباس و شیخ بهایی با یک شیوه آب را گرم می کردند و شاید از انرژی خورشیدی استفاده می کردند . راه ورودی حمام از پشت بام و 11 پله تا هشتی اول همچنان برقرار است . هشتی 130 متر مربع است و محل استهمام یک هشت ظلعی که هر ظلع آن 4 متر و ارتفاع آن 8 متر است تشکیل شده است .

جاذبه های طبیعی شهرستان کلیبر :

قلعه دره سی :

قلعه دره سی در 3 کیلومتری جنوب غرب شهرستان در جوار سپهر حماس قلعه بابک قرار دارد . در این مکان علاوه بر سر سبزی و خرمی آبشار های بلند از آب چشمه های کوهستانهای بذ وجود دارد که همه کس را بیشتر شیفته خود می سازد.



روح نوازی انواع پرندگان کوچک و بزرگ در دل جنگل در شب و روز نوازشگر گوش گردشگران عزیز می باشد . این تفرجگاه محل زندگانی پرندگانی مانند کبک و پرندگان شکاری مانند شاهین و همین طور پرندگان خوش الحال می باشد که هر ساله پذیرای هزاران هزار میهمان داخلی و خارجی با طبیعت خود می باشد .

پارک جنگلی مکیدی :

روی هم رفته هر چه از شرق شهرستان کلیبر به غرب یا شمال نزدیک شویم به انبوهی جنگل افزوده و نواحی استپی جنگل کاسته مس شود . یکی دیگر از جاهای با صفا و دل انگیز به دلیل وجود چشمه سارهای فراوان و آب و هوای خوش پذیرای گردشگران می باشد پارک جنگلی و طبیعی مکیدی است .

این تفرجگاه درست در پشت کوهستانهای جاویدان قرار دارد راهی که بدانجا منتهی می گردد از راه آسفالته قلعه بابک که بعد از گذر از روستای شجاع آباد ، هجراندوست ، و آغویه و علی آباد به این مکان می رسد . این مکان با داشتن چمنزارهای معطر در دل جنگل جای دنج و آرامی برای آرامش و استراحت عاشقان طبیعت فراهم ساخته است .

وجود میوه های گوناگون همچون گردو ، فندق ، تمشک و ذغال اخته و همچنین زمزمه پرندگان طبیعت همران با نسیم محلی چشم و دل هر رهگذر را نوازش می کند.



گسترده این پارک از قلعه درسی آغاز میشود و تا جنگلهای آینالو در کنار ارس ادامه میابد در ارتفاعات این تفرجگاه  انواع گونه های گیاهی که مثل اینکه کلکسیونی از گیاهان دارویی و صنعتی میباشد مانند: آویشن – کهلیک اوتی – شیرین بیان –بومادران و ... که برای بیماری مختلف مانند سرماخوردگی – سینوزیت و ...  مفید میباشد باعث شده است  که به جاذبه های این پارک افزوده و برای جمع آوری گیاهان مردم بیشتر  مجذوب و شیفته ی این پارک گردند.

آبهای گرم شهرستان کلیبر:

تمام آبهای زیرزمینی اعم از آب گرم و سرد روزنه ای از قشر زمین را برای روانه شدن در روی سطح زمین به خود اختصاص داده اند که مخلوطی از مواد معدنی و املاح زیرزمینی است که برای درمان بیماریهای روماتیسم – گرفتگی عضله و جلدی بسیار مناسب است.

درمان با آب موضوع تازه و جدید نیست و از گذشته دور وجود داشته .شهرستان کلیبر هم از این موهبت الهی بی بهره نبوده و تعدادی از آب گرمهای در این منطقه وجود دارد. در نزدیکی آبش احمد یکی از بخشهای شهرستان کلیبر در میان کوهسارها آبگرمی به نام متعلق و یئل سویی وجود دارد که درجه حرارت آن در چشمه خودجوش 80 درجه سانتیگراد میباشد. که آب آن با لوله هایی به حمام زنانه و مردانه منتقل میشود.

در این حمام ها استخرها و دوشهای و وانهایی گذاشته اند که هر ساله هزاران توریست را برای گردش و درمان  بیماریهای مختلف به خود جلب میکند.

از دیگر استعدادهای بالقوه شهرستان وجود آب معدنی بالاسه که در روستای بالاسنگ قرار دارد میباشد که از لای سنگهای قرمز و به رنگ مس میجوشد که برای  انداختن سنگ کلیه و سنگ مثانه به کار میرود .

آبهای سطحی و زیرزمینی، رودخانه‌ها، دریاچه‌،‌ مرداب، تالاب، كانال ‌آب، موقعیت مسیل‌های ناحیه به طور كلی منطقه از لحاظ منابع آب بسیار غنی می باشد كه یكی از علل آن كوهستانی بودن منطقه است كه هنگام گذار توده هواهایی كه از مدیترانه در بستر بادهای غربی و سیبری می گذرند و دارای رطوبت كافی هستند.



پاییز فصل رنگ ریزان و برگ ریزان، اگرچه کمی در این منطقه سرد است اما رنگ و بویی دارد که در کمتر نقطه ای می توان آنرا یافت. پاییز کلیبر، بهشتی است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار