طرح های “نانو آجر فوق سبك پلیمری” و “سیستم فیلتر – زهكش مصنوعی در سازه های مهندسی “که توسط تیم سه نفره “فرخ عبدالله زاده بینا“، “ فرشاد ملكی رواسان” و “ اردلان آذر دوست” اجرایی شده، توانست دو جایزه ویژه مسابقات اختراعات 2012 آلمان را به خود اختصاص دهد.

یكی از اعضای این تیم در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز گفت: 'نانو آجر فوق سبك پلیمری' با استفاده از فناوری نانو برای نخستین بار در جهان ساخته شده و مواد اولیه تولید این آجر بومی بوده و فقط در منطقه اسفهلان آذربایجان شرقی یافت می شود.

اردلان آذردوست گفت: سیستم فیلتر – زهكش مصنوعی نیز در مناطقی كه سطح آبهای زیرزمینی بالاست برای جلوگیری از شسته شدن فنداسیون ساختمان، جلوگیری از فرسایش خاك، كنترل فشار هیدورواستاتیكی آب، برای تخلیه آب های مزاحم كه وارد هسته مركزی سدهای خاكی شده اند و زهكشی آب های باغچه های سقفی در آپارتمان ها كاربرد دارد.

وی در خصوص ویژگی های این سیستم گفت: سبك بودن، داشتن قابلیت ساخت در انواع و اشكال مختلف، دارا بودن جنبه زینتی و نیاز نداشتن به نیروی متخصص و ماهر از ویژگی های این سیستم می باشد و با توجه به تهیه آن از نخاله های صنعتی به همراه زباله های شهری دفع شده و قیمت آن نیز پایین است.

این مخترع تاكید كرد: اگر ما بتوانیم در سازه های خود از مصالح سبك تر استفاده كنیم سازه ما در مقابل زلزله نیز مقاوم تر خواهد بود.

آذردوست از همکاری های فرماندهی سپاه عاشورا در راستای شرکت این تیم در این دوره از مسابقات قدردانی کرد.

شصت و چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی و تخصصی اختراعات نورنبرگ آلمان با حضور 34 كشور جهان از جمله آمریكا، انگلیس، آلمان، ژاپن، كشورهای آسیایی روزهای 11 تا 14 آبان برگزار شد و جوایز آن در روزهای اخیر به دست این مختراعان رسیده است .

در این دوره از مسابقات 704 طرح در 12كارگروه مصالح ساختمانی شركت داشتند.

در هر گروه به سه طرح منتخب جایزه اعطا می شد كه جایزه دریافتی توسط گروه های ایرانی فراتر از جوایز كارگروه ها و به عنوان جایزه ویژه بود كه بورسیه تحصیل در دانشگاه های كشور آلمان محسوب می شود.

این دو اختراع در سال های 88 و 89 در اداره كل ثبت شركت ها و مالكیت صنعتی به ثبت سیده و این مخترعان هم اكنون در سپاه عاشورا سرباز هستند./ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.